Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Vilde Gjest

Standard Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.

Hei.

Jeg har skrevet her litt før.
    Igjen har jeg noen spørsmål.

Jeg har vært mye slapp i lang lang tid nå. FØlt meg totalt utmattet og aldri uthvilt.

I april fikk jeg blodpropp i ene lungen. Tar nå medisiner mot dette.
    Senere i april blir jeg innlagt for betydelige tale og hukommelsesproblemer. Dette er enda ikke funnet ut av, men de regner med det er reaksjon på traumebehandling.

Det ble også funnet ut at jeg har litt for lite jern i kroppen og noe lav bloprosent.
    Tar nå ekstra jern.

De siste dagene har jeg vært plaget med mye leddsmerter. Også ryggsmerter.
    Jeg har "strålinger" nedover bena ( mest fra kneet og ned ) og "strålinger" nedover armene.
    For 2 dager siden fikk jeg igjen denne "tjukke halsen" jeg har skrevet om før.
    Jeg mistenker at leddsmertene henger sammen med den tjukke halsen.

Det jeg lurer på er hvorfor får man tjukk hals gang på gang?
    Jeg har hatt betennelse i skjoldbrukskjertelen og lurer på om det er mulig å få flere betennelser i den?
    Er det det som skjer når jeg får tjukk hals igjen?

Det ble målt stresshormonet da jeg lå på sykehuset. Da dette ble testet hadde jeg lagt i ro i sykehussengen i 2 døgn. De var fine.
    Kan det vært mulig at de var fine grunnet ren hvile i flere døgn?

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er veldig sannsynlig at du har betennelse i skjoldkjertelen igjen.
    Spør legen om det.

Tar du Levaxin, eller ikke?

Prøvene fine og fine...de sier de er fine bare de er såvidt innenfor.

Har du en eller anne tilstand som gjør at du får blodpropper? Eller kom det av intet?
    har de tatt flere prøver på diverse annet?

nora

Vilde Gjest

Standard

Jeg hadde brukt p-piller i 3 uker når jeg fikk blodpropp,så legene er usikker på om det er årsaken. Jeg røyker ikke og er ikke overvektig.
    Er 23 år gammel.

De blodprøvene som tas for å se om jeg er disponibel for blodpropp, kan ikke tas før jeg er ferdig med marevanbehandlingen.

Ja, tar levaxin. Sist gang jeg tok prøver, for noen mnd siden, ringte bare legen og sa at de var fine.
    Jeg begynner å mislike fastlegen min mer og mer.

Jeg forteller om gang på gang om disse periodene med "tjukk hals". Vet ikke hva annet jeg kan kalle det.
    Han sier at det er psykisk og nok bare angst. Eller ingenting.

Jeg kjenner kroppen min så godt at jeg vet dette er ikke angst.

Så det er mulig å ha gjentatte ganger med betennelser i skjoldbrukskjertelen?

Vil dette i så fall være mulig å se på nye blodprøver? I tilfelle hvilke blodprøver er dette?

Det er tatt mange blodprøver, og det de har funnet er for lite jern og noe lav blodprosent.
    Var hos en indremedisiner som også er ekspert på spiseforstyrrelser, men han var mest opptatt av maten, grunnet tidligere anoreksi.
    Er nå helt normalvektig, uten problemer med mat.

Jeg er sliten av å kjempe mot systemet...

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du MÅ få blodprøveresultatene dine.
    Det var noen innom her om dagen som legen bare holdt såvidt under øvre ende av referanseområdet. Det er helt feil behandling, TSH skal være nær 1.
    Hos meg blir den 0.

Jeg får alltid press i halsen når dosen er for lav eller hvis jeg forandrer dosen.

Hos noen går antistoffene ned når de tar riktig dose levaxin.

Har du antistoffprøver?

Og det er en genprøve eller noe sånt som man kjører ang. blodprpp.

