Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
14-03-07, 23:12 #4
la inn dette:
vi som lider under symptomerne som ofte følger med Hypothyreose sliter ofte med overvekt og fedme.
dette kommer jo av at vi forbrenner dårlig og at det derfor er vanskelig for oss å tilpasse matinntak til vårt faktiske forbruk. resultatet er desverre ofte at vi har lavere forbrenning enn enn energiforbruket tilsier. dermed legger vi på oss selv om vi spiser sunnt og i normale mengder.
det er immidlertid ingen tvil om at vi, som alle andre, drar nytte av fysisk aktivitet, men muligheten til å utøve dette begrenses ofte av mange og belastende symptomer som, leddsmerter, muskelsmerter, utmattethet, stort søvnbehov, svimmelhet, tiltaksløshet, muskeltretthet, "hjertet i halsen ved rolig/moderat trening" osv osv...
problemet oppstår når man innser at man ikke klarer å utføre vanlige, gratis treningsformer. å gå en tur kan være en stor belastning og kan føre til utmattethet i timer og dager etterpå. de fleste kan trene litt, felles for de fleste av oss er at den treningsformen vi til slutt ifinner oss med at vi tåler er former som tillater hyppig endring i intensitet. treningsformer som fx vektapparater (korte økter med variabel intensitet), ridning (kan veksle aktivt mellom intensitet og aktiv/passiv trening), svømming osv oppfyller dette.
men dette er dyre treningsformer. man må betale store summer hver mnd for å være med på slike ting. dette er en stor økonomisk ekstrabelastning.
jeg vet det finnes "grønn resept" og at kommunene skal sørge for dette, men det er ofte begrenset til en spesiell aktivitet som kommunen bestemmer, og her jeg bor er det gruppetrening i hall og arrangerte spaserturer... ingen av disse treningsformene er noe jeg mestrer
mitt spørsmål er ang den økonomiske siden av dette; har vi noen mulighet/rett til å få dekket slike utgifter helt eller delvis?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 25-10-08, 07:58 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 28-06-07, 22:01 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Komplikasjoner ved overvekt
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 0Siste melding: 07-07-06, 01:27

Svar med sitat
Bokmerker