Sitat Opprinnelig skrevet av Minimax Vis post
Det er ikke funnet noen tydelig årsak til strumaen. Blodprøvene viser ikke høyt eller lavt stoffskifte, betennelse e.l. Computer røntgen viste at det ikke var noen tegn til sammenklemming av spisrør eller luftrør, eller at struma går nedenfor brystbein. Journal notat etter scintigrafi sier at det ikke er åpenbare tegn til at de påviste knutene i kjertelen lager for mye stoffskifte hormon. Blodprøver er normale.
Hej kære Minimax

Dvs. at du i realiteten kun har kendskab til lavt stofskifte fra de beskrivelser, du læser her på forummet og evt. anden secondhand information. Du har ikke en egenoplevelse (gudskelov!!) og jeg har derfor mod på at tilføje her, at uanset hvor meget man læser om andres erfaringer, er det altså ikke nok til at kunne forestille sig, hvordan det er, før man selv er der.
Sitat Opprinnelig skrevet av Minimax Vis post
Jeg blir derfor forferdelig i tvil i hva jeg skal gjøre. Kjenner at jeg ikke klarer å slå meg til ro med dette. Har ikke smerter eller pustproblemer, men tydelig ubehag og "klemme" følelse. Samtidig så er både operasjonen skremmende, og ikke minst det å få lavt stoffskifte etterpå. Har mest lyst å fjerne kjertel OG være uten behandling/problem etterpå
Jamen, for at kommentere det sidste først: det kan ikke lade sig at gøre. Og jeg ved godt at du mener det ironisk (?).

"Tydelig ubehag og "klemme" følelse" er ikke noget man kan regne med at slippe af med, når man bliver opereret. Nogle mærker intet, mens andre - de får fortsat perioder med "klump-i-halsen" eller en trængt følelse i halsen, som om deres kirtel var der endnu. Andre, hvis kirtel er skrumpet ind og strengt taget ikke burde kunne mærkes på denne måde, de meddeleler også af og til om kortere eller længere perioder med klump i halsen. I det hele taget, er en stram følelse i halsen en slags bi-symptom på hypothyreose, uanset årsagen til sygdommen, og uanset hvor kort/langt man var syg, så lige netop det er ikke nogen sikker gevinst ved operationen. Ikke alene, i hvert fald.

Tilbage står der så det kosmetiske problem - en deformeret (?) hals. Til det kan jeg kun sige følgende: havde jeg i dag valget mellem at forblive "mig selv" med en supergrim hals, eller - en flot hals og hypothyreose - ja, da ville jeg med glæde gå med en knude i/på halsen, uagtet at den kunne være så stor, at jeg skulle have den hængt op i en bæresele. Det ville så være mit valg.

Når jeg tænker på dig nu, og jeg tænker igennem på det du har, så ærligt postet i din tråd, føler jeg (på dine vegne), at nu trænger du til ro i tankerne og følelserne.... Der er ingen mening i at forsøge foregribe fremtidig udvikling i din hals, idet det som kommer det kommer og du har ingen kontrolmuligheder her. Derimod har du kontrol over dine følelser, dine tanker og det må du benytte dig af, for at skabe en distance til det problem der er ved at "overtage" dig.

Det må du ikke lade ske, idet du netop nu har brug for en nyktern betragtning, for overhovedet at kunne træffe et (evt. senere) valg, uden at risikere en alt for håbløs fortrydelse. Hvis det er usikkerheden, utrygheden, angsten eller forfængeligheden (det ved jeg det ikke er hos dig), som styrer processen, vil enhver slags beslutning være forkert.... netop fordi man ikke kan vurdere noget som helst ordentligt, når frygten bestemmer.

Jeg mener, at du nu trænger til en god Påske, nogle gode måneder uden tankefiksering på din struma, og så en dag i fremtiden - du kan sætte kryds for i kalenderen allerede nu - kan du beslutte at bruge 1-2 dage på at overveje det hele forfra igen, men ikke et sekund længere end du på forhånd har sat af til formålet. Og så tage din beslutning.

Lige nu derimod, er du hvirvlet ind i en masse følelser, usikkerhed, utryghed, bekymring osv. - altså det værst tænkeligt grundlag for vigtige beslutninger, man næsten ikke kan undgå at fortryde senere, uanset hvad man beslutter.

Jeg håber du kan magte at give dig selv ro, fred i tankerne og nyde foråret, fordi der er langt til næste forår igen.

Andre forslag/kommentarer?