Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Smile Hvordan var det nå igjen med graviditet og doseøkning?

I begynnelsen av oktober var TSH verdien min på akkurat 1, noe som var med på å avgjøre at spiren kom så fort på plass. Sist slet vi i 1 1/2 år,da startet jeg med levaxin når jeg ble gravid, nå er jeg 6 uker på vei, og vet at det er noe om at man bør øke doseringen i 1.trimester!!
    Husker ikke hva som er sagt om dette på forumet før
    Er det noen som vet hvor mye og hvor fort jeg må øke doseringen min, har vært på kontroll hos fastlegen og han nevnte ingenting om doseøkning

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hvordan var det nå igjen med graviditet og doseøkning?

Sitat Opprinnelig skrevet av janike Vis post
    Er det noen som vet hvor mye og hvor fort jeg må øke doseringen min, har vært på kontroll hos fastlegen og han nevnte ingenting om doseøkning
    Jannike Tillykke med graviditeten. Men det kan altså ikke nytte, at overlade tilsynet med den til en uvidende fastlæge.

De danske retningslinier for gravide med hypothyreose siger følgende: Gravide med såvel nydiagnosticeret som kendt hypothyreose bør straks behandles som nedenfor anbefalet og om muligt henvises til endokrinolog, så snart graviditeten er bekræftet.

Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge.

Kendt velbehandlet hypothyreose: Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."
    Læs mere i Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel.

Det er utroligt og ufatteligt, at en fastlæge øjensynlig intet kender til, at gravide med stofskiftesygdom skal tilses og følges op på mere end gravide uden sygdom. Håber du har kræfter til at slå i bordet for at blive straks overført til en endokrinonolog, eller hospital for tilsyn under resten af graviditeten.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Takk for svar Anisa! Har prøvd å komme til endokrinolog to ganger tidligere, i og med at vi prøvde og bli gravide,fordi at jeg trengte hjelp til å få en TSh tilnærmet lik 1 for og kunne bli gravid. Jeg ble avvist begge gangene, så jeg har nå i tre år,dosert meg selv for og kunne få verdien der den skal være,når jeg klarte dette ble vi gravode med en gang.
    Så da får jeg bare håpe at endokrinolgen vil ta meg imot nå!
    Sist endret av janike; 15-11-09 kl 20:27 Begrunnelse: skrivefeil

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av janike Vis post
    Har prøvd å komme til endokrinolog to ganger tidligere, i og med at vi prøvde og bli gravide, fordi at jeg trengte hjelp til å få en TSH tilnærmet lik 1 for og kunne bli gravid. Jeg ble avvist begge gangene, så jeg har nå i tre år, dosert meg selv for og kunne få verdien der den skal være, når jeg klarte dette ble vi gravide med en gang. Så da får jeg bare håpe at endokrinologen vil ta meg imot nå!
    Hold da helt op! 3 år var du nødt til at behandle dig selv, fordi lægerne ikke ville? Selv om du har hypothyreose?

Var det fastlægen som afviste at henvise dig til endokrinologen? Hvis svaret er ja, er tiden nok inde til at smide ham/hende på porten! Specielt nu! En ting er at lykkes at blive gravid. Noget andet, om muligt endnu vigtigere er, at babyen får lov til at udvikle sig godt og sundt. Det er kun muligt hvis du har thyroxin nok at byde din krop og din baby, under graviditeten.

Håber I magter at stå fast og ikke slippe grebet før I er flyttet under opsyn af en obsteriker med thyreoidea-erfaring. Det kan ikke være meningen, at det er en læge som stiller sig imellem dig og en ordentlig graviditets-opsyn når du er stofskiftesyg. Rigtig meget lykke til!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. For rask doseøkning?
    Av Elly i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 21-08-08, 15:56
  2. Doseøkning og vannansamling?
    Av Lilje i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 17-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn