Viser søkeresultater 1 til 10 av 77

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Nye prøver, kan noen tolke dette?

Jeg forstår at dette med forhøyet kolesterol og blodtrykk er skremmende Carro. Imidlertid er ikke hverken ditt kolesterol eller blodtrykk alarmerende høyt (det er vel det som kalles moderat forhøyet)

Jeg synes du bør be om en 24timers måling av blodtrykket ditt. Det er kjent at legebesøk kan medvirke til at blodtrykket stiger. Jeg målte mitt rett før en gynokologisk undersøkelse i forrige uke og jeg skal love deg at det var høyere enn normalt, det var pulsen også I tillegg måles trykket hos en lege etter at vi har vært i aktivitet og da er det høyere enn ved hvile. Derfor ville jeg bedt om en måling over et døgn som gir et mye bedre inntrykk av hvordan det står til med trykket ditt.

Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang og forstår ikke hvorfor det ikke foreslås andre tiltak for deg før du starter med store doser av dette. Nå skal ikke jeg overprøve din lege her, han tar andre faktorer med i betraktningen i tillegg til bare kolesterolverdien. Men jeg synes ikke du er grundig nok utredet til å si at du også har høyt blodtrykk. Har han målt det gode (HDL) og dårlige kolesterolet (LDL) og sett disse opp mot totalkolesterolet? Har han målt dine triglyseridverdier som også er en viktig faktor i dette? Og ikke minst er alle prøver tatt fastende?

Mitt kolesterol ble i fjor målt til 6.6. Nok av det gode HDL og litt for høyt av det dårlige LDL. Og legen konkluderte med at lavt stoffskifte kan gi noe forhøyede verdier. Jeg gikk for endringer i kostholdet og mer aktivitet som jeg vet påvirker kolesterolet for å se hvilket utslag det kunne gi (jeg har vært svært passiv i mine veldig dårlige perioder med dertil litt mye kos i matveien i form av sukker ) Jeg begynte å spise hvitløk (kapsler) og spise havregryn (som visstnok har en god effekt på kolesterolet, men som jeg synes smaker forferdelig. Så det ble en kortvarig greie). Jeg trappet ned på raske karbohydrater (spesielt sukker som var min last. Ikke store mengder, men tilførsel hver dag). Og jeg tok en skje olivenolje hver dag i tillegg til trankapsler. Jeg gikk en tur hver dag (vel ikke i starten, det orket jeg ikke). Men jeg gikk de turene jeg maktet og de ble fler og lengre etterhvert. Etter 3 mnd var kolesterolet mitt på 5.5. Det gode steg og det dårlige sank. Og der har det ligget siden. Triglyseridene sank mye pga økt aktivitet. Legen min sier at det ikke er noe mål å ha lavest mulig kolesterol så lenge forholdet mellom godt og dårlig ikke er i stor ubalanse. Hvordan står det til der hos deg? Han mener også at det er mye unødvendig medisinering av kolesterolet (og der er vi inne på det Anisa har skrevet om med senking av en verdi som før var ansett som bra hvis den var under 7). Plutselig var det mange som hadde et kolesterol som var for høyt . Nødvendigheten av medisinering av moderat forhøyet kolesterol er det nok stor uenighet om.

Men det er du og legen som i samråd får komme frem til om statiner er riktig som et førstevalg i din situasjon. Ser jeg kolesterolet ditt isolert synes jeg andre tiltak bør prøves i et års tid først, slik det anbefales ved moderat forhøyet kolesterol. Men som sagt ser legen din kanskje andre faktorer i tillegg som gjør statiner nødvendig?

Her er en link til deg:
    http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=1130

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang...
    Jeg går endnu længere - jeg er selv en lodret modstander af statiner til mennesker og jeg er totalt fjendtligt indstillet over for ordinationen af statiner til stofskiftesyge!!! Statiner hæmmer alle de mekanismer kroppen ellers benytter til at regulere problemer med hormoner. Dvs. statinbehandlingen hæmmer og forsinker behandlingen for stofskiftesygdom, som den også forringer behandlingen af alle andre "hormon-sygdomme".

Noget andet ingen læger ved, fordi ingen har fortalt dem det, er - at er man i behandling med statiner - vil de kendte blodprøve-metoder til bestemmelse af kroppens D-vitaminstatus - betragte statiner OG D-vitaminet under et.

Molekylært ligger statiner og D-vitaminet så tæt på hinanden, at de kendte analysemetoder IKKE tilstrækkelig kan skelne mellem disse to stoffer og derfor vil resultatet blive et falsk D-vitaminstatus, dvs. prøveresultatet vil vise højere niveau af D-vitaminet end det er i virkeligheden. Det betyder, at vi kan gå med en betydelig D-vitaminmangel, uden at det påvises ved blodprøverne. Derfor vil jeg advare om at:

Det nytter ikke at få målt sit D-vitaminstatus, hvis man er i behandling med statin-baserede kolesterolsænkende lægemidler.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Hei!
    Eg orkar ikkje lese heile tråden akkurat nå. Men tenkte berre å slenge inn litt om mine erfaringar når det gjeld d-vitamin-status, hypothyreose og legar...

Til trådstartar vil eg seie at eg jo reagerer på at du har veldig høg TSH. Med ein slik verdi hadde eg vore heilt kaputt. Eg held min på 0,2 max. Men her er vi vel svært forskjellige alle mann, og eg har ikkje lært meg nok om dette til å utdjupe noko meir. Men hadde eg vore deg, hadd eg vurdert å få han opp litt ja. (Men dette er kanskje noko du har prøvd utan hell før.)

Eg har også dårleg vitamin D-status. Har truleg hatt det i lang tid. Min gamle fastlege oppdaga det for 2 år sidan, begynte da med 2 styk piller frå apotek (hugsar ikkje styrke, men var ein liten raud boks). Truleg har ikkje dette hjelpt det spor, for eg har nå på nytt fått påvist superlåge verdiar. Trur det var langt nede på 30-talet. Og dette var med sunt, kanskje over gjennomsnittet sunt?, kosthald. Er ein del utandørs men har ofte SPF i ansiktet, men får jo sol på hender. Har heile vegen teke multivitamin og ei pille med d-vitamin. Så fattar ikkje at eg skulle vera så på botnen med d-vitamin. Planlegg å lese meg opp på denne problematikken i relasjon til hypothyreose.

Så fekk sjokk. Og har skjønt at dårleg d-vitaminstatus kan gje kjipe symptom, noko legen også la vekt på. Så denne gongen er jo stoffskiftet bra regulert, men problemet sitt ein annan stad.

Nå arbeider eg med å få opp d-vitamin- og jernstatus. Samt har kutta ut gjær og kveitemjøl og mjølk. Har det mykje betre etter berre nokre veker

Så til tipsa mine. Eg har god erfaring med Heggeli helhetsmedisin (i Oslo). Legen min der ser verkeleg alt saman i ein større heilskap. Så det er verdt det, sjølv om det jo kostar litt.

Fekk resept av han på d-vitaminpiller, men viste seg at eg hadde piller som var sterke nok. Har nemleg kjøpt på iherb. Elskar iherb vanvittig mykje. Sjekk ut www.iherb.com

Kjøpte denne:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...gels/8229?at=0

Bra pris Var ingen problem å få han inn i landet. Men anar ikkje om det eigentleg skulle vore stoppa (mogleg den er for sterk). I så fall er det ikkje noko stress å prøve å bestille, da du har moglegheit til å returnere og få refundert prisen minus frakta hit Har ikkje opplevd dette sjølv, berre lese det. Men har brukt iherb mykje...berre gode erfaringar.

Om du skal shoppe på iherb kan du bruke koden HAG796 og få 5 dollar avslag fyrste gongen. Som kunde der vil du få ein kode du kan dele ut. Er eit slags reward-program. Men ikkje noko fishy pyramidegreier så vidt eg har skjønt.
    Du kan lesa om det her:
    Is this another MLM (Multi Level Marketing) program?
    Back to top Back to top
    Good question. It might look that way, but our program has many fundamental differences:

* No start up fees—the program costs you nothing
    * No meetings to attend—just spread the word and pass along your code
    * No buying requirements. You never have to buy products from us and resell them
    * Over 200 brand name products found at major health food stores and other online stores. No fly-by-night, “not-available-in-stores” types of products.
    * Your privacy is assured—no one will call you

If you're happy with our products and service, just let others know and give them your referral code. They'll save money on their first order, and you'll be rewarded. It’s simply a Win-Win-Win deal for everyone involved:

You – receive a commission from their purchase.

The customers you refer get $5 savings on the first order and are introduced to top brand name products, huge selection, expedited shipping and easy re-ordering—one of the best values in the marketplace!

The customers they refer enjoy the same kinds of benefits

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Heisann folkens!
    Jeg beklager at jeg ikke har svart i denne tråden på en stund men jeg ble rett og slett litt overveldet av all info og respons så jeg måtte gå i tankeboksen å ta noen nye vurderinger.
    Har foreløpig kommet frem til følgende:
    Jeg begynte så smått med behandling av statinger - noe som førte til grusomme muskelsmerter etc. legen ville jeg skulle prøve et annet merke (jeg får veldig høy dose - 80 mg). Samtidig fikk jeg halsbetennelse - noe som gjorde at jeg måtte pause statin behandlingen pga. at det ikke bør kombineres med antibiotika. I den perioden fikk jeg varene mine fra iherb og startet med dette. Jeg har bestemt meg for at jeg vill prøve å bedre kolesterolet på egen hånd først. Har gitt beskjed til legen at jeg har avsluttet statinbehandlingen, gikk på det en snau uke. Prøver nå med D-3 (2000 iu) , ashwagahnda, K-2 , Acai , melatonin og B12 tilskudd isteden og så får de nye prøvene jeg skal ta 29/7 vise m det er noen endring/bedring.
    Prøver å motivere meg selv til å ta opp lavkarbokost igjen men det er ikke lett..
    Delisa - du har helt rett i at TSH er for høy, jeg kjenner det på kroppen.
    Den har stadig gått nedover - var nede på 1,2 men plutselig har den nå økt til 1,9 - selvom FT4 har fortsatt å gå oppover...
    Kan noen si noe om hva dette kan komme av?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    ....jeg ble rett og slett litt overveldet av all info og respons så jeg måtte gå i tankeboksen å ta noen nye vurderinger.
    Har foreløpig kommet frem til følgende:

Jeg begynte så smått med behandling av statinger - noe som førte til grusomme muskelsmerter etc. legen ville jeg skulle prøve et annet merke (jeg får veldig høy dose - 80 mg ).
    Ved du hvad Carro? Du må være gevaldig obs på denne læge... da da selv statin-producenterne skriver at man skal IKKE give mere en 40 mg dagsdose til mennesker med sygdomme i thyreoidea!

Jeg er O-V-E-R-L-Y-K-K-E-L-I-G for , at du er kommet AF denne medicinering, men jeg ville ikke før skrive så meget til dig før, da du havde flere end rigeligt bekymringer i forvejen.

Jeg vil heller ikke skrive så meget nu, lige bortset fra, at dit valg af tilskud ser meget fint målrettet ud i formålet. Jeg vil bare opfordre dig til at overveje et Q10-tilskud, der statinerne, selv efter en kort periode "æder" Q10 ud af musklerne, og dette Q10-tab fortsætter i en periode, selv efter ophør med at indtage statiner. Så hvis du gerne vil komme dig hurtigere fra muskel-gener + genvinde muskelstyrken hurtigere - er Q10 løsningen.

Vær også opmærksom på Guarmin Granulat (på kapsler er meget dyrere). Allertiders til både vægtkontrol OG kolesterolregulerende.

Kommer senere med links til kilder om "maxdose af statin til thyreoideasyge" og "Q10-behov efter statiner".

Rigtig god bedring
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Legen ble meget overrasket!

Mandag var jeg å tok nye blodprøver. Er noen uker siden jeg bestemte meg for å droppe statiner og heller satse på: LCHF mat (Low Carb High Fat), tilskudd av masse D3( 2000 IU pr. dag) , B12 , Ashwahganda , Selen , Zink, Hawthorne, gynema sylvestre og K-2.
    Så var det store spørsmålet - har dette virket!?

Svaret er : JA!! -til de grader!

Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7).
    Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
    Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
    Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt!
    Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg ikke så mye om hvordan du har fått det til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.

Er alikevel noen av prøvesvarene jeg lurer litt på, som jeg ikke kjenner så godt til. Da mener jeg særlig de med * bak. Fint om noen kan ta en titt.

Her er prøvesvarene: 15.06 og 27/7 (prøvesvaret lengst til høyre er fra 27/7 , sorry at oppstillingen ble så rotete)

B-Hemoglobin: (11.5-15.0) 14.8 - 14.4
    S-ALAT (10-45) 34 - 122*
    S-ALP (0-150) 66 63
    S-Anti TPO (0-60) >1300* - >1300*
    S-ASAT (15-35) 22 - 47*
    S-bilirubin (5-25) 6 - 9
    S-Ferritin (10-200) 116 - 78
    S-FT3 (3.5-6.5) 5.1 - 4.8
    S-FT4 ( 9.0-20.0) 15.0 - 18.9
    S-GT (0-45) 54* - 46*
    S-HDL Kolesterol (0.8-2.1) 2.1 - 2.4*
    S-jern (9-34) 15 - 19
    S-Kalium (3.6 - 5.0) 4.4 - 3.9
    S-karbamid (2.6-6.4) - - 3.6
    S-kolesterol (2.9-6.1) 6.7* - 5.1
    S-kreatin (50-90) 67 - 62
    S-LD (0-205) 157 - 167
    S-LDL Kolesterol (1.3-4.3) 3.5 - 2.5
    S-Natrium (137-145) 141 - 142
    S-TIBC (49-83) 82 - 70
    S-TSH (0.3-4.5) 1.9 - 0.2*
    S-Pankr.amylase (10-65) 38
    B12 (200-700) 173 Ikke målt denne gang.
    Sist endret av Carro; 30-07-09 kl 08:49
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Legen ble meget overrasket!

Grattis, Carro! Dette er gode nyheter! Og så uten Vita Hjertego`da..... HA-HA! Noen andre får tyde tall, det er ikke min force
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Mandag var jeg å tok nye blodprøver. Er noen uker siden jeg bestemte meg for å droppe statiner og heller satse på: LCHF mat (Low Carb High Fat), tilskudd av masse D3( 2000 IU pr. dag) , B12 , Ashwahganda , Selen , Zink, Hawthorne, gynema sylvestre og K-2.
    Så var det store spørsmålet - har dette virket!?

Svaret er : JA!! -til de grader!
    Jeg er fortsat ovelykkelig! Jeg er overlykkelig for din beslutning - Carro. Og jeg er overlykkelig for den flotte (fremgangs)måde du har fundet og overholdt for dig selv. Flot evne at have til, både at forstå og stole på sine instinkter. Der er mange, der får meget at vide og alligevel lader de en en blind tillid vinde over "tillid under ansvar". Det er sørme så flot, at du lod tvivlen komme dig selv til gode... så flot!
    Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7). Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
    Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
    Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt!
    Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg ikke så mye om hvordan du har fått det til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.
    Det kan godt være denne læge siger nu, at han ikke "bryr" sig. Men der er afgjort håb for denne læge, hvis han er villig til at lære af erfaringer. Du kunne måske foreslå lægen i fremtiden, at tage et kig på dette forum og bruge det han finde der som et udgangspunkt for videre "efteruddannelse" af sig selv - da han jo øjensynligt bryder sig om sine patienter (ikke en generel selvfølge blandt læger desværre), men mangler andre kilder til sin viden, end "forsknings"-materiale som ledsager reklame/promotion fra lægemiddelproducenter, her særlig producenterne af statiner.

Det er, i grunden, ikke så mærkeligt, at du har oplevet denne forbedring, ved at gøre det stik modsatte af, hvad der prædikes for af læger, sundhedsmyndigheder og medicinproducenterne for tiden. Det er en ignoreret kendsgerning, at jo mere fedtfattigt man lever jo mere stiger kolesterol-tallet og CRP-tallet hos de "udsatte" grupper, som bl.a. os, stofskiftepatienter, Det er utroligt, at højtuddannede mennesker, i den grad ikke kan finde ud af det, når engagerede lægmænd kan?

Man kan selvfølgelig sige, at lægerne er uddannet til at vurdere den videnskabelig forskning korrekt, men når det nu er en kendsgerning, at kun 6% af verdens samlede forskning er uvildig og resten er finansieret af lægemiddelindustrien - hvad nytter så denne lange uddannelse, når lægerne ikke kan skille skidt fra kanel? Dette er faktisk et sekundær misbrug af patienttilliden til lægerne idet lægerne her vælger tilliden til lægemiddelindustrien, frem for tilliden til deres (lægernes) egen, klinisk erfaring. Det håber jeg, at din læge, fra nu af vil være opmærksom på mere end før, nu han har et levende eksempel på at der er andre veje end en utroværdig pille, skabt til for indtjening.

Jeg selv har mistet et par, ellers gode venner på denne konto, hvor de og jeg var uenige om netop det "fedtfattige" princip i forhold til min holdning kontra lægernes anvisninger. Veninden har valgt tilliden til lægen, fremfor forslaget om at undersøge tingene selv først og så endte det med et større drama, jeg allerede har skrevet om her (indlæg nr. 3) kort efter at du har været hos din læge sidste gang.

Er alikevel noen av prøvesvarene jeg lurer litt på, som jeg ikke kjenner så godt til. Da mener jeg særlig de med * bak. Fint om noen kan ta en titt.
    Prøvesvarene har aldrig været min stærke side. Det håber jeg andre kan hjælpe med.
    Sist endret av Anisa; 30-07-09 kl 13:52 Begrunnelse: Glemt link tilføjet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden
    Kan ikke holde op med at smile her

Kom lige i tanker om denne engagerede mand, "infant terrible", Arvid Gerhard, som utrætteligt kæmper mod "margarin-bedraget", hvor han kan komme til det. Arvid Gerhard - en jævn, klog mand, Norges mest ignorerede og overhørte mand skriver om bl.a. Vita Hjertegod i sine artikler:

Vita Hjertego senker Kolesterol 10% (NOT/red.)
    Vita`s hjerteskole 2
    VitaHjertego`s Raps = hjertefeil!

I Danmark har vi "vores egen" Hjertegod. Den hedder Becel og almindelige mennesker får hele tiden ørerne tudet fulde med, at hvis de ikke spiser Becel, falder de alle sammen om døde af blodpropper og hjerteproblemer.... Bullshit selvfølgelig.

Hvordan man end vender det og drejer, har Arvid Gerhard altså flere gode pointer. Flere af hans artikler bl.a. her.

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30
  3. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  4. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn