Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
-
17-01-10, 19:56 #11
Sv: Lavt stoffskifte og Grete Roede
Mamma har lavt stoffskifte. Hun gikk OPP i vekt på Grethe Roede!

Jeg ser jo at dette fungerer for noen, spm er hvor lenge det evt varer og om de klarer å holde det. Personlig har jeg overhodet ingen tro på å telle kalorier. Jeg gikk ned 50 kg på fire mnd. Jeg begynte på Armour, kuttet ut gluten, melk og sukker og ting jeg ikke tålte. Jeg spiste MASSE mat, så mye jeg bare greide å stappe i meg, åtte ganger om dagen, masse, masse fett, total fysisk inaktivitet (tok drosje til stadighet, tok bussen selv om jeg bare skulle et stopp osv) og (sukker-og melkefri) sjokolade hver dag. Telte aldri kalorier og null trening altså. Jeg gjorde det totalt motsatte av hva jeg alltid har fått beskjed om å gjøre og har holdt vekta i fire år.
Og jeg har slitt med dette hele livet...
Fett er, som Anisa skriver, kjempeviktig og det er farlig å kutte det ut. Melk f.eks. Skummet melk er nesten ren laktose, dvs melkesukker. I den grad jeg får i meg kumelk er det kun kremfløte, smør og de feiteste ostene. Ingen melkesukker, bare fett og proteiner, noe kroppen min ihvertfall responderer bedre på kjemisk sett.
Vet dere hvordan man finner ut hvor mange kalorier som er i mat?
Man tar et gram av den aktuelle matvaren - og setter fyr på den!!! Så måler man tiden det tar før den er helt karbonisert, dvs bare aske igjen. Jo lenger tid jo flere kalorier. Så selvfølgelig har fett masse kalorier, det består for det meste av vann og tar en evighet å brenne opp...Men mennesker er ikke en forbrenningsmotor! Vi er en kjemisk-elektrisk motor. Hva i alle dager kalorier har å gjøre med hvordan kroppen reagerer kjemisk (dvs magesyrer og hormoner) på hva vi putter i oss, vel, det er jo bare sprøyt
-
17-01-10, 20:17 #12
-
17-01-10, 20:35 #13
Jo, lillepus, det stemmer jo helt. Den fysiske definisjon på 1 kiloCalori er slik : det er den varmemengde som skal til for å varme opp i liter vann en grad.
Og det kan man jo prøve å få til med et tørt salatblad
Men, min agenda er bare å få til et endret syn på overvekt.
Som du legger det ut Ingvild, så er det bare å slutte med overspisingen så er saken biff.
Og de som mener og tror slik, tar grundig feil.
Og det er dessverre ikke bare du som gjør det.
Det skal skje noe med maten som kommer inn - og ikke alt som skal skje, skjer hos stoffskiftesyke.
Til å begynne med kanskje, jo, men det kommer tider.
Jeg vil nødig møte deg igjen med håvmodige bemerkninger som : "hva var det jeg sa". Du, og alle som nettopp har startet en behandling, bør dessverre ta høyde for at tider kan komme hvor det ikke blir så lett å beholde vekta.
Jeg synes også Anisas iherdige innsats på området må berømmes - nå igjen.
Så finnes det mye viten blandt oss stoffskiftepasienter som det ikke er laget studier av, som det ikke kan linkes til.
Det er vår viten.
Ingen spør oss - så får de fanden meg heller ikke vite noe !
Så kan man jo ikke underslå all statistikk som finnes på området heller.
Ikke alle overvektige er bevisst sin stoffskiftetilstand heller.
Jeg antar iallfall at en rekke "diffrensialdiagnoser" vil finne sin rette plass i tia som kommer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-01-10, 21:00 #14
Hei Ingvild

Jeg kan bare istemme her. Jeg har ikke gått så grundig til verks som n`Finn, men i alle år var jeg slank, ca 53kg. Jeg har vært instruktør i aerobic + Bodystep ++ i ca 30 år. Jeg har jogget og spinnet, og trimmet flere dager i uken i alle disse årene. Jeg spiste normalt/lite så jeg vet at kaloriinntak var mindre enn kaloriforbruk. Noe vekten også fortalte meg - før hypothyreosen. Da jeg rundet 48 år begynte det å skje ting i kroppen som jeg ikke forstod noe av. Jeg hadde knapt hørt om lavt stoffskifte, og ante ikke at jeg hadde fått dette. Med samme mat og aktivitet gikk jeg etter hvert opp 12 kg. Helt uforståelig for meg - den gangen. Jeg fikk konstatert hypothyreose og begynte på 50µ Levaxin som startdose. Det gikk flere måneder før jeg begynte å gå ned i vekt, men jeg mistet de 12 kiloene, for så å få de igjen. Og det uten at jeg hadde forandret dose. Da jeg gikk over til naturlig thyroxin 2 år etterpå mistet jeg de fleste av disse kiloene, og her er jeg i dag.
