Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
17-06-09, 18:06 #1
Cortison - tegn på overdosering
På det sidste er jeg blevet spurgt ret meget om tegn på overdosering med cortison. Spørgsmål kommer fra nogle personer, der allerede er i en lægeordineret behandling for "stive binyrer" (tak n`Finn). Jeg er ikke ekspert og kommer aldrig til at blive det. Jeg er kun ekspert på min egen "version" af stofskiftesygdom og det jeg kan svare på omkring binyrerne - har jeg allerede svaret på mange gange via PMer til flere personer.
Dertil skal der føjes til, at de alle er i lægeordineret behandling og at de allerede af den grund kan stole på, at disse læger aldrig kunne finde på at ordinere binyrestøtte hvis der var nogen fare forbundet med det og uden at der var en medicinsk grund til det. I stedet for at være overlykkelige for at havne hos de kloge læger.... bliver de ved med at lede og lede efter problemer, der jo ikke findes i netop denne sammenhæng. De stresser, de er angste... og dermed sætter de deres slidte binyrer i hormonel forlegenhed endnu mere, mens meningen var jo det modsatte. Det forringer faktisk effekten af den adrenale genopbygning de er i gang med... Jamen, man kan IKKE finde, hvad der ikke er at finde!
Det er lige som om, at foreligger der ikke en fast facitliste med tegn, symptomer og klart beskrevet bivirkninger man kan forholde dem til - er det ikke godt nok, at lægerne reelt har påtaget sig ansvaret for den ordinerede behandling. Folk leder og leder videre efter forklaringer, der ikke findes og som de ikke kan finde fordi hydrocortison i så små, fysiologiske mængde som 2,5-15 mg x 2-4/dag - IKKE giver kliniske overdoseringssymptomer! Og så absolut ikke hos patienter med "stive binyrer", der netop kendetegnes ved, at de ikke danner cortisol nok i forvejen. Så hvad er problemet?
Man er overdoseret med cortison først når følgende "tegn" er til stede:
- konstant og overdreven eufori,
- et ansigt der er hævet op så det ligner en ballon = "måneansigt",
- vægtøgning i ansigtet OG på kroppen,
- tynd hud og....
- en "fedtpukkel" på ryggen
Og selv hvis man skulle være overdoseret - ville det så absolut ikke føre til adrenal crisis! Hvorfor ikke? Fordi adrenal crisis får man af dramatisk underskud af cortisol, som f.eks. en følge af ubehandlet Addison`s sygdom! Ikke af et TILskud af cortison på sølle små 2,5-15 mg 2-4 gange om dagen.
Adrenal Crisis følger efter så stort et underskud af cortisol, at kroppen reagerer med stærke mavesmerter diarré, opkastning, dyb muskel svaghed og træthed, ekstremt lavt blodtryk, vægttab, nyresvigt, ændringer i humør og personlighed, efterfulgt af chok OG så til sidst adrenal crisis.
Raske personer kan få akut adrenal crisis af et voldsomt chok som følge af en hospitalsindlæggelseskrævende ulykke, skade, operation eller alvorlig infektion. Ikke af et TILskud af cortison på sølle små 2,5-15 mg 2-4 gange om dagen. Et tilskud af cortison vil netop forebygge adrenal criris. Ikke fremkalde det.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Overdosering?
Av Trinelise i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 01-02-15, 22:44 -
Prøve-behandling med cortison
Av Anisa i forumet HydrocortisonSvar: 1Siste melding: 17-06-09, 11:51 -
Kliniske tegn bedre enn blodprøver. Stol på dere selv - og termometeret...
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 29-09-08, 21:55 -
Overdosering
Av shayfie i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 10-06-08, 02:28 -
TRAS, målebetegnelser og diverse tegn <>
Av Stina i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 03-03-07, 17:47

Svar med sitat
Bokmerker