Sitat Opprinnelig skrevet av Bellissimo Vis post
Jeg har vært godt medisinert i flere år, men.. etter at jeg sikkert fikk en overdose armour (gikk på 4 grain pr dag) så ba legen meg om å kutte ut, da ellers ville kroppen slutte å produsere selv.
Bellissimo?

Der er noget jeg ikke forstår her.... Du var jo medicineret før med Armour?

Der er noget, der ikke hænger sammen.... Du har jo været udsat for det samme før... i 2007, hvor du fik præcis samme besked fra lægen og du har cuttet Armour i et helt år... Du skrev den gang (trådstarteren):

"Leste så vidt i en tidligere tråd om armour. der ble det sagt at armour ikke var farlig? at man ikke kunne ta for mye. Jeg har tatt disse i flere år, var oppe i en dose på 4 gr, etter blodprøver (som jeg tok fast) sa legen at jeg måtte slutte med dem, ellers ville kroppen slutte å produsere thyroksin selv, den gikk i dvale. Ett år uten armour forlangte jeg å beg igjen for jeg var dårlig og så dårlig ut, men nå tar jeg lavere dose."

Da du dengang gik et helt år uden medicin, tror du så ikke, at hvis du overhovedet havde nogen restfunktion i din skjoldbruskkirtel, ville et år være rigelig til, at kirtlen kom i gang igen, ikke? Havde der været restfunktion tilbage, ville kirtlen genstarte sig selv, selv efter mange år på hormon-mediciner....

Det var for mere end to år siden og nu sker det igen? Hvad er der galt med denne læge? Og hvor mange gange endnu lytter du til hans åbenlyse uvidenhed? For hver gang det sker, mishandles dine binyrer på det groveste.... som om binyrerne ikke allerede var rigeligt på overarbejde for at fin-kompensere for den inaktive skjoldbruskkirtels manglende finjustering i forhold til kroppens behov!

Jeg ved godt hvad nogle læger og mange patienter tror om en egenproduktion af hormoner skulle reduceres ved tilskud af "eksterne" hormoner.... Men hvorfor skulle der så være forskel mellem thyreoidea og andre kirtler? Kvindernes egenproduktion af f.eks. østrogen bliver ikke reduceret af at kvinderne tager p-piller eller fertilitetsfremmende hormoner, eller hormoner til regulering af PMS, vel? Og mændenes egenproduktion af testosteron bliver heller ikke reduceret af at f.eks. mandlige Addisons patienter skal ofte supplere deres testosteron pga. feedback-forstyrrelser i forbindelse med binyrefunktionen, vel?

Så hvad er der pludselig så specielt mystisk ved skjoldbruskkirtlen, så den skulle være særlig og undtagelsesvis umulig at "genstarte", når alle andre kirtler kan? Jeg tror, at her har vi en "ammestuehistorie-for-uvidende" og min tro på det modsatte af hvad din læge mener er baseret på kilder, der stammer fra den type endokrinologer, der ikke findes i vores lande. Jeg har postet en tråd om det i dag: Skrumper skjoldbruskkirtlen af thyroid-mediciner?

Og hvis jeg skal være helt ærlig, da stoler jeg mere på endokrinologer, der baserer deres medicinsk viden og ekspertise på empiri og den fri forskning, end jeg vil sætte mit lid til andre læger, der tankeløst gentager hvad de er overbeviste om, uden egentlig (overhovedet) at kunne henvise til lødige kilder for deres påstande.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellissimo Vis post
Jeg kutet brått.. viste ikke bedre.. Men, etter kort tid ba både familie og venner meg om å få rett medisin igjen, og jeg startet på ny med armour. Nå i dag, tar jeg kun 1 grain pr dag, før armour, nå efra og jeg er til tider deprimert, jeg er trøtt og lei.
Du vidste ikke bedre, men det burde din læge vide, burde han ikke? Hvis vi antager for en kort stund, at han havde ret.... hvordan i alverden kunne han udgå at kende til, at man ikke ophører brat med nogen systemsat hormon-medicinering, og da slet ikke fra 4 grain til 0 på en dag!? Desuden har n`Finn jo skrevet om netop det dengang.... i 2007.
Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Det er iallfall ikke tilrådlig å bråslutte fra en såvidt høy dose som 4Grain - legen bør vite at slikt evetuellt må trappes sakte ned !
Det har du nok glemt, men det burde en læge vide. Hvordan kan man overhovedet sætte sit lid til noget denne læge siger om sagen, når han ikke kan vejlede dig i noget så elementært som nedtrapning fra 4 grain og nedefter...? Og hvordan kan man sætte sit lid til en læge, der for anden gang skræmmer livet af dig, selv om det allerede for mere end to år siden er bevist, at din kirtel egenproducerer ikke thyroid-hormoner?

Hvordan er det sket denne gang at det overhovedet er kommet på tale? Har du haft overdoseringssymptomer? Hvis ja, hvorfor så ikke bare reducere dosen lidt i en periode, indtil kroppen selv kalder på mere hormon når den behøver det? Man er aldrig så velreguleret, at man ikke af og til skal sætte dosen lidt ned eller lidt op.... Hvad var så anderledes denne gang, at du igen er havnet i denne læges underlig vejledning?

Eller er dit TSH blevet "for lavt"?

Rigtig god bedring, Bellissimo