Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    telemark
    Meldinger
    9

Standard Jeg er så frygtelig sliten! Noen som kan hjelpe meg?

Har diagnosen lavt stoffskifte og brukt levaksin i to år.Nå har jeg gått fra å være undermedisinert til overmedisinert om hverandre.Legen min mener at jeg kunn er sliten og at det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre.Jeg mistenker binyrebarksvikt,så vil høre med han om han kan sjekke kortisol nivåene mine.Prøvesvara som foreligger til nå er TSH 0,6(ref 0,53,6)
    T3 4,8(3,5-6,5)
    T4 13,8(11,o-23,0)
    anti tpo neg
    ferritinin 18 (15-200)
    Har også tatt en kortisol prøve,den er 438(180-750)tatt på morningen,jeg skal spørre legen om jeg kan ta spyttprøve og i urin også.Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde prøvene.Fastlegen mener at så lenge en er innenfor ref området er alt bra..Men jeg er såå sliten og orker ingenting
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Hei

For meg synes det som om du er undermedisinert - en T4 på 13,8 er alt for lavt for meg i hvertfall. Jeg må opp på 20 for å ha et liv. Nå ser jeg at du ikke har antistoffer - men min lege hevder i hvert fall at alle med Hashimotos må opp til toppen av referanseområdet og enkelte ganger over det for å bli kvitt alle symptomene. Han bryr seg ikke om TSH.

Jeg hadde selv en T4 på 12,3 i høst og var svært syk. Nå har jeg en T4 på 20 og er mitt gamle jeg. Har til og med fått tilbake ansiktet mitt, det eneste jeg sliter litt med er nakke og muskler, men det er på bedringens vei. Takket være yoga og qigong. Som jeg kan anbefale på det varmeste.

Lykke til,

V

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    telemark
    Meldinger
    9

jEG ER SÅ FRYKTELIG SLITEN,MEN LEGEN MENER AT ALT ER NORMALT.Begynner å tenke i de baner at jeg kan ha binyresvikt eller ME,jeg er helt utslitt og deprimert.Prøvd antidepressiva tidligere,men alltid blitt verre.Nå vet jeg snart ikke hva jeg gjør..Skikkelig hodepine og formen elendig.Konstant sint og jeg får så dårlig samvittighet ovenfor mannen min og barna.Hva bør jeg si til legen da?Levaksin er kanskje ikke rett medisin?Har aldri følt meg bedre på den,legen sier at det kunn er den som hjelper.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg er så frygtelig sliten! Noen som kan hjelpe meg?

Er enig med Vår at den lave fT4 godt kan være årsaken til at du er sliten.
    Hva er Levaxindosen din da ?
    Og når du ikke har antistoffer, hva er diagnosen din ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

Hei Sliter
    Jeg føler med deg...har det akkurat som deg selv. Vet ikke min arme råd, og blir kjempefrustrert over leger som ikke tar meg på alvor...samme som deg tenker jeg også ME og binyrer, men møter bare motstand hos legen. Skal prøve å en siste gang i slutten av mnd. å få de prøver jeg vil, hvis ikke bytter jeg lege...noen gode tips på fornuftige leger i telemark - buskerud tas i mot med takk..vi mæ tydeligvis være ekspeerter på egen lidelse for å ha noe å slå i bordet med, problemet er bare at noen leger ( i alle fall min) ser på det som en trussel at jeg har opparbeidet meg endel kunnskap som han åpenbart ikke har. på den anen side glemmer jeg jo alle argumenter når jeg sitter hos han fordi hukommelsen er elendig, og jeg ikke ORKER å argumentere...
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av sliter Vis post
    jEG ER SÅ FRYKTELIG SLITEN,MEN LEGEN MENER AT ALT ER NORMALT.Begynner å tenke i de baner at jeg kan ha binyresvikt eller ME,jeg er helt utslitt og deprimert.Prøvd antidepressiva tidligere,men alltid blitt verre.Nå vet jeg snart ikke hva jeg gjør..Skikkelig hodepine og formen elendig.Konstant sint og jeg får så dårlig samvittighet ovenfor mannen min og barna.Hva bør jeg si til legen da?Levaksin er kanskje ikke rett medisin?Har aldri følt meg bedre på den,legen sier at det kunn er den som hjelper.
    Hei på deg
    Det er trist at du sliter slik. Jeg kan bare kommentere på de tingene jeg umiddelbart reagerer på av posten din.

