Viser søkeresultater 21 til 30 av 37
-
18-01-10, 07:51 #21
Sv: Lavt stoffskifte og Grete Roede
Jeg vill bare legge inn min erfaring her i denne slankedebatten.
Hadde noen spurt med for 5 år siden hadde jeg sikkert også ment at fett er farlig og lavkalori mat er sunt. Men dette tror jeg ikke lenger.
For meg er absolutt LCHF - Low carb high fat veien å gå.
Men dette er ikke en diett eller et program - det er en livsstil og en måte å leve på som kan kan følge hele livet.
Det som jeg har merket med denne kosten er at så fort jeg er kommet igang - etter ca 1 uke får jeg masse energi! Og det er jo ikke akuratt vanlig for en med lavt stoffskifte. Jeg begynte om igjen på lavkarbo for ca. 3 uker siden -etter noen uker med utskeielse i julen - og senest her om dagen sier samboern "herlighet så mye energi du har a!" hehe. Og sist gang jeg startet (i mai 2009 og da var jeg flink helt til november) så kunne jeg halvere lavaxin dosen in fra 100 til 50 siden stoffskiftet ble så mye bedre. Og det samme tror jeg resultatene viser nå -jeg kjenner på kroppen at stoffskiftet er høyere.
Kolesterolet mitt går ned på lavkarbo - dette har reddet meg fra statin behandling. Jeg har gikk ned 9 kg fra mai til september men har gått opp 4 igjen i julen. Men er nå igang igjen. Maten er kjempegod og man er aldri sulten!
Men det viktigste synes jeg er nettopp det at denne type mat fungerer veldig bra for oss med stoffskifte sykdom - karbohydrater gjør oss syke og svake.
Selvfølgelig kan man gå ned i vekt av lavkalori også men jeg tror ikke det er bra på sikt og i hvertfall ikke for oss stoffskiftesyke.
Anbefaler boken "bedre uten brød"
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605177
også har det kommet en ny bok til som skal være bra:
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605584
Det var mine erfaringer!
Lykke til med slankingen!Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
18-01-10, 08:12 #22
Jeg skjønner at dette er et ømtåelig tema, og det er ikke meningen å tråkke på noens føtter her, men for å poengtere det igjen! jeg snakker utifra mine egne erfaringer og hvor jeg er i forløpet av sykdommen!
Jeg synes kanskje du overreagerer litt her Anisa, for jeg synes du burde ta hensyn til de som faktisk greier å leve ett tilnærmet normalt liv selv med hypothyreose. Jeg lever et tilnærmet lik normalt liv, hvor jeg er aktiv og går turer flere ganger i uka, og har normal omgang med venner og familie.
La meg si det slik at la meg ivertfall ha håpet om å kunne få leve så normalt som mulig mens jeg ennå har en frisk nok kropp til å gjøre det! Du snakker som om at har en fått hypothyreose, er slaget tapt!
Det er vel mulig å leve ett normalt liv selv med Hypothyreose?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
18-01-10, 11:01 #23
Jeg synes vi skal ha takhøyde nok til å ha plass til alle her på forumet, også de som lever helt fint med sykdommen. Men selvfølgelig vil et slikt sted som dette preges av dem som ikke lever greit med sykdommen, de som sliter. Vi må også akseptere at vi ikke er likt skrudd sammen, at noe fungerer for noen mens annet fungerer for andre og at vi har forskjellige erfaringer. Noen opplever at de tradisjonelle vektreduksjonsmetodene fungerer, andre opplever at de ikke fungerer. Jeg mener at hver enkelt får finne ut hva som fungerer best for dem.
Når det gjelder ernæringsekspertisens og slankeindustriens holdninger til oss som har stoffskiftesykdommer, er jeg enig i at den er svært mangelfull. Jeg føler at man finner mange av de samme holdninger der som det Per Egil Hegge forteller om i sin bok "Og så må du ikke stille spørsmål", som om "det vi ikke vet noe om, finnes ikke". Ernæringsekspertisen skjuler sin manglende kunnskap om stoffskiftet bak det at de tror antall stoffskiftesyke overvektige er ca 1 % av totalt antall overvektige. Dermed utgjør vi nok en såpass "liten" gruppe at de antakelig ikke finner det verd å bruke tid på oss.
Personlig tror jeg denne gruppa er adskillig større enn vi aner, fordi mange går jo med et uoppdaget for lavt stoffskifte i årevis. Jeg har flere kunder som har slitt i årevis med stor overvekt og ikke blitt trodd av ekspertisen, og som nå etter mange år endelig får vite at de har hatt hypothyreose hele tiden. Selv har jeg også opplevd å bli kalt løgner, fordi jeg var så dum å fortelle sannheten om kostholdet og livsstilen min til en lege. "Hadde jeg virkelig spist så lite som jeg påstod, ville jeg ikke ha blitt overvektig" sa han. I hans øyne var jeg altså en løgner. Vi har nok en informasjonsjobb å gjøre overfor disse også, i likhet med den vi har overfor legestanden.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
18-01-10, 11:37 #24
Altså det er jo fint at man klarer å gå ned i vekt og vil si det igjen at det er veldig bra for de som klarer det - nesten uansett metode (som ikke er direkte usunn altså). Men - og ikke for å være frekk eller nedlatende - jeg synes da virkelig ikke at 8 kg på 10 mnd er så revolusjonerende! Dvs at du har gått ned mindre enn et kg per måned. Jeg gikk som sagt ned i gj snitt 2,5 kg per UKE - og det uten egentlig å stresse så mye med det. Jeg tror bare at det er mulig å gjøre det hele mye enklere dersom man bl a finner ut hva man ikke tåler, blir adekvat behandlet for primærsykdommen, får sjekket og behandlet sekundærtilstander osv
-
18-01-10, 12:12 #25
8kg og fra 0,5 til1 kg i uka er helt i tråd med hva som er anbefalt vektnedgang! Går man raskere ned mister man muskelmasse bla.
For meg har ikke et stort resultat pr uke vært avgjørende, for meg har det vært mer viktig at jeg faktisk går ned på en måte jeg trives med ogsom jeg kan leve med på sikt!
Enkelt og raskt er ikke nødvendigvis bra når en snakker om vektnedgang, det er nå min mening.
Men jeg er åpen for at kostholdet kan påvirke stoffskiftet, skal lese mer om det
Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
18-01-10, 12:23 #26
Ja, jeg tænkte på det samme (heller ikke jeg er nedladende her). Det slog mig nemlig allerede da jeg læste det første gang, at stofskiftet måtte allerede være ualmindeligt trægt, siden det ikke kunne gå hurtigere på så stramt et lavkalorie-regime, som tilfældet er.
Med normalt stofskifte ville kiloerne rasle væk i en fart på 1500 kalorier/dag. At det så også ville sænke stofskiftet til senere og alle kiloerne, højst sandsynligt ville komme tilbage, er en anden historie.
Det er korrekt, men... 1500 kalorier/dag er altså 1500 kalorier/dag og med et normalt stofskifte ville det gå meget hurtigere. Det er et principielt regnestykke det handler om her. (P.S. man mister ikke muskelmasse på lavkarbo, uanset hvor hurtigt kroppen skiller sig af med de overskydende kiloer. På lavkarbo bestemmer kroppen selv. Desuden er muskelmassen det sidste kroppen giver slip på og det sker kun når kroppen er i underskud af energi/næring. Det er den aldrig på lavkarbo).• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-01-10, 12:53 #27
Ingvild: Jeg har aldri i hele mitt liv vært i bedre fysisk form eller hatt større muskelmasse enn etter at jeg gikk ned i vekt, selv om det var raskt og fullstendig uten trening og kaloritelling. Men jeg er enig - jeg er ikke egentlig så opptatt av å gå ned i vekt eller hvor fort eller langsomt det går, jeg er kun opptatt av å føle meg vel. Og det gjorde jeg da og det gjør jeg nå fire år senere. men har altså holdt vekta nede uten noe problem.
-
18-01-10, 12:58 #28
Jeg har gått på GR før og med samme inntak og mengde trim og ikke hatt større vekttap, så det kan ikke stemme at med normalt stoffskifte såville jeg gått mer ned i vekt. Tro meg jeg har prøvet, og hadde da et friskt stoffskifte. Grunnen til at jeg ikke går mer ned i vekt er at jeg ikke trimmer mer, en halvtimes tur om dagen er minimum!
Jeg har regnet på dette og det stemmer helt med 0,5 til 1 kg ned med det inntaket jeg har og den trimmen jeg har. Kan vise deg det,men har det ikke foran meg nå.
Dette er etter min mening heller ikke et strengt lavkalori regime, med bare 500 minus i kcal per dag, er man nede i 1000 kcla så kanskje....men ikke med 1500 kcal per dag. Det kommer jo og ann på vekt, alder mmm.
Jeg har forresten hatt stabile blodprøver på TSH på rundt 3-4 etter jeg begynnte på slankingen i sommer, så kan ikke akkuratt si at det setter ned stoffskiftet mitt..Faktisk har TSh sunket etter mine kostendringer. Fra 19 i Oktober til 4 nå, mesteparten har selvsagt sammenheng med at jeg begynnte på Levaxin, men siden kostholdsendringene.Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
18-01-10, 14:36 #29
Jeg er enig i at der skal være ordentlig taghøjde, men det burde gælde begge veje. Problemet er, at det gør det ikke! Der er ingen taghøjde til os ude i samfundet. Vi får at vide hvad "eksperterne" mener at vi gør forkert og at det er vores egen skyld, når vi ikke kan komme ned i vægt. Punktum. Ingen nåde!
Da mener jeg faktisk, at vi vinder klart mere opmærksomhed på problemet ved at udfordre "giganterne" og afvise dem det eneste sted, hvor vi selv har et frirum til at være trygge ved at være og er beskyttede mod beskyldningerne om at være dovne, ulækre (!), lade og grovædende.
Problemet med "taghøjden" er, at når den kun gælder den ene vej og ikke den anden - bliver det os, som vil tabe og "dem" som vil vinde gehør ude i samfundet. Så længe vi er pæne og tolerante over for systemer/politik/"dem", der mobber os, vil intet blive ændret! Havde blot flere taget bladet fra munden og gik massivt i brechen for os selv i offentligheden og viste bedrevidere ud (uanset taghøjden) - havde vi måske opnået mere positiv opmærksomhed end tilfældet er som tingene ser ud nu, hvor vi er bare "ofre" for fordomme og en systematisk, samfunds-godkendt mobning.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-01-10, 14:42 #30
Du overser, Ingvild, hvad jeg skrev i mit andet svar til dig (indlæg nr. 5). Jeg skrev: "Det fremgår klart af din beskrivelse her i tråden, at du er meget begejstret for "Roede-metoden" og at det fungerer for dig berør på, at du er så "ny" en stofskiftepatient. Du er ikke så gammel og da din sygdomshistorie er først startet i foråret 2009, har du fortsat masser af fysiske- og biologiske ressourcer det lave stofskifte endnu ikke har tømt/svækket, og derfor vil der fortsat gå et rum tid, før du bliver mere ligestillet med andre stofskiftesyge i forhold til effekten af "Roede-metoden". Men det er ikke til at sige på forhånd, om sygdommen vil gå i ro, forblive mild eller udvikler sig, så en helgardering er, under alle omstændigheder klogt at tage i betragtning.
Det er netop derfor, at du skal kunne opnå et symptom-frit eller symptom-mildt liv med hypothyreose, at jeg (og andre sikkert også) kommenterer i din tråd. For at få dig til at erkende den eneste sandhed som findes med denne sygdom: det er ikke "eksperterne" (inkl. lægerne) som bestemmer. Det gør sygdommen.
Det er sygdommen som stiller betingelserne for det der skal til, at den bliver bedre eller værre. Først når vi erkender det og respekterer vilkårene sygdommen selv (i sagens natur) opstiller, og vi respekterer det, at vi så vil opnå bedre kontrol over sygdommens forløb og vinder i livskvalitet. Dvs. først da kan vi håbe på at kunne leve bedre med sygdommen. Ikke ved at resignere, men ved netop at være selv at sørge for (det vi kan sørge for), at sygdommen ikke bliver værre.
Kostholdet er noget af det vigtigste her. Rette kosthold lægger dæmper på hypothyreose, nogle bliver endda raske af rette kosthold. Mens forkert kosthold netop forværrer hypothyreose. Dette er en "organisk", biologisk sandhed, som ikke er underlagt vores holdninger eller vores viljestyrke, eller vore tanker, eller vores/andres "overbevisninger". Det er hypothyreose der alene bestemmer hvad der skal til før den dæmper sig eller blusser op, bliver bedre eller værre.
Hvis jeg ikke havde samme gode ønsker for din fremtid som du har - et mest muligt "hypothyreose-frit" liv, havde jeg ikke brugt tid på at blande mig i din tråd. Jeg ved nemlig godt, at der er gode chancer for at opnå et bedre liv med sygdommen, men man skal vide hvordan.
Det betyder dog ikke, at der er nogen garantier, fordi der er mange måder (og af mange andre grunde end kosthold) at sygdommen kan udvikle sig i uønsket retning. Men det er i hvert fald sikkert nok, at selv en forværring af hypothyreose bliver altid mildere når man er på rette kosthold, end hvis man ikke er det.
Det som ofte er svært at forstå for mig er, at når man f.eks. er allergisk over for noget - da forstår enhver at man skal undgå det. Måske fordi en allergi slår ud med det samme eller giver en anafylaktisk chok... og alle forstår at det skal man undgå.
Goitrogene fødevarer og lavkalorie- fedtfattigt kosthold giver ikke et anafylaktisk chok. Effekten udvikler sig skjult under overfladen over lang tid og kan ikke registreres i dagligdagen fra-dag-til-dag. Man bliver bare diffust påvirket over så lang tid, at mange når vænne sit til det og ikke kan længere overskue hvor det stammer fra.... Fordi reaktionen kommer så langsomt og så utydelig, vil ingen tænke på at det er den råkost-salat med masser af hvidkål (eller andet) man sådan elsker at spise masser af hver eneste dag, som er skurken.
Det er bare et eksempel med råkost/hvidkål. Det kunne være noget andet med samme effekt på sygdommen. Alligevel når man forestiller sig et tankeeksperiment: 20 år efter opdager man at man har ofret 20-års bedring fordi man ikke ville opgive hvidkålssalaten, bare fordi "den smager så godt" - kan man blive godt nok flov.
I min verden er der ingen principiel forskel i nødvendigheden af at undgå hypothyreose-fjendtlig kost og at undgå en allergifremkaldende kost. Det er bare frygteligt svært nå igennem til folk med det budskab.
• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker