Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Mine blodprøver
-
24-09-07, 14:50 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2007
- Meldinger
- 3
Mine blodprøver
Hei.var med legen i dag og fikk svar på blodprøvene mine.legen min sa at de var helt greie. selv har jeg mange av symtomene på lavt stoffskifte. Her er resultatet:
s-ferritin: 221
estimert_GFR:>60
s-tsh: 1.81
s-ft4:24.8*H(10,3-24.5)
s-thyroxin_(t4):118
p-homocystein:13.5
s-kreatin:84
s-folater:16.1
s-kobalaminer:350
s-psa:0.7
s-gt:48
s-alat:20
s-alp:55
s-ld135
s-amylase:59
vet ikkke om alle disse verdien har noe med stoffskifte å gjøre,men tok alle med siden jeg ikke vet hva de betyr..
Noen som kan si noe rundt resultatet? TAKK!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-09-07, 15:18 #2
Stoffskiftet ditt vurderes av parameterert fT4 som du ser er høyt.
TSH viser hva hjernen synes om ditt stoffskifte. Verdien er helt i indre normalområde, så målingen viser at hjernen synes fT4 er ok.
TSH påvirkes også av fT3 som ikke er målt.
De andre målinger er vanlig blodstatus for sjekk av nyrer og div. annet som også er helt ok.
Blodprøven viser altså heller at du har høyt stoffskifte - Men, hvis du har symtomer på lavt stoffskifte så kan du ha det selv med disse blodprøvene.
Disse verdiene kan kamufleres av sjeldne tilstander som likevel vil gi deg lavt stoffskifte, og disse blodprøvene sjekket ikke dette.
Jeg vet ikke hvordan du skal klare å overbevise legen din om å ta prøver på sjeldne tilstander - denne vil nok si at blodprøven ikke gir indikasjoner i den retning.
Du kan også ta feil i hvor symptomene hører hjemme (?) - det er ikke lett å legge disse i rett bås, og noen symptomer opptrer også i begge båser.
Morgentemp hver dag en uke - tatt "før du våkner" kan kanskje hjelpe deg til å identifisere. Lave verdier vil indikere lavt stoffskifte og omvendt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-07, 18:53 #3
Jeg er kjempemisunnelig på jernlagernivået ditt...ferritin....min er bare på 26!!!
-
24-09-07, 20:44 #4
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2007
- Meldinger
- 3
ok.jeg skjønner ikke så mye av dette enda.og det kan være sant at jeg har symptomer på høyst stoffskifte åsså,ikke lett som du sier å sette dette i bås.kjipt er det hvertfal
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-09-07, 21:03 #5
Ser at jeg skrev utydlig her : "Disse verdiene kan kamufleres av sjeldne tilstander som likevel vil gi deg lavt stoffskifte, og disse blodprøvene sjekket ikke dette.
Jeg vet ikke hvordan du skal klare å overbevise legen din om å ta prøver på sjeldne tilstander - denne vil nok si at blodprøven ikke gir indikasjoner i den retning. "
Det jeg mener er ikke at verdiene kamufleres da, men at tilstanden kamufleres av at blodprøvene er ok.
Det kan være at det er normale forhold i blodet, men at "hormonene som er i blodet" ikke kommer inn i cellene.
Det er i cellene jobben blir gjort - blodet er bare en transportetappe fra produsent til forbruker (cellene).
Og nettopp derfor finnes det tilfeller der man ikke kan stole på blodprøver.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker