Viser søkeresultater 1 til 10 av 77
Threaded View
-
18-03-09, 17:46 #4
Sv: Mine prøvesvar
Du har tatt Levaxin i 5 uker ja. Det var ikke lenge. Velkommen i klubben. Hehe.
Tro meg. Det er bedre med en diagnose enn ingen. Hvis man føler seg dårlig da, selvfølgelig. Og din diagnose er jo klar. DET er betryggende, i det minste. At man kan bevise at noe er galt!
Det er jo alt for tidlig å si så mye om "stoffskiftet ditt på Levaxin". Så her må du nok bare vente litt til!
Det kan ta mange måneder, faktisk ÅR før man har funnet riktig dose. Noen finner den aldri. Når du føler deg bedre og bedre, og at følelsen av at du har blitt bedre er jevn og god og stabil, da har du funnet en dose som er bra for deg.
Legen din gjør iallefall oppdoseringen sakte, som er bra. Man skal alltid øke og senke doseringer sakte, med en god måneds mellomrom, helst to, og ikke så mye om gangen. Så her blir ting gjort riktig.
Dette med Liotyronin (den bedre halvdelen til Levaxin, hehe!) og evt. Armour, er bare tilleggsinformasjon som KAN komme godt med senere. Men det er en god del senere. Du må se hvordan Levaxin alene hjelper først.
- Vit at det finnes ekte alternativer! Det er jo godt å vite bare det.
Nei, de pleier ikke å ta antistoffsprøver (TRAS, ANTI-TPO) like ofte som det andre. "Det andre" er somregel FT4, FT3 og TSH. Men det er jo bare å spørre legen om de kan ta antistoffprøver hver gang, så ordner det seg sikkert. Jeg styrer hele blodprøvearket mitt selv jeg, etter 12 år med blodprøver. Man lærer nye ting hver dag!
For 12 år siden var blodprøvearket gresk for meg (jeg kan ikke gresk!) - Men nå vet jeg hva nesten alle kryssene på arket betyr. Sånn, generelt sett. Den enkle meningen bak hver verdi!
Er langt ifra å være i nærheten av en ekte lege, men sykepleierene spøker alltid med "når skal du begynne med studiene? du kan mye mer om dette enn oss!", og det er jo litt morsomt! ;)
Grunnen til at jeg spurte om hjertebank var fordi at jeg slet med de samme symptomene selv. Jeg hadde hjertebank i rundt 5 år før jeg fikk diagnosen. Skjønte jo ikke bæret da jeg var 13 år gammel og dette skjedde med meg HVER NESTE natt, midt på natten. Våknet med superhard drunking i brystkassen og trodde jeg skulle dø!
Rart jeg aldri sa ifra til foreldrene mine om det... Var vel for ung, naiv og redd da. Jeg var også veldig mye kald før diagnosen. Høyt stoffskifte, og symptomer på dette kan gå hånd i hånd med Hashimotos. Det var kanskje derfor jeg hadde så mye hjertebank særlig i begynnelsen, da problemene mine startet i 13-års alderen. Noen ganger kan temperaturmålinger være eneste måte å skille høyt fra lavt stoffskifte, fordi symptomene kan være så like. Ofte ser man heller ikke på blodprøvene om man har stoffskiftesykdom. Det var det som skjedde med meg da jeg tok min første stoffskifteblodprøve som 18-åring. Så jeg har blitt behandlet med Levaxin (og til dels Liotyronin også) kun pga. symptomene, ikke pga stoffskifteblodprøvene. Det er sinnsykt avansert dette med stoffskiftesykdom.
Etter Hashimotos'en min (som jeg da jeg var 13 år ikke visste at jeg hadde) fikk jeg lavt stoffskifte, som er en vanlig reaksjon etter Hashimotos. Dette ble forklart av spesialisten jeg var hos for første gang da jeg var 18 år gammel.
- Har du lagt på deg i løpet av de siste par årene? Jeg gikk opp fra normalvekt som 13 åring, til 130 kilo som 18 åring!
En svært så unaturlig vektøkning, med alle symptomer som fulgte med (ble kaldere og kaldere, tregere og tregere i hodet, hissigere og hissigere, osv. osv. osv.)
Mvh.
Thomas
Lignende tråder
-
Forvirret over Hashimotos info
Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 14Siste melding: 10-04-09, 13:52 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30 -
Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 01-05-07, 21:19 -
Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 82Siste melding: 01-09-06, 20:45

Svar med sitat

Bokmerker