Ferritin er lav, stoffskiftesyke skal ha den opp på 70 eller 80 minst tror jeg. Lav ferritin kan gi mange symptomer.

Kortisol i blod viser bare at du ikke har Cushings eller Addisons. Du må ha fire (minst) spyttprøver i løpet av dagen. Og gjerne i urin også, få også med prøve av aldosteron da (i urin). Du sier du har vondt i hodet, og da er vel ikke det noe du vanligvis har. Jeg hadde hodepine og samtidig ikke målbar aldosteron i urin.

Du har heller ikke spesielt høy T4, noen stoffskiftesyke må ha den (og kanskje T3 også) over 75 %.

Og sist, men ikke minst, hvis du har tilgang på en annen og bedre lege, bytt ham ut. Han retter seg etter tallene på blodprøvene, han hører ikke på deg. Og kanskje aller verst, han uttaler seg om noe han ikke har kunnskap om, eller enda verre, han lyver for deg. (Siste setning i sitatet over.)

Jeg ønsker deg lykke til, stol på deg selv, sier du at du er sliten og ikke frisk er det virkeligheten. Uavhengig av hva blodrøvene sier.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    telemark
    Meldinger
    9

Han sier jeg har diagnose lavt stoffskifte, men jeg har også diagnose bechterew i tilegg. Jeg tar en halv tabl altså 50 (husker ikke betegnelsen) Hvordan får jeg opp T4 da? Når jeg økte dosen for noen måneder siden ble jeg overmedisinert, mente legen og hadde da hjertebank og var ikke iform. Nå er alt bare kaos i hodet mitt og jeg får ikke komme til endokrinolog såiden han mener at blodprøvene ikke tilsier at jeg bør dit.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    telemark
    Meldinger
    9

Det med feritinin, står det noe sted...tenkte jeg kunne ta det med til legen.. samme det med at jeg må få opp T4. Vanskelig å ta det med legen når jeg ikke har noe å vise til. Det beste ville vært om det var en endokrinolog som har skrevet noe om det. Lurte på å bestille meg en time hos en endokrinolog på sanvika eller balder klinikken men på balder har jeg forstått at det ikke jobber endokrinologer Vil pushe legen på at jeg skal ta de andre kortisol prøvene også. Men ved mild binyresvikt da har man vel kortisol, bare lave nivåer. Noen som vet hvor lave?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hvis du tåler doseøkninger dårlig.
    Må man se på de andre blodparameterene.
    Som nevnt er det viktig at ferritinet er mye høyere enn det som er nedre grense for ellers friske mennesker.
    Andre parametere har også andre anbefalte verdier i vår situasjon.
    B12 bør være mye høyere også.
    I det heletatt bør man ta en utvidet blodprofil for å klare å danne seg et bilde av hvor skoen trykker.
    Selen er også viktig, men se listen over sekundære blodprøver.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html

Svar om stoffskiftet synes jeg er bra, men er veldig svevende om ferritin-
    Det foreslås at innsenderen "maxern" kan tape mye blod i kraftig mens ?
    Høres ikke så sansynlig ut vel ? maxern......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    telemark
    Meldinger
    9

Er dette noe alle endokrinologer jobber etter. Og som fastlegen og burde vite? Er det armour jeg burde spørre legen om?J eg er redd for å rote det skikkelig til med hormoner og bli verre. Men nå vil jeg helst bli bra og gjør det jeg kan for å bli det. Hvordan får jeg opp disse nivåene av feritinin og b12 raskt da?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kan noen hjelpe meg?
    Av diamanten i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-09, 13:31
  2. Noen som kan hjelpe??
    Av Tinamina i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 25-09-08, 01:23
  3. Noen som kan hjelpe?
    Av stine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 28-10-07, 19:36
  4. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn