Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Lav D-vitamin kan uroe hele systemet, noe som medfører at det blir umulig å tolke de prøvene du har tatt.
Min tolking av at når en lege sier det er for lavt - så er det ALT for lavt.
Du skal helst ligge øverst i området også, ja - mange mener at en bør ligge et godt stykke over det også.

D-vitamin er en langsommelig affære å få opp. Det må store doser til.
I Norge har det lenge vært en anbefalt dagsdose på 10µG/dag.
Det tilsvarer 1 tablett av de jeg bruker (nycoplus 10µG)

Jeg vet ikke hvordan man er kommet fram til noe slikt, og hvilket bergningsgrunnlag man har brukt.
Min egen erfaring er iallfall at jeg trenger MYE mer.
Jeg har spist 3 tabletter i gjenomsnitt fra juli til april og har bare såvidt kommet innenfor de normerte grensene.
Jeg vil høyere, så nå har jeg økt til 5 om dagen, og tar den før middagen.

Du får ta deg en tur på apoteket og begynne å gomle......
Tusen takk for svar!!!
Legen var tydeligvis ikke så opplyst om D-vitamin, hun mente det ikke var så veldig farlig og at det kunne variere opp og ned.
Jeg spurte om jeg burde ta tilskudd og da sa hun at jeg kunne jo ta Tran eller drikke mere melk... også være mer i solen da.
Tror vel ikke det kommer til å gjøre det store utslaget akuratt.
Har vært å kjøpt disse:
http://www.nycomed.no/no/Menu/Produk...vitamin+10+ug/
Det var de du mente eller?
Så da er det bare å begynne å gomle da!
Virket de andre prøvene ok eller blir det helt umulig å si når D-vitamin var lav?
Synes det var rart legen bagatelliserte det sånn, det var jo trots alt godt under ref. området og det er jo ikke bra uansett.
Virket som hun syntes det var ganske uviktig.
Hun la til at D-vitamin mangel var ikke vanlig i Norge så det virket som hun i det hele tatt syntes det var rart at jeg hadde det. Og jeg drikker mye melk og er mye ute så det kommer nok ikke av det i hvertfall.
Blir spennende å høre hva spesialisten hun skulle konferere med mener.