Viser søkeresultater 1 til 10 av 111
Tråd: Søvn og stoffskifte
-
07-07-06, 16:04 #1
Søvn og sånn
Kjenner noen seg igjen i dette søvnmønsteret jeg skal beskrive her? Hver kveld er det ofte det samme. Jeg kan ikke legge meg før det er mørkt,og aldri før 0.30 eller 01. Uansett om jeg skal opp før 05. Da ligger jeg lys våken. Som oftest er kroppen litt for varm eller beina og fingre litt for kald. Og sånn får jeg ikke sove. Med en gang jeg får normal temperatur så sovner jeg, men det kommer ikke snikende gradvis. Det går direkte fra lys våken og inn i koma. Noen ganger virker det som om hjertet slår fortere, jeg hiver etter pusten. Kort og tungt. Lyset føles vanvittig sterkt og det hjelper ikke alltid å knyte opp noe tøy foran øynene. Så våkner jeg kanskje 7-8 timer senere og er trøttere enn når jeg la meg. Jeg prøver å få sove igjen om jeg har fri. Noen ganger går det med en gang, andre ganger blir jeg liggende våken i en time i varme og ubehag før jeg sovner igjen.
Så etter 12 på dagen. Da kommer kvalitetsøvnen. Da jeg merker jeg blir rolig og tung i hodet. Når jeg våkner føler jeg at jeg har sovet. Ikke i ti minutter som når jeg sover om natten, men i noen timer. Selvfølgelig kan jeg ikke sove regemlemessig på den tiden. Og normale, friske mennesker (eller leger) har ingen som helst forståelse for at det skal være noe bra for meg. Det kjennes i hvertfall bra, og på sikt klarer jeg å rette litt på utamattelsen jeg kan føle når jeg må jobbe 05-06 hver morgen (jobber skift).
Jeg spør litt latterlig og retorisk? Skal det være slik? Selvsagt ikke, men hva er løsningen? Husker før at jeg kunne sovne på bussen. Øynene gled igjen av seg selv. Skjer aldri nå lenger. Jeg hører om folk som sovner foran TV'en og jeg lurer på hvordan de får det til. Føler jeg går rundt og er lys våken og fokusert hele tiden. Selv om folk oppfatter meg som sløv og treg i tankegangen.
Ellers er det vel på tide å ta tak i min egen situasjon. Likegyldigheten råder. Jeg tar alt med et skuldertrekk. Synes ikke synd på meg selv heller lenger. Gir faen i alt og alle. Klager noen på meg på jobben er jeg superarrogant og svarer med "sier du det" eller "tror jeg ikke på". Ingenting betyr noe. Jeg orker ikke lenger å ta noe særlig med medisiner eller naturlegemidler. Er det noen av dem så hjelper i det hele tatt? Har resept liggende på levaxin, men jeg vet ikke om det har noen effekt å ta den. Kommer verkingen i korsryggen igjen skal jeg ta den. Blodprøver eller legebesøk ligger måneder tilbake i tid. Endokrinologens anbefalte dose har jeg ikke brydd meg om. Har jo tatt 50 før. Det funket ikke så bra. Ble bedre på 75 og 100. Han sier jo det samme som alle andre. Jeg ser frisk ut, men han skulle gå med på at i ekstremt sjeldne tilfeller kunne jeg ha en behandlingstrengende hypothereose likevel.
Snakker meg om hvor apatisk man kan bli. All bitterhet over dette ødelagte livet er borte. Sånn er det vel bare. Eneste er at av og til føler jeg bitterhet over at jeg ikke kan føle skikkelig glede eller bli ordentlig glad i noen. Da har jeg ofte tenkt at en dag stikker jeg fra denne jorden i protest.It's nice to be important, but it is more important to be nice! (eller et eler annet slikt)
-
07-07-06, 23:33 #2baremei Gjest
Jeg hører hva du sier, men skjønner ikke helt...Endokrinologens anbefalte dose har jeg ikke brydd meg om. Har jo tatt 50 før. Det funket ikke så bra. Ble bedre på 75 og 100.
Du sier du ble bedre på 75 og 100. Og likevel følger du ikke behandlingen du har blitt anbefalt? Og blir apatisk og deprimert... Det er en følge av sykdommen - og den må behandles. Med tablettene.
Jeg synes du burde ta en utskrift av innlegget ditt og vise, evt. sende det, til legen din.
Med en gang.
-
08-07-06, 13:12 #3
Jeg er enig med baremeg du bør ta medisinene dine. Dersom du syns at de ikke hjelper så forsår jeg godt at du ønsker å slutte med dem. Du skriver ingen ting om hvor lenge du har tatt dem, og hvordan prøvesvarene dine er, men du føler deg tydeligvis ikke bra, imidlertid virker det ikke som om du gir medisinene dine noen sjanse heller.
Det er vårt eget ansvar å gjøre det vi kan for å bli friske med å ta medisinene og gi beskjed til legen om de ikke fungerer for oss.
Jeg forstår din frustrasjon hvis de ikke virker likevel. Sånn hadde jeg det ta jeg gikk på Levaxin, nå tar jeg Armour, men Levaxin kan jo fungere fint for deg på riktig dose.
Du må ikke gi opp vet du. Det er ditt liv det dreier seg om.
-
08-07-06, 14:58 #4
Re: Søvn og sånn
Hei Chino!
Jeg støtter baremeis anbefalinger! Når vi begynner med Levaxin, er dosen lav. Vanligvis økes den hver 6. uke. Samme dosen må tas hver dag for at vi skal få full effekt av medisinen. Vi med hypothyreose må være tålmodige, det er individuelt, men for de fleste tar det lang tid før vi merker bedring. Jeg fikk diagnosen i januar og startet med Levaxin. Hele tiden har jeg hatt forskjellige symptomer: konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse, hjernetåke, muskel-og leddsmerter, m.m. Dette er blitt gradvis bedre etterhvert som doseringen har økt. Etter 1/2 år er dosen økt til 100 microgram Levaxin pr. dag. Vær forberedt på at dette tar tid. De aller fleste får god effekt av medisinene. Lær mest mulig om denne sykdommen, da er du bedre rustet! Veldig lykke til ønskes deg fra Joni.
Opprinnelig skrevet av chino
-
17-07-06, 23:48 #5
Søvnvansker
Jeg har hatt ferie og da har jeg sovet lenge. Tør ikke skrive hvor lenge en gang. Da hadde dere kanskje fått sjokk.
I dag var første dag på jobb etter ferie og jeg skulle opp til vanlig tid det vil si 0615. Da jeg la meg var det umulig å sove og jeg sovnet ikke i det hele tatt.!Det er helt sant. Jeg var redd for å gå på jobb for jeg har epilepsi og får lettere anfall dersom jeg ikke får nok søvn. Men det gikk helt greit. Hadde tenkt å kjøpe en kaffe latte i kiosken dersom jeg ble veldig trett, men det gikk greit på jobb. Var bare litt trøtt den siste halvtimen. Måtte skrive ett notat ( jeg skriver etter diktafon) hvor båndet varte i evigheter. Da jeg kom hjem og hadde spist middag sovnet jeg fort. Skulle egentlig vært på trening, men det ble ikke noe av. Hvorfor? Jeg var for trøtt.!!. Nå håper jeg på en god natts søvn sammen med min skjønne pus. God natt og sov godt alle som sitter oppe og leser dette midt på svarte natta.
-
17-07-06, 23:51 #6
0615? Det er da jeg sovner noen ganger ;)
Men vær endelig forsiktig mht epilepsien."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
20-07-06, 08:06 #7
Sånn kan jeg ha det når jeg har vært hjemme lenger enn bare en helg. Helt forferdelig, ligger våken og tenker at jeg bare ikke kan forsove meg til dagen etter... Etter kun få timers søvn spretter jeg opp lys våken, dagen på jobb går som regel unna uten problemer, men når jeg kommer hjem, slokner jeg som ett lys...
-
23-07-06, 15:42 #8
Nå får jeg sove igjen endelig. Det er deilig. Jeg tørr nå å ha vinduet åpent igjen etter at den fryktelige billen kom inn.
-
28-10-06, 00:29 #9
sovemønster...
jeg må bare konstantere at jeg så fort jeg har annledning sitter oppe til kl 02.00 om natta... det er fra kl 21.00 og utover jeg er mest våken - uansett når jeg stod opp og hvor lenge jeg har sovet. :(
er dette noe vi sliter med, eller er det bare rett og slett fordi jeg er B menneske, egentlig mer C...
jeg trenger også mye søvn såklart..., minst 10 timer, helst mer enn 12... etter ca 4-6 timer i våken tilstand er jeg klar for senga, og klarer ikke å holde meg våken uten en liter kaffe innabords. da kan jeg godt sove 3-4 timer igjen :( (snakker om å sove bort livet da, ikke så rart at enkelte mener jeg er lat :( )Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
28-10-06, 11:26 #10
jeg er litt rar for tiden også ,trøtt å sliten ,men legger meg ikke før 12 tiden om natta,sover dårlig våkner opp flere ganger......er noenlunde grei når jeg står opp ,men etter 2 timer på jobb så er det gjesping rett i trynet på kunder,,,,også det som er litt flaut...jeg husker ikke hva jeg å kunden holt på med...........eller har jeg fått penger eller ikke?
s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Lignende tråder
-
THS-verdier og sliter med søvn
Av Lotta i forumet TSHSvar: 21Siste melding: 11-11-08, 18:37 -
Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 02-10-07, 00:51 -
Søvn ?
Av Lilja i forumet SøvnSvar: 4Siste melding: 01-09-06, 09:09 -
Søvn og søvnsykdommer..
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 12-06-06, 14:29 -
ALkohol og søvn!
Av i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 11-07-05, 12:44