Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
10-03-10, 11:26 #2
Sv: Nikotin, alkohol, opiater og thyreoideahormoner
Hvis jeg skal være helt ærlig, forstår jeg ikke hvordan det kan gå til (iflg. kilden), at rygning (nikotin) på en og samme tid både undertrykker og fremmer thyreoideahormoner.Rygning undertrykker thyreoideahormoner og kan derved medvirke til udvikling af latent kronisk hypothyreose samt undertrykke adrenal hormonniveauer.
Når nikotinen stimulerer omdannelsen af T4 til T3 i hjernen (noget som hos mange er i underkanten), hvordan stemmer det med påstanden om at den (nikotin) samtidigt undertrykker thyreoideahormoner?
Denne detalje betyder i virkeligheden, at netop forøgelsen af niveauer af T3, som er nikotinens effekt på omdannelsesprocessen (T4 til T3), er med til at forstærke abstinenssymptomer (trangen til nikotin), så hvordan nikotinen samtidigt kan undertrykke thyreoideahormoner når den fremmer T3?Den hormonelle effekt rygning har på hormonbalancen kan bidrage til forstærkning af abstinenssymptomer hos rygere der prøver at holde op.
Medmindre det handler ikke om nikotinens virkning på skjoldbruskkirtlen, men på hypofysen, hvormed sekretionen af TSH undertrykkes og dermed undertrykkes også den thyreoidea-stimulerende effekt på skjoldbruskkirtlen = nedsat sekretion af thyroxin (T4). Men så forstår jeg ikke, hvordan hænger det sammen med, at rygning angiveligt hæver stofskiftet med ca. 6% (tror jeg det var jeg læste et eller andet sted)?
Det mener jeg, at artiklens forfatter kunne have beskrevet lidt mere afklarende, for at læsere kan undgå at komme i tvivl, eller evt. opfatter denne del af artiklen som behæftet med lidt anti-ryger-propaganda.
Nogen der kan hjælpe med at opklare mysteriet?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
hva med hyperperiode og alkohol?
Av Lissa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 01-04-09, 13:34 -
T3-FT3, kaffe, alkohol, narkomani
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 68Siste melding: 11-10-07, 20:41 -
Fortsatt nikotin.....
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-09-07, 21:26 -
stoffskifte og alkohol
Av marimat i forumet Lavt stoffskifteSvar: 53Siste melding: 22-05-07, 23:22 -
ALkohol og søvn!
Av i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 11-07-05, 12:44