Tilstander med økt blodpropptendens listet opp for nuva ring i felleskatalogen:
    Dyp venetrombose, nåværende eller tidligere, med eller uten medfølgende lungeemboli. Arteriell trombose, nåværende eller tidligere (f.eks. cerebrovaskulær hendelse, hjerteinfarkt) eller forstadium til trombose (f.eks. angina pectoris eller forbigående ischemiske anfall.) Kjent disposisjon for venøs eller arteriell trombose, med eller uten arvelig tilbøyelighet slik som aktivert protein C (APC) resistens, mangel på antitrombin III, mangel på protein C, mangel på protein S, hyperhomocysteinemi og antifosfolipid antistoffer (antikardiolipin antistoffer, lupus antikoagulanter). Diabetes mellitus med vaskulære komplikasjoner. Alvorlige eller multiple risikofaktorer for venøs eller arteriell trombose. Nåværende eller tidligere alvorlig leversykdom så lenge leverfunksjonsverdier ikke er normalisert."

http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02308.htm:
    "Trombofiliutredning kan enten gjøres når diagnosen VTE stilles, etter innstilling på Marevan eller etter avsluttet behandling. Prøvetaking når diagnosen stilles, forutsetter at prøvene blir tatt før pasienten har fått behandling. Dette kan ofte være vanskelig å få gjennomført i en travel mottakelsessituasjon. Noen prøver kan dessuten påvirkes ved akutt trombose, typisk er nedsatt antitrombin. Hepariner vil kunne gi falskt positive tester på lupus antikoagulant, evt. nedsette antitrombin ytterligere.

Prøvetaking når pasienten er innstilt på Marevan er ofte bedre. Pasienten er i stabil fase, og de fleste trombofiliprøvene lar seg vurdere. Unntaket er PC og PS som begge blir lave under warfarin behandling. Man kan eventuelt vente med disse to prøvene til etter avsluttet behandling. Ellers vil man ofte kunne få en mistanke om PC/PS mangel ved prøvetaking i denne fasen fordi verdiene sjelden er lavere enn 50% ved ren warfarin effekt.
    "
    http://www.aker.uio.no/Sentrallab/annet/Nyheter.html :
    "Testsystemet for APC resistens er tilsatt faktor V mangelplasma i tillegg til heparin-nøytralisator. Det gjør at metoden ikke påvirkes hverken av marevan- eller heparinbehandling."

nora

Vilde Gjest

Standard

Tusen takk for utfyldende svar!

Hvordan kan jeg få tak i de blodprøvesvarene jeg tok da jeg var innlagt for luneemboli?

Kan jeg også neste gang jeg er hos legen for å måle stoffskiftet, be om blodprøvesvarene tilsendt?
    Eller må de hentes personlig?

Jeg har nok tatt antistoffprøver, men jeg har ikke noen blodprøvesvar.

Men et spørsmål jeg lurer på: er det mulig å påvise ny betennelse i skjoldbrukskjertelen?
    Eller vil prøven uansett vise en betennelse?

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg kan for lite om betennelse i kjertelen.
    Skal kikke etter i boka.

Sykehuset skal ha sendt epikrise til legen din.
    Om blodprøvesvar var med, tviler jeg på.

Du kan prøve å spørre på avdelingen der du var.

Prøv å be legen om utskrift på prøvene, omtrent alle her har utskrift av sine prøvesvar.

To ganger måttejeg betale 70 kr for dem , men det er egentlig for utskrift av hele journalen. Jeg fikk jo bare ett ark.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tar alltid prøvene mine på mandag formiddag - og har prøvesvaret i poskassen torsdag.
    Selvfølgelig skal du ha prøvesvarene dine skriftlig, men du må nok si fra til både legen og sekretæren at du ønsker det slik.
    Burde ikke vært nødvendig, men slikj er det nok de fleste steder ?

Hvis du vil ha prøvesvar fra sykehus må du nok skrive til "Sjefslegen" og anmode om innsyn eller kopi av egen journal. (det måtte jeg)

Har du hatt positivt utskal på en anti-TPO vil denne være psitiv omtrent resten av livet - ifølge www.furst.no
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 12-03-10, 18:16
  2. Vet ikke om jeg kan ha lavt stoffskifte?
    Av mammamari i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-10-08, 10:25
  3. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  4. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 9
    Siste melding: 12-09-07, 20:41
  5. Noen som har vært gravide med lavt stoffskifte her????
    Av linnmathea i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 30-10-06, 20:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn