Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
09-11-07, 11:01 #1
Bør jeg øke Armour-dosen? + Lumbago
Ser av her at jeg har gått på 2 Grain i ca 7 uker:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... &start=120
(Ja, bruker fremdeles 50 mikrogram Levaxin om kvelden og veier ca 92 kg.)
Og ikke har jeg merket noen bedring enda. (Men reaksjonene som jeg tidligere har ment kunne tilskrives Armouren, har avtatt.) Kan jeg øke dosen? Og hvor mye bør jeg i så fall øke med?
Så har jeg fått Lumbago - i forgårs. Regner sterkt med at det har sammenheng med alle de andre muskelplagene mine, for det sitter mest i det området som ble så forferdelig irritert av å ligge på ryggen under MR av nakken i vår.
Vi hadde Pilates på gruppe-trimmen på tirsdag, men på onsdag under egentrening på fysikalsk institutt, kom det gradvis og ble verre og verre utover dagen og kvelden. Og er fremdeles temmelig ille.
Jeg blir GAL av alle disse plagene.
Har hatt mye diare forresten i det siste, men i dag er jeg potte-tett med forstoppelse. Fremdeles veldig hypo? Fryser også. + Alt annet er som før."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-11-07, 13:23 #2
For meg høres dosen din liten ut og ville prøvd en økning.
Prøv å øke helt til du får problemer og så litt ned derfra. Dette må gå sakte og ta lang tid.
Hadde ikke du problemer med økning en gang ?
Kan du jo prøve å øke med et kvart grain om dagen ?
Du skriver at du har hatt symptomer som har avtatt. Når dosen er så lav er tiden inne til å øke. Mange har det slik at de får negative symptomer en stund, men får det bedre etterpå.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-11-07, 17:25 #3
Takk, n'Finn.
Jeg tror jeg vil øke litt da, nettopp som du sier - 1/4 Grain om dagen slik at det blir 2 1/4 Grain pr dag. Det var egentlig det jeg hadde tenkt, men trenger litt bekreftelse fra dere da hodet her fungerer så som så.
Og hvis ikke andre skulle ha noen motargumenter/andre erfaringer.... ?
Joda, jeg fikk vel problemer med økning hver eneste gang. Og jeg husker så dårlig, men jeg lurer på om jeg fikk mindre reaksjon fra 1 1/2 Grain til 2 Grain enn tidligere. Og reaksjonene kom jo øyeblikkelig. Må innrømme at jeg et par ganger har forsøkt meg på 3 Grain fordi jeg har glemt Levaxin-dosen på kvelden - tror jeg. Og det merket jeg ingenting til. Så jeg er kanskje forbi "oppstartsproblemene"? Men må selvfølgelig ikke bli hyper....
Og hvordan var det nå med musklene, n'Finn - ble du bedre i dem etter økning på Armour, unntatt dette med småkramper i leggene? Jeg tror jo den inntrufne lumbagoen har absolutt noe med de andre tiltakende muskelproblemene å gjøre. Og så kunne jeg godt tenke meg å kutte Levaxinen på tidspunkt. Hm... Hvornår, mon tro...?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-11-07, 20:41 #4
Om du trenger litt levaxin i tillegg, avhenger om du er sånn som trenger rimelig høyt ft4, eller om du heller trenger mer t3. Umulig å vite på forhånd.
På realthyroidhelp forumet så sier de at mange trenger såogsåmye (over to-tre grain) men de på thyroidabout.com forumet mener at de er på ville veier, at det fins vitterlig dem som har det fint på for eksempel enogenhalv grain.
Umulig for meg å kommentere noesomhelst. Men jeg kan alltids sitere hva andre sier.
-
09-11-07, 22:08 #5
Jeg gikk jo med vond rygg i mange år og brukte voltaren. Den hjalp, men er unødvendig på Armour.
Hadde også muskelvondt som var ille til tider. Det er også blitt så bra at jeg tenker ikke over det, men er ikke helt borte.
Så er jeg enig med Nora i at hvis du kan beholde Levaxindosen din, altså at den ikke skaper problemer, så gjør det. Det må være en fordel å kunne bruke forskjellige typer. Noen gjør ditt og andre datt ?
Jeg tester noen ganger om dosen er for høy ved å ta en dobbeltdose en dag. Når du ikke merker noe til det er den ikke for høy - tenker jeg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-11-07, 00:09 #6
Tusen takk, folkens!
Ang Levaxin, så lurer jeg jo på om den kan være med på å gi meg de fryktelige muskelsmertene, krampene osv. Derfor vil jeg forsøke om jeg kan klare meg uten, og om det gjør noen forskjell.
Men jeg skjønner at dere ikke kan råde meg til hvor stor dose eller når jeg evt skal kutte Levaxin, ettersom hvert enkelt menneske er forskjellig.
Likevel setter jeg veldig pris på deres tilbakemeldinger, for når man er så veldig i tvil selv - og litt bekymret for å gjøre noe galt, så er det betryggende uansett å se hva dere skriver. Og det hjelper nok til å balansere mine egne antakelser.
Jeg er jo litt redd for veien - for å bli hyper. Men på den andre siden så skremmer det vel like mye, ja nok mer, å forbli i den tilstanden jeg er i. Jeg innbiller meg kanskje at hvis du blir hyper på Armour, så blir det så forskrekkelig ille - da av andres erfaringer her inne. Ble jo hyper på Lio + Lev. Er det da verre å bli hyper på Armour, eller ikke? Det er litt lettere å gå på en vei når du vet nøyaktig hva som kan vente deg.
Og de symptomene jeg fikk først da var diare hele tiden (men ingen sikker indikator siden jeg ofte har det uansett). Totalt søvnløs så og si (heller ingen sikker indikator ettersom jeg også ofte er det). Veldig hjertebank (men det har jeg jo også til tider som hypo). Og veldig sult - den var vel mest markant, for så sulten er jeg sjeldent. Men jeg tror at hvis jeg skal vente på den sulten som symptom, så er jeg kommet for langt. Mulig hvis jeg får de andre symptomene samtidig at jeg raskt kan skjønne det. Og om jeg bare kunne være våken slik at jeg også raskt forstod hva som foregikk. Men det er jo som sagt ikke lett, når noen av de symptomene som indikerer hyper, opptrer hos meg uansett både titt og ofte. Men hjertebank, total søvnløshet, større sult hører jo helst til uka før menstruasjon. Diareen kommer og går, så den nytter det ikke med... Men hvis jeg får de andre symptomene på andre tider i måneden, bør jeg kanskje være forsiktig. Og dog... jeg fikk jo mer hjertebank og søvnproblemer når jeg begynte på Armour, og hver gang jeg økte dosen. Og n'Finn snakker jo om reaksjoner når man øker dose, så jeg kan jo ikke gi opp med en gang heller. Hm... vanskelig.... Men n'Finn har vel også vært inne på dette med å øke dosen. Gå tilbake hvis symptomer oppstår. Og så forsøke igjen senere....? Oi, mye å huske på for teflon-belegget...
Ja, Nora, hva jeg egentlig trenger av FT3 og FT4 vet jo ingen, ettersom jeg aldri har vært god etter at jeg ble hypo/begynte på Levaxin - har bare blitt verre. Så umulig å vite på forhånd, som du sier. En og en halv grain gjorde jo ingenting for meg i alle fall, heller ikke to grain. Og nå har jeg trukket den betente rotfylte tanna, så det er heller ikke den som hindrer Armour i å virke. Så jeg må nok forsøke meg på en litt høyere dose ja.
Og ja, n'Finn - fikk Voltaren for ryggen, om jeg ikke har sagt det før. Men musklene er jo uansett blitt verre og verre. Spesielt ille i år pga den kalde sommeren - tror jeg selv, fast og bestemt. Og muligens progresjon av sykdom, hva den nå enn er for en mystisk sykdom ;) Håper inderlig Armour hjelper på musklene etterhvert da. Men ikke helt borte hos deg, ser jeg, heller ikke i ryggen. Har vi hatt noen diskusjon på hva thyroxin-mangel/stoffskiftetilstander egentlig gjør inne i muskel-cellene siden noen av oss blir så dårlige? Tror dette er mye mer enn "fibromyalgi".
SÃ… - hold kjeft, Stina!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-11-07, 08:25 #7
Hei Stina
Jeg tar nå 25 mg. Levaxin og 3 1/2 grain Armor. Jeg har også problemer med muskel- og leddsmerter når Levaxindosen blir for stor, samtidig som jeg må ha en liten dose for at hodet skal fungere. Jeg har prøvd mange forsjellige doser og kombinasjoner, og sånn som jeg er nå så fungerer det bedre enn på veldig lenge
Formen er ikke helt på topp ennå (er for tiden 40% sykemeldt) så planen er å øke Armour-dosen til 4 grain - og dersom jeg da får overdosesymtomer så prøver jeg først å kutte ned på /ut Levaxindosen før jeg ev. går ned på Armourdosen.
50 mg. levaxin ble for mye for meg, har også prøvd 37,5 mg. men det var for mye det også - grensen for meg er nå tydeligvis 25 mg.
Jeg syns du skal fortsette å øke Armourdosen med 1/4 grain av gangen, samtidig som du prøver å gå litt ned på Levaxindosen. Hvor ofte øker du Armour??
-
10-11-07, 09:42 #8
Har faktisk forsøkt med samme Levaxindoser som deg jeg mona.
Jeg ble jo mye bedre da jeg gikk over til bare Armour i 04, men etter et par år tenkte jeg at jeg ville forsøke å blande inn litt Levaxin - flere meldte om at Balder brukte en kombinasjon og jeg ville prøve.
25µ reagerte jeg ikke på så jeg økte til 50, men etter få uker fikk jeg vond muskulatur og mer kramper i leggene. Jeg gikk da ned til 25, men det ga seg ikke så etter 2 mnd slutta jeg.
Etter det har jeg økt dosen og var oppe i 5Grain i hele sommer, men det ble for mye og har trappet sakte ned til 4G.
Jeg tenker på å prøve 25µ Levaxin til neste år når 4G er helt stabil og jeg kjenner symptombildet godt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-11-07, 11:18 #9
Heia Mona
Ja, det var jo spennende. 25 mikrogram Levaxin kan også være en dose...
Ja, jeg tror nok 1/4 Grain kan være den rette dosen å øke med nå. Og kanskje t.o.m. 1 hel Grain fordelt utover ei uke hvis jeg reagerer for mye på en økning på 1/4 Grain.
Nei, jeg økte vel rimelig fort fra 1/2 Grain til 1 1/2 Grain. Begynte på Armour 7. juli, tror jeg det var. Så gikk jeg 7 uker på 2 Grain. Tenkte jeg måtte forsøke meg 1 1/2 - 2 måneder på hver dose nå, ettersom det kan ta litt tid før dosen gjenspeiler seg i blodet. Har ikke så mange andre indikatorer, men tenker da at hvis jeg ikke har fått hypersymptomer på den tid, så er det rimelig trygt å øke.
n'Finn
Det du forteller, minner litt om hvordan min kropp har begynt å fungere. Den blir "irritert" av noen typer medisin. Så hvis man tar vekk "irritasjons-faktoren", så kanskje kroppen glemmer det, slik ta man senere kan forsøke igjen. Men det har jeg altså ikke prøvd."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-11-07, 19:17 #10
Noe som kan kanskje forvirre littegrann her: Det var noen diskusjoner på thyroid.about.com forumet om thyroxn(t4) , og de sa at hos noen så konverteres det mest til Rt3 som igjen tetter igjen reseptoree. Disse mennneskene vil trives bedre på Armour eller Armour + liothyronin.....
Ved inflammasjonstilstander så lages det cytokiner og disse gjør om på deiodinase-ensymene slik at t4 lages om til RT3 istedenfor T3... det er noe av sammenhengen men alt er ikke forstått.
Du har jo inflammasjon i tarmen og da kan det tenkes at du lager Rt3 tendenfor t3 av t4.
Svar med sitat
Bokmerker