Sitat Opprinnelig skrevet av Laura
Glukosebelastning er IKKE "diabetes-blodprøve", men inntak av 3 dl flytende druesukker hvor blodsukker måles både før inntak og deretter 2 timer etter. Man skal sitte i ro disse 2 timene for å ikke påvirke prøven. Dersom blodsukkeret etter 2 timer er høyere enn normalverdiene så har man insulinresistens, faller blodsukkeret tilbake til samme nivå som før inntak, har man IKKE insulinresistens.
Korrekt. Jeg har måske udtrykt mig upræcist.... Sædvanligvis foretager man glukosebelastningsprøven primært for at fastslå eller udelukke diabetes. Derfor brugte jeg udtrykket "diabetes-blodprøve".

Eftersom begrebet insulinresistens er ikke specielt populær blandt læger, som årsag til bl.a. fedme, er det kun de færreste af læger, der direkte søger at fastslå evt. insulinresistens gennem en glukosebelastningsprøve, hvorfor jeg troede at den glukosebelastningsprøve du har fået foretaget var ordineret, som man plejer, for evt. at fastslå eller udelukke evt. diabetes.

Sitat Opprinnelig skrevet av Laura
Fettansamling rundt magen er kun en indikator på at man KANSKJE har insulinresistens.
Ligeledes korrekt. Derfor skrev jeg også "ER et primært tegn på insulinresistens...". Desuden handler det ikke mindst om hvordan kropsfedt er fordelt over hele kroppen.... Vejer man over 80-90 kg og måler mere end 80 cm rundt om livet og samtidigt er kropsfedtet proportionelt fordelt over hele kroppen - indikerer dette i sig selv ikke en insulinresistens.

Hvis man derimod vejer almindeligt eller for meget OG lagrer uforholdsmæssigt meget kropsfedt netop rundt om livet (som man ofte ser mænd med f.eks. store maver og tynde ben) er sandsynligheden for at vedkommende lider af insulinresistens overvældende stor.

Tillykke med, at du ikke har diabetes og heller ikke insulinresistens.