Når jeg ser på "slankeprogrammer" o.l. på TV så må jeg bare si at det direkte plager meg at de aldri noen gang nevner vektøkning som direkte følge av hypothyreose. Fordi jeg har vært der, og vet med 100% sikkerhet at jeg aldri har overspist. Aldri noensinne!
Når det er sagt så håper jeg du slipper å oppleve dette marerittet. Det er guffent!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
17-01-10, 21:02 #15
Jeg sier bare hva som har fungert for meg hittil i forløpet og at for meg har det fungert å redusere kcal inntaket og å gå ned ivekt selv med lavt stoffskifte, men jeg sier også at jeg kun snakker for meg selv. Det er ment som inspirasjon og å gi håp til andre som føler at det ikke nytter å slanke seg med lavt stoffskifte. Jeg forteller ingen andre hva de skal gjøre,folk må gjøre seg opp en mening selv.
Å få lov å dele en positiv erfaring her på forumet, betyr ikke at jeg ikke ser de som har problemer med å gå ned i vekt! Det er jo helt klart at de med stoffskifteproblemer ikke alltid har de samme problemene med overvekt som andre,f,eks. i form av overspising. At årsakene henger sammen med metabolismen i kroppen og mindre med hvor mye man spiser. Ergo overvekt er ikke det samme som overspising! Men UANSETT, mitt poeng her er at det alikevel kan hjelpe noen selvom de sliter med lavt stoffskifte å gå ned i vekt ved å spise mindre og sunnere. Det har hjulpet meg så hvorfor skal ikke jeg kunne få dele dette med andre som har lyst å gjøre noe med vekta si, i det minste har lyst å gi det ett forsøk?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
17-01-10, 21:26 #16
Klart du skal dele det. Og som jeg skrev tidligere, det er vel noen det fungerer på. Men det som bekymrer meg på lengre sikt er at det du kan risikere ved å redusere kaloriinntaket dit veldig over lengre tid, er at stoffskiftet ditt går ytterligere ned og sykdommen du har forverres - at dette kanskje ikke er noe som kommer til å holde seg over tid og at dersom du gjør det på samme måten neste gang du trenger å gå ned i vekt så kan det hende at det blir betydelig vanskeligere. Er glad for din skyld, men pass på å være forsiktig - sjekk blodverdiene dine og følge med på hvordan kroppen din reagerer. Ta blodprøver hver annen mnd i den tiden du går ned i vekt og ølfg med for å se om det er noen forandringer. Lykke til videre uansett
-
17-01-10, 21:36 #17
For all del, det er jo hensikten at vi skal dele våre positive - og negative - opplevelser her.
Det er jo bare kjempefint at vi kan muliggjøre det.
Men vi må alle være obs på at sykdommen som har ført til den tilstanden vi befinner oss i, ikke rammer alle likt.
Dette er vel et tilbakevennende tema, men viktig.
Og det er ikke så lett å sitte med helt andre erfaringer uten å svare på innlegg man leser som går mot siner egne erfaringer.
En ting jeg har lagt merke til, er at man som "fersking" tror at når man er medisinert så gjelder samme regler som for friske.
Man har lett for å ta til seg feks slanketips (som før?) som om de samme regler fremdeles gjelder.
Og du har vel kansje fallt i den gruben da Ingvild.
Og det gjorde jeg også - jeg var så sta at jeg måtte overbevise meg selv.
Og en av måtene som fikk meg til å innse at det var ikke slik som jeg ble fortalt - var feks hytte-episoden der utøvet energi var større enn inntatt energi alene, og at det enda ikke førte til vekttap.
Seeing is beliving.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-01-10, 22:40 #18
Der ligger hård videnskabelig evidens bag alle mine oplysninger! Referencerne har du fået i mit indlæg og meningen med alle disse links netop var, at ved at følge dem kunne du finde et sted at starte med at lære om det, finde kilderne og selv finde ud af mere. På f.eks. Lommelegen.no koster det nogle hundrede kroner i gebyr for at få besvaret et spørgsmål. Her får man hjælp til selv at finde svarene.
For at tale om noget andet.... Jeg har kigget nærmere på fundamentet under "Roede-metoden" og læser, at metoden bygger på følgende pilarene: "Matglede, Mosjon, Motivasjon & mestring og Medmennesker. Dette er Roede-metodens fire pilarer." For at opnå succes (her vægttab) skal man tilpasse sine holdninger, så de modsvarer nedenstående forskrifter:
- Gjør endringer du trives med og kan leve med på sikt.
- Ha tålmodighet og bruk den tiden du trenger er.
- Spis fargerikt! Frukt, bær og grønnsaker er naturens egen vitaminpille.
- Gjør noe aktivt sammen! Gå tur, gå på skøyter, ake, gå på ski. Det er lov og gøy å leke litt.
- Sov godt! Sover du nok, får du overskudd til å nyte maten, gjennomføre planer og stresse ned.
Vi har før haft en forbundsleder her, der har anbefalet svært syge hypothyreosepatienter at gå en tur i fjeldet med hunden for at blive bedre. Hvad med dem som er for syge til at gå tur med hunden, ændre deres tilværelse, have tålmodighed, spise farverigt, være sociale og sove godt? Sådan er det jo at have hypothyreose i moderat eller svær grad: at skulle lære at (over)leve uden at kunne leve efter denne opskrift, mens resten af samfundet sammen med Grete Roede peger fingrene af de syge som værende fede, dovne og slappe, "fordi alle kan tabe i vægt, hvis de spiser mindre end de forbrænder". Jeah right!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-01-10, 23:52 #19
Heisann Ingvild
Kanskje - til tross for antistoffer og konstantert hypotyreose nå -
så kanskje (jeg vet ikke!!) du er så heldig at ditt stoffskifte kan bli bra igjen.
Det er vel hormonsirkuset ifm graviditet og fødsel som satte dette igang hos deg.
Og da kan lavt stoffskifte være forbigående.. men så var det antistoffene, da
Det kan se ut som du er av de "heldige" - fordi du har iallefall fått et sykdomsnavn allerede.
Jeg fikk ikke det, og det er det mange med meg som ikke har visst HVA som er galt.
Og så skjer det at man hangler mer og mer med en sykdom, og pådrar seg flere
pga denne ubehandlede sykdom (som man ikke vet at man har
).
Så forteller man litt til legen man har gått hos i noen tiår,
men han skriver fortvekk rekvisisjon til psykolog uten å sjekke for fysiske sykdommer først...
etcetera, etcetera. og slik går no dagan, feitere og tristere år for år ..
Mange av de som er inne på forumet her har hatt sykdommen i år og tiår -
ubehandlet, feilbehandlet og feilinformert. Så har de prøvet og feilet -
de har lest og kommunisert her inne i årevis; kunnskapen her er GULL verdt.
Men den kjøpes ikke for penger, alle som vil får den helt gratis
..
For min del så vet jeg nå at iallefall tre av kusinene mine er på stoffskiftemedisiner -
så jeg har nok vært disponert for sykdommen pga av arv,
men har rett og slett ikke visst om det før etterpå.
Hva som tilslutt åpnet "Pandoras eske" vet jeg ikke, men jeg tror kanskje
det var fødsel for ca 12 år siden..
Som sagt; håper ditt stoffskifte kan komme i riktig balanse igjen og at du slipper å leve med denne Drittsykdommen
(Dr. Oftebros beskrivelse av hypotyreose).Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
18-01-10, 00:22 #20
Vi er glade for at dette emne er kommet frem på forummet i dag. Det giver os mulighed for at tage stilling til, hvad vi ikke ønsker promoveret via vores netsted.
Det er vores opfattelse, at "Roede-metoden" er med til at udbrede fordomme mod overvægtige borgere og tilskynder til hetz mod overvægtige hele vejen igennem ned til gadeplan, hvor alle almindelige mennesker færdes og hvor Grete Roede AS høster sine kunder, som hele bedriften, ejere, aktionærerne, ansatte samt de over 200 selvstændige franchisetagere(?) over hele Norge lever af.
Virksomheden Grete Roede AS kan ikke overleve uden en markedsføring, der netop skal stigmatisere overvægt/fedme mest muligt for at være en effektiv forretning og holde de ca. 250-300 mennesker hos Grete Roede AS i arbejde. For Grete Roede AS er det mindre vigtigt, at denne markedsføring direkte skader alle de, som er overvægtige pga. fysisk sygdom.
På dette forum skal ikke reklameres for "slanknings-metoder", der bygger på netop de principper, som ikke alene medicinsk forværrer sygdommen hypothyreose, men som også påfører de "slankende" hypothyreoter en række personlige nederlag med skader på selvværd og selvrespekt. Disse er noget de hypothyreose-syge i forvejen kæmper hårdt for at bevare, når sygdommen først har været aktiv i en årrække.
På dette forum er mottoen: "man skal indtage mindre end man forbrænder" bandlyst, og med fare for at blive anklaget for at begrænse ytringsfriheden, bedes alle om at respektere det.Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker