Viser søkeresultater 1 til 10 av 111

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Søvn og stoffskifte

Noen som har kjennskap til hvordan søvn påvirker stoffskifte? Hvis jeg får for lite søvn en natt er jeg helt ubrukelig neste dag. Jeg er avhengig av å sove minst 7 timer hver natt. Sover jeg 6 1/2 t føles det nesten som jeg ikke har lukket øynene, og symptomene øker på. Dette kan selvfølgelig ha sammenheng med at jeg har økt søvn/hvile-behov. Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Søvn og stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av rainbow Vis post
    Noen som har kjennskap til hvordan søvn påvirker stoffskifte?
    Eller omvendt.... hvordan stofskiftet påvirker søvnen? Efter mange år med egne og andres erfaringer, er det ved at være tid at indse, at det kun er sjældent at hypothyreose ikke følges af binyresvaghed. Det betyder ikke nødvendigvis at der altid skal mangle cortisol, men mere - at udsondring af cortisol kan ske på uhensigtsmæssige tidspunkter, som f.eks. om natten.

Dette er bl.a. kendt fra ældre mennesker, hvor det anses for normalt, at deres søvn bliver afbrudt op til flere gange i løbet af natten og dette giver en effekt, som om de ikke har fået søvn nok, også selv om de sammenlagt sover det de "skal". Andre orker ikke forsøge at sove igen, da det er svært trods træthed - og så ender de med at være konfuse og groggy om dagen - hvilket man slår sig til tåls med ved at give alderdommen skylden.

Men sandheden er, at så snart der udsondres for meget cortisol om natten - skifter søvnen karakter fra stabilt til afbrudt. Dette hænger bl.a. sammen med underskud af kroppens melatonin, som jo kun kan dannes i pinealkirtlen i totalt mørke, under søvnen, om natten - og så starter den negative spiral fordi en af melatonins funktioner netop er, bl.a. at regulere/undertrykke cortisol under nattesøvnen. Når så melatonin falder (mangler) - stiger cortisol ("hormon-feedback").

Man kan forsøge at bryde denne negative cortisol-spiral ved at indtage tilskud af melatonin på samme tidspunkt hver aften uanset om man går i seng på samme tidspunkt hver aften eller ikke. Og så skal det indtages helst omkring 1 time efter sidste måltid mad.

Desværre vil det ikke virke før efter man er begyndt at bruge melatonin-tilskud i 3-4 måneder. Det tager tid at vænne binyrerne fra at pumpe cortisol ud i kroppen indenfor det forkerte tidsrum på døgnet. Man hører folk bliver skuffede over melatonin når de tager det for almindelig søvnløshed, fordi de regner med at det virker som almindelige sovetabletter. Men sådan fungerer det ikke og man er nødt til at holde ved og fast ved tilskuddet i nogle måneder, før der kommer effekt. Til gengæld bliver man belønnet for tålmodigheden, når bedre og gode søvnmønstre udvikles samtidigt med at binyrerne bliver derved omstillet fra nat- til dagvirke. Man er nødt til at give den tid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  2. Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 02-10-07, 00:51
  3. Søvn ?
    Av Lilja i forumet Søvn
    Svar: 4