Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Armour. Øke dosen?
Hybrid View
-
10-02-10, 12:37 #1
Sv: Armour. Øke dosen?
Det Anisa sa
Og for guds skyld, få kopier av blodprøvene dine neste gang! Sjekk selv, eller få oss til å gjøre det ved å legge ut svarene her, og finn ut av hvorfor legen mener verdiene dine er for høye/for lave! Husk at på Armour/Erfa forsvinner TSH ned til ikke målbart selv før du er oppe på riktig dosering! Aker har faktisk fått med seg det, men en del leger er fremdeles så uinformerte at de bruker TSH som fasit for all behandling.
-
10-02-10, 13:45 #2
Mange leger aner ikke hva som er rett dose. jeg går nå på 4,25 grain og føler meg absolutt ikke overdosert, andre må ha enda mer før kroppen er i balanse. I fjor var jeg hos en lege som mente, ut fra blodprøvene, at 2 grain var akkurat passe. Men det er er ikke for meg.
Viktig å finne riktig dose. Og ikke la deg hersje med på den måten av leger, det er farlig for kroppen din å bli behandlet på på den måten! Jeg gjentar ikke det Anisa sier, det er riktig alt sammen.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-02-10, 14:29 #3
Hvis du tar for mye Armour/Erfa vil du få overdosesymptomer ganske raskt, dvs svette, angst, hjerteklapp osv. All den tid du bare føler deg bedre med høyere dose så er det bare å kjøre på.
Jeg var faktisk oppe i 10 grain i laaaang tid uten å merke noe annet enn at jeg følte meg bra. Dvs 5/120 mg. Nå som jeg har måttet gå kraftig ned i dosering pga kranglete binyrer (konsekvens av dårlig, reformulert Armour i 3/4 år) kommer alle hypogreier tilbake, men det går jo over etterhvert når jeg kan øke dosen igjen.
-
10-02-10, 15:42 #4
Mange tak. Det mener jeg også selv.... efterhånden som jeg læser og læser, til øjnene dingler ned af hovedet på mig.... Men n`Finn er nok ikke helt enig, eller i hvert fald ikke var det i 2007:
Det som fik mig til at interessere mig for netop denne påstand var den situation, særlig de subkliniske havner i, hvor de nægtes behandling med henvisning til, bl.a. "beskyttelse" af netop den fortsatte, hormondannende funktion i deres skjoldbruskkirtel.
Der er masser eksempler på, at subklinisk hypothyreose kan være mindst lige så plagsom som den primær + at den subkliniske hypothyreose er altså helbredsnedbrydende og ødelægger andre indre organer samt - rent ud sagt - beviselig forøger kræftrisiko med op til 70%, for nogle kræftformers vedkommende.
Jamen, hvad skal de gøre så længe de har en rest af den hormondannende funktion i deres kirtel? Hvis man skal støtte sig til tesen om, at thyroid-medicin får deres kirtel til at skrumpe og miste evnen til at danne hormoner - da kan de jo ikke få hjælp eller hur? Hvis de får prøvebehandling og den virker... hvad så videre? Skal de stoppe den og fortsætte deres liv uden medicin? Nogle subkliniske er jo subkliniske hele deres liv, dvs. deres kirtelfunktion bliver aldrig helt udslugt. Skal de så ikke have behandling og vegetere resten af deres liv som halvt-grøntsager?
Men hvad hvis det ikke passer, at kirtlen dør af behandlingen med thyroxin? Som udgangspunkt kunne jeg altså ikke forene mig med denne påstand, ikke mindst fordi andre kirtler dør ikke af almindelig hormonbehandling + det er ikke til at udholde tanken om, at så mange mennesker ofres for en, i forvejen dårligt fungerende kirtel. Jo mere jeg leder og læser, jo mere går det op for mig, at en skjoldbruskkirtel sagtens kan øge sin funktion igen efter evt. ophør med thyroid-hormoner.... såfremt den selvfølgelig ikke dør en "naturlig død" undervejs, som den alligevel var på vej til, til at begynde med.
Jeg har ingen forklaring på, hvordan det kan være, at lægerne der har samme (og bedre) muligheder som os - foretrækker at dvale ved skolebøgernes dogmer og ikke føler dem fristet til at lære om andet end det de er troende på.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-02-10, 07:26 #5
hei.
Det var nok min feil, jeg tenkte ikke på at jeg har skrevet nesten det samme en gang før.. Jeg har bare kuttet armour èn gang, ikke to.
Blir litt feil når de gamle innleggene legges til tråden og det blir dobbelt opp.
jeg startet opp igjen med armour den gangen, men har ligget lavt på dosen i forhold til den gangen, og ønsker nå å øke dosen igjen,
det er der det ligger.
Har fått time til legen og skal sjekke blodprøvene da, men det blir ikke enda, skal først ha en ukes ferie.
Regner med det går greit å øke dosen, og så hjelper det på når det blir lysere og mer vår ute. Har vel egentlig behov for større dose på vinteren?
Og jeg tok sist vinter tilskudd av vit D, men det har jeg ikke gjort nå.
Så alt henger sammen, og noen ganger blåser man bare ut litt frustrasjon.
Takk for svar
Og til n'Finn: jeg har lavt stoffskifte ja, innenfor den såkaldte normalen, men lavt nok til at første legen gav meg medisin.
-
11-02-10, 09:38 #6
Det var, trods alt, for 2 år siden....
Jeg har kun forholdt mig til det du skrev d. 27.08.2007:
Vi har hver især vores eget forløb, der gerne skulle hænge nogenlunde sammen gennem tiden, og når du stiller et konkret spørgsmål, som du har faktisk stillet før, indlæggene "lagt til tråden" eller ikke, går jeg/vi der gerne vil hjælpe dig, selvfølgelig tilbage for at se, hvad der var sket med dig før.... Hvis det er en misforståelse, vil jeg gerne undskylde for at have misforstået.
Men du har også fået andre oplysninger om Thyroid-medicinens påståede "skrumpeeffekt" på skjoldbruskkirtlen, hvilket var jo din læges hovedargument for at ophøre med medicinen i to omgange. Disse oplysninger er uafhængige af en personlig sygdomshistorie og har en generel værdi, jeg håber vil hjælpe med at vurdere hele sagen om medicinering....
Jeg har læst meget om netop forskellen mellem behov for thyroxin om vinter (højere) og om sommer (lavere). Det er også min personlig erfaring, at min viterdose skal være ½-1 grain højere end om sommeren.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
bør jeg senke dosen?
Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 12:24 -
Bør jeg øke Armour-dosen? + Lumbago
Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 23-11-07, 01:33 -
Jeg har økt dosen på egenhånd
Av Tilte i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 06-07-07, 20:43 -
Øke dosen igjen
Av Vilde i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 18-07-05, 14:30

Svar med sitat

Bokmerker