Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 101 til 110 av 111
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Vi blir iallfall ikke færre og færre som opplever disse katastrofeoppvåkningene om natta, og med den skrekken i kroppen ,hjertbank ,svette og helt "våken" i hodet er det jo helt umulig å få sove igjen(iallfall på noen timer). Det jeg egentlig lurer på.. er dette symptom fra hypotyreosen vår, er det ubalanse i/fra binyrene , eller for å gjøre forvirringen komplett..kan det skyldes begge deler? (Personlig har jeg trodd at det ""er"" binyrer....)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Det er nok både det ene og det andre og er pga lavt blodsukker. Dette er fra en posting på det engelske forumet (linken som viser hvor det kommer fra virker ikke) Jeg har lest om det i noe fra dr. P også, skal prøve å finne det siden, som nora sier

Sometimes when you are hypothyroid you may experience what seem to be hyperthyroid symptoms and attribute this to too much medication but this is not necessarily the case. Palpitations, diarrhoea, nervousness, waking in the night sweating with a fast pulse and hunger can be adrenal related and caused by hypoglycaemia (low blood sugar); this causes an adrenaline rush hence the fast pulse & all the other symptoms. This is very common when hypothyroid & is usually caused by your adrenals not being 100%, typically happening when you have been hypothyroid for some time before diagnosis and/or have overdone things and become over-tired. It commonly happens when starting or increasing thyroid medication as these are adrenal stressors. If you have similar symptoms make sure that you eat little & often & the right foods. If you find that you wake up during the night with hypoglycaemic symptoms try having something to eat just before you go to bed as this will help you to sleep better. Keep a snack handy to have through the night if needed – if you do wake this will help you to get back to sleep more quickly and help you to sleep longer too.
    http://thyroid-disease.org.uk/index.php ... opic=782.0
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

noen som har prøvd kognitiv søvnterapi?

det har jo vært forsket litt på det, og i testgruppene så hadde faktisk placebopillene noe bedre effekt.

men, disse hadde jo sikkert ikke sykdommer som gir søvsforstyrrelser da....

selv merker jeg at søvnen blir betraktelig bedre hvis jeg har trent samme dag(men det må være senest 5 timer før leggetid for min del...ellers er det lysvåken hele natten)

iallefall: det kognitive søvnterapiprogrammet skal visst ha veldig god effekt.
    man skriver i søvndagbøker og slikt, kjenner noen som har gått på det og fått tilbake søvnmønsteret igjen. men man må regne et liten stund.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Noen som har prøvd Sifrol ?
    http://www.nrlf.no/readmore.asp?readmoreid=392
    Artig om noen som har prøvd kan si litt.

Det koster ...... http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... PageID=179
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Søvnproblemer

Spørs vel om ikke jeg har fått litt forklaring på mange år med søvnproblemer nå, takk for denne tråden. Har jo fått vite at jeg har lavt stoffskifte for bare 1.5 måneder siden men har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Spesiellt ille har det vært de siste 3 årene. Jeg plages veldig av en uro følelse, blir enstelig. Noen ganger føles det som om hele kroppen dirrer innvendig. Jeg drømmer også veldig intenst. Ofte mareritt.
    Har blitt redd for å legge meg helt enkelt. Har bare gått 5 uker på Levaxin så jeg har ikke merket noen særlig forskjell enda.
    Jeg har lenge brukt Atarax (egentlig et allergi middel som brukes som mildt beroligende) på kveldn, disse blir man heldigvis ikke avhengig av og jeg synes dem hjelper. Bruker også immovane noen ganger i kombinasjon med dem andre. Har fått beskjed av legen om at immovane maks skal brukes 10 ganger per måned. Dette var litt om mine erfaringer
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

jeg har i mange år fått vite at jeg er depressiv. Og gått på antidepressiva. Sovet dårlig, ÅH JA!

Nå tror jeg at jeg mangler T3, og har manglet det lenge, lenge. man kan vel bli ganske nede i kjelleren og få mye kluss med søvn etc av det, tror jeg. men jeg er novise her på bruket. Jeg leker detektiv på egen kropp og i eget sinn nå.

En ting som KAN brukes i forhold til søvn er Tolvon. det skal visstnok ikke være vanedannende.

men jeg har blitt litt mer skeptisk i det siste, så jeg vet ikke....

ikke stol på DR. Ruth
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    En ting som KAN brukes i forhold til søvn er Tolvon. det skal visstnok ikke være vanedannende.
    Jeg har i perioder brukt Tolvon og på meg virker den slik at jeg får dypere og lengre søvn. Jeg opplever ikke at den virker som innsovingsmedisin, men når jeg først sovner så sover jeg bedre. Jeg har sluttet med den for lenge siden fordi en av bivirkningene er vektøkning, og det har jeg ikke bruk for i tillegg til faren for vektøkning pga hypothyreosen. Jeg tar ikke sjansen lenger, men den trenger ikke virke likedan for alle.

Den var ikke vanedannende hos meg. Ingen problemer med å ta pauser eller slutte helt. Jeg snakker om en periode over ca 20 år, på og av.

Må legge til at jeg aldri har vært depressiv pr definisjon. Jeg fikk den ene og alene for å få sove.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Sv: Sliter med søvnen

Får ikke sove for tiden jeg ikke uten sovetabletter. Det er ikke noe særlig. Jeg har prøvd absolutt alle slags kjerringråd, og det nytter ikke. Nå har jeg gitt opp å sove normalt,og det tror jeg legen min har også. Imidlertid har jeg funnet ut at det ikker er nok medisin til jeg skal dit neste gang, så da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dersom det er hun sure sekretæren som er der, og det er det nok for den andre har ferie, så får jeg ikke komme til den andre legen på kontoret om legen "min" har ferie. ( siden hun kan fortelle meg at dette er jo ikke noe akutt, jeg har jo hatt det lenge) Og så må jeg gå tur i skogen etc. som om jeg liksom ikke har prøvd.:twisted:

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Søvn og stoffskifte

Noen som har kjennskap til hvordan søvn påvirker stoffskifte? Hvis jeg får for lite søvn en natt er jeg helt ubrukelig neste dag. Jeg er avhengig av å sove minst 7 timer hver natt. Sover jeg 6 1/2 t føles det nesten som jeg ikke har lukket øynene, og symptomene øker på. Dette kan selvfølgelig ha sammenheng med at jeg har økt søvn/hvile-behov. Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Søvn og stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av rainbow Vis post
    Noen som har kjennskap til hvordan søvn påvirker stoffskifte?
    Eller omvendt.... hvordan stofskiftet påvirker søvnen? Efter mange år med egne og andres erfaringer, er det ved at være tid at indse, at det kun er sjældent at hypothyreose ikke følges af binyresvaghed. Det betyder ikke nødvendigvis at der altid skal mangle cortisol, men mere - at udsondring af cortisol kan ske på uhensigtsmæssige tidspunkter, som f.eks. om natten.

Dette er bl.a. kendt fra ældre mennesker, hvor det anses for normalt, at deres søvn bliver afbrudt op til flere gange i løbet af natten og dette giver en effekt, som om de ikke har fået søvn nok, også selv om de sammenlagt sover det de "skal". Andre orker ikke forsøge at sove igen, da det er svært trods træthed - og så ender de med at være konfuse og groggy om dagen - hvilket man slår sig til tåls med ved at give alderdommen skylden.

Men sandheden er, at så snart der udsondres for meget cortisol om natten - skifter søvnen karakter fra stabilt til afbrudt. Dette hænger bl.a. sammen med underskud af kroppens melatonin, som jo kun kan dannes i pinealkirtlen i totalt mørke, under søvnen, om natten - og så starter den negative spiral fordi en af melatonins funktioner netop er, bl.a. at regulere/undertrykke cortisol under nattesøvnen. Når så melatonin falder (mangler) - stiger cortisol ("hormon-feedback").

Man kan forsøge at bryde denne negative cortisol-spiral ved at indtage tilskud af melatonin på samme tidspunkt hver aften uanset om man går i seng på samme tidspunkt hver aften eller ikke. Og så skal det indtages helst omkring 1 time efter sidste måltid mad.

Desværre vil det ikke virke før efter man er begyndt at bruge melatonin-tilskud i 3-4 måneder. Det tager tid at vænne binyrerne fra at pumpe cortisol ud i kroppen indenfor det forkerte tidsrum på døgnet. Man hører folk bliver skuffede over melatonin når de tager det for almindelig søvnløshed, fordi de regner med at det virker som almindelige sovetabletter. Men sådan fungerer det ikke og man er nødt til at holde ved og fast ved tilskuddet i nogle måneder, før der kommer effekt. Til gengæld bliver man belønnet for tålmodigheden, når bedre og gode søvnmønstre udvikles samtidigt med at binyrerne bliver derved omstillet fra nat- til dagvirke. Man er nødt til at give den tid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  2. Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 02-10-07, 00:51
  3. Søvn ?
    Av Lilja i forumet Søvn