Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 39
    Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Standard Sv: Mine og min datters blodprøver

Hei hei!

Ja da har jeg fått time hos Oftebro om en uke
    Håper han finner ut av dette

Vennlig hilsen hønemor
    Jeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).
    Symptomene på ME og lavt stoffskifte er veldig like. Noen har jo begge deler.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Han er den beste i Norge! Er det en lege i hele Norge som kan hjelpe deg, så er det han! Han er meget omstendig og ser på mange ting før jeg evt. starter en behandling.

Lykke til!!!!

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Hei igjen!
    Tusen takk Tomas W.H.
    Jeg er veldig spent på å møte han. Vil jo bli mye friskere enn jeg er nå,vet du.

Ellers så håper jeg at det er fremgang med deg. Du har jo erfart så veldig mye ifht stoffskiftet.
    Ønsker deg alt godt og håper du bare blir friskere og friskere

Vennlig hilsen hønemor
    Jeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Hei igjen!
    Nå har jeg vært hor Oftebro. Han var en veldig hyggelig, pratsom og engasjert lege Han brenner virkelig for å hjelpe sine pasienter. Hvis jeg hadde vært frisk skulle jeg gjerne smakket med han i mange timer om jeg hadde orket. (men var heldig å fikk over en time inne hos han).
    Skulle ønske jeg hadde husket halvparten av alt han snakkert om, men min hukommelse var som blåst.
    Han mente jeg hadde stoffskifteproblemer, og så igjennom noen blodprøver jeg hadde med meg. Der var det avik som han la merke til men som legwen min synes var helt ok, så derfor visste jeg ingenting om disse avikene. Trodde alt var bra. Dette var avik som han så ifht stoffskiftet.
    Jeg fikk med meg en rekvisisjon på blodprøver men da jeg ringte legen min fikk jeg huden full av kjeft. Jeg følte det som at jeg hadde gjort en stor forbrytelse ved å gå til en spesialist på stoffskifte.
    Hun sa rett ut at legen ikke ville ta disse blogprøvene det fikk Oftebro sørge for selv fordi dette var så dyre prøver og helt unødvendige.
    Det var veldig veldig ubehagelig å bli møtt sånn.
    Så nå har jeg byttet fastlege(det måtte jeg gjort uansett da så like greit at det ble nå)
    Så da får jeg bare håpe at hun tar dette på alvor. Har iallefall fått tid til å ta de blodprøvene, så da får jeg starte der og se hva som komme utifra det.

Obs! Oftebro sa han skulle gjøre alt han kunne for å hjelpe meg.Han kunne tilogmed se på huden min og sa at akkurat det der er veldig typisk for lavt stoffskifte.
    Han legger merke til ting som ingen andre leger har gjort. Jeg har jo sett dette selv men har ikke tenkt at det har noe med stoffskifte å gjøre.
    Men det har det.

Vennlig hilsen hønemor

Vennlig hilsen hønemor

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Oftebro er i hardt vær for tiden og upopulær hos en del innen legestanden, ja. Blant annet fordi han tar masser av blodprøver som andre leger og laboratorier mener er helt unødvendige.

Du er ikke alene:
    http://77.106.184.136:8096/artikkel_...sp?ArtID=48098
    http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=31076
    http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=31092
    http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46676
    http://www.favis.no/artikkel.asp?Artid=46669
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sist endret av Admin; 31-08-09 kl 13:51 Begrunnelse: Links tilføjet
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av hønemor Vis post
    Han kunne tilogmed se på huden min og sa at akkurat det der er veldig typisk for lavt stoffskifte. Han legger merke til ting som ingen andre leger har gjort. Jeg har jo sett dette selv men har ikke tenkt at det har noe med stoffskifte å gjøre. Men det har det.
    Det er nemlig rigtig og interessant med ydre tegn på hypothyreose. For ikke at afspore tråde for meget har jeg kommenteret her. Held og lykke med den nye udvikling og med håbet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Hei Sonja og dere som har svart!
    Tusen takk for svar og linker
    Når jeg leser dette så forstår jeg at det kan bli veldig vanskelig å få tatt disse blodprøvene. Men er det i det hele tatt noen steder jeg kan få tatt dem? Privat? Hvor mye vil det event koste?
    Veldig trist at Oftebro er så omdiskutert og har så mange imot seg, fordi det later til at han kan veldig mye om stoffskifte som ingen andre kan.
    Han er grundig i undersøkelse og ser på helheten hos pasienten.
    Jeg orker ikke ta opp kampen med fastlege iallefall, for den diskusjonen har jeg ikke krefter til.
    Så selv om det koster mye å få tatt blodprøver privat så gjør jeg det.
    Kjertelen min går jo til grunne før eller siden likevel.
    Tusen takk for lykkeønskninger Anisa Det ser ut som jeg kan trenge det

Vennlig hilsen hønemor

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Hei igjen!
    Nå har jeg vært hos Dr. Oftebro og fått resultat av blodprøvene han hadde rekvirert.
    Hodet mitt er tåkelagt og jeg er ikke i særlig form, drfor blir dette bare sånn helt kort.
    Det var en del avvik. Han sa ogsp noe om at kroppen min ikke nyttegjør (husker ikke helt hva slags ord han brukte) seg av verken fett eller sukker.
    Det merker jeg jo godt selv da siden alt jeg spiser legger seg utenpå kroppen min bare.

Anti TPO har steget fra 135 til 351
    Østradiol-17beta 0,5 (o,5)
    Testosteron 3,8 (3,0)
    SHBG 17 (23-100)
    IgE 547 (120)
    HbA1c 6,2 (6,1)
    Glukose 6,6 (4,0-6,0)
    Insulin 182 (18-173)
    C-peptid 1513 (370-1470)
    Triglyserider 3,12 (2,60)
    Kolesterol 6,9 (3,9-7,8)
    HDL-kolesterolet 1,1 (1,0-2,7)
    TSH 2,0 (0,20-4,0) før 0.88
    Fritt T4 14,1 (11,0-23,0) før 12
    Fritt T3 5,4 (3,5-6,5)
    ANA positiv

Nå blir det kostendring på meg. Skal spise 8 ganger pr dag og 50%grønnsaker til hvert måltid.
    Må kutte ut melk og sukker. Jeg forstår hva jeg skal i hodet mitt men har problemer med å omsette det til praksis.
    Føles som jeg går på en sultekur for er aldri mett, men det er kanskje bare en tilvenningstid til det føles helt normalt.
    Skal prøve å komme inn i en sånn måte å spise på i en mnd. Så skal jeg starte med Tyroxin og t3.
    Jeg håper virkelig jeg vil merke en bedring. Jeg har en følelse av at jeg bør ligge ganske høyt på T4.
    Ja ja det er jo lov å håpe på at en etterhvert blir til en kanin da, som elsker grønnsaker

Vennlig hilsen hønemor

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Nå blir det kostendring på meg. Skal spise 8 ganger pr dag og 50%grønnsaker til hvert måltid. Må kutte ut melk og sukker. Jeg forstår hva jeg skal i hodet mitt men har problemer med å omsette det til praksis. Føles som jeg går på en sultekur for er aldri mett, men det er kanskje bare en tilvenningstid til det føles helt normalt.
    Om det bliver 8 eller 6 gange er ikke så afgørende. Det afgørende er, at hvis du er sulten, er dette tegn på at du ikke får protein og fedt nok i din mad. Det kan man ikke tilvænne sig til.

Det ser ud til, at du bør cutte alle hurtige kulhydrater (brød, pasta, ris, sukker), og der er ellers de langsomme kulhydrater nok i grøntsagerne. Hvis du så skiftevis kommer en mellemske af mejerismør og kokosolie på maden på tallerkenen, og spiser et par bidder dampet fisk, eller et lille stykke stegt/kogt kylling til... eller et lille stykke af andet kødrest fra middagen dagen før, en frikadelle/kødbolle eller et kogt eller rørt æg - til hvert måltid - vil du undgå sultfølelsen.

Når du er sulten, er dette tegn på at dit blodsukker er lavt og dit insulin højt. Dette vil du forebygge ved at cutte de hurtige kulhydrater bort fra kosten.

Desuden når dit insulin er nem at trigge opad, når man spiser de hurtige kulhydrater - bliver også kroppens udnyttelse af medicinen ringere - så under alle omstændigheder - betragt din sultfølelse som et tegn på, at din krop kalder på flere kalorier, bare de IKKE kommer fra insulin-triggere - de hurtige kulhydrater.

Mange hypothyreose-syge oplevede først et skred i den rigtige retning, når de gik direkte over til kostomlægning til lavkarbo. Det er ikke så nemt, når kroppen skriger efter insulintriggeren: de hurtige kulhydrater, men det kan altså betale sig tifold + man slipper for det evindelige hunger, som stresser kroppen og sindet så meget, at en del af gevinsten ved medicinen bliver brændt af på stresshåndtering.

Prøv at kigge nærmere på underforummet Lavkarbo, Kokosolje, Fett og kolesterol. Der er masser af links og info.

Der er heller ingen som siger, at man skal blive fanatisk med sin kost. Men du skal vide, at hvis du er sulten efter at du har spist - er det tegn på, at du ikke har spist nok af det langsomt-omsættelige proteiner og fedtstoffer, og at du derfor heller ikke får udnyttet din medicin godt nok efterfølgende, så måske er det værd at udforske nærmere. Held og lykke.
    Kolesterolet mitt er høyt så bruker kolesterolsenkende. Dosen er økt fra 40mg til 80mg.
    Hmm... så er du garantereret sat på en fedtfattig kost, gætter jeg mig til. Doseøgning fra 40 til 80 mg statinmedicin står faktisk skrevet stort og tydeligt hos producenterne - ikke må gives til folk med thyreoideasygdomme, ud over max 40 mg.

Den fedtfattige kost får din lever til at pumpe endnu mere kolesterol ind i blodet, end før. Jeg er ked af at skulle sige det, men den læge, der har beordret dig til at øge dosen på kolesterolmedicinen, ikke ved hvad han/hun gør. Når du finder lidt ro og overskud, kan du kigge ind i forummet Kolesterol.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
    Av MaudAngelica i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 22-05-09, 11:12
  2. kan nogle tyde mine blodprøver???
    Av solskin i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 04-08-08, 22:10
  3. Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver
    Av Birgithe i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 11-07-08, 23:49
  4. Mine blodprøver