Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
04-05-09, 18:41 #3
Sv: Prøvesvar og babyprøving
"Jeg skjønner ikke helt disse prøvene, hva er lavt og hva er høyt, og ikke minst hva er ideellt?"
Ikke greie alle disse prøvene. Det tar tid å sette seg inn i.
Det som er greia, er at det er fritt T3 (fT3) som er stoffskiftehormonet.
En liten del av fT4 omdannes til fT3 i leveren, og det er dette som er stoffskiftehormonet.
Likevel er kroppen avhengig av at fT4 har en viss verdi.
Det har vært gjort flere studier på om kroppen kan gå på Liothyronin, som er ren T3, men det kan den ikke. Den (den - det er de fleste da) må lage T3 selv av den T4 som er til rådighet.
Levaxin består av syntetisk produsert T4.
De fleste er enige om at prøven fT4 er den som best representerer stoffskiftet, når man går på denne medisinen. Men hva DIN verdi er, vet bare du.
Det er ikke en måling som sier hvor stort stoffskiftet er - bare hvor mange hormoner som er i blodet. Altså hvor mange som er i transportsystemet - ikke hvor mange som er på jobb -og absolutt heller ikke hvor mange av dem som jobber !
Så ikke missta mengdemålinger for effektivitetsmålinger - for det var jo de vi skulle hatt.........men de finnes bare ikke.
Ikke som blodprøver da, men indirekte finnes en mye enkllere måling.
Morgentemp. - tatt på gammelmåten før du står opp.
Hvis ikke den er oppunder 37, så har ikke stoffskiftet såpass aktivitet at det klarer å fyre deg - og det skal det ha.
Om dagen vil hjernen, fordøyelsen og muskelaktiviteten bidra til kroppsvarmen.
Om natten er det kun stoffskifteaktiviteten som fyrer.
"Jeg føler selv jeg har flere symptomer som tilsier at dosen jeg står på ikke er riktig...."
Og du har jo helt rett !
Det er bare du som vet dette - allverdens blodprøver kan ikke vise noe annet ! DU er facit !
Blodprøver prøver bare å hjelpe til - ikke bestemme !
Om målinger og hva de sier.
fT3 måler alle stoffskiftemolekyler som har 3 jodatomer - uansett hvor de sitter.
Og det er bare en eneste variant som virker i stoffskiftet. Prøven er nærmest verdiløs uten at disse alle tatt. Derfor er prøven unnderkjent i fagmiljøet, og med rette. Den viser ingen relevans til våre problemer. Tvert imot kan en høy målt verdi få leger til å redusere dosen, noe som er helt feil. man kan ikke rette seg etter bare denne.
fT4 er prohormonet til stoffskiftehormonet. Det er viktig at denne har en høy verdi så det er nok å lage stoffskiftehormoner av.
Mange vil ha den over den høysete grenseverdien som legenes normalområde viser. Dette er jo dannet av antatt friske mennsker - ikke de på Levaxin !
Og vi har dessverre møtt liten forståelse i fagmiljøet for det syn at vi trenger mer - fordi dette ikke virker like godt som vår eget ville gjort.
TSH deltar ikke i stoffskiftet !
Det er et hjerneprodusert hormon som hos friske mennesker styrer kjertelproduksjonen.
Uheldigvis kan det se ut som at dette fortsetter selv om kjertelen er defekt eller vekk. Altså omtrent som at det vil prøve å få liv i en død hest.
Når dette er høyt så stimuleres kjertelen til å levere mer stoffskiftehormoner.
Og for å ta ditt tilfelle : din er ganske høy noe som bør utlegges til at din hjerne vil at kjertelen skal levere mer.
Men nå er det DU som er kjertelen og har hånd om Thyroxinboksen - så det betyr at hjernen mener du skal øke dosen litt.
Men hjerner har som kjent tatt feil før......
Du bør etter min mening blåsse i hele TSH og lære deg å kjenne igjen symptomene på lavt og høyt - og selv ta hånd om dosereguleringen.
Det hører med at du må få erfaring med hvordan en doseendring virker på deg
Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg?
Snill er jeg vel ikke, og hjelp er det ikke sikkert det ble, men jeg håper det var noe å tenke over ?
Jeg mener man skal lære seg hvordan man kan regulere dosen selv, og innlegget er sterkt farget av mitt syn......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Prøver, prøver og atter prøver....
Av Tiffen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 14-12-07, 23:10 -
nye prøver
Av christina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 01-06-07, 19:41 -
Høy puls med hypo?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 8Siste melding: 13-01-07, 16:03

Svar med sitat

Bokmerker