Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Kosthold og diett?
-
17-02-07, 20:36 #1
Kosthold og diett?
Jeg har slitt med dårligere verdier etter at jeg begynte på Levaxin i november. Og spesielt anti-TPO 3doblet seg i feil retning (nå 920). Legen min vil gjerne ha meg på en eliminasjonsdiett hvor jeg skal unngå melk, mel, sukker, gjær. Jeg vet rett og slett ikke om jeg har overskudd til det akkurat nå, ennå det sikkert er lurt. Planlegging og laging av to middager siden resten av familien spiser normalt
Er det noen her som har gått på noe slikt? Det er jo ikke mye man kan spise da. Forslag til hva man kan ha som enkel matpakke f.eks?
Ev hvor kan jeg lete for å finne mer info?
Håper noen kan hjelpe litt, det er ennå en stund igjen til neste legekontroll.
-
17-02-07, 21:24 #2
Trodde pos. anti-TPO betydde at kjertelen var kronisk betent og at verdien egentlig ikke har så mye å si på formen, men er ikke sikker jeg altså! Men jeg har fått med meg at du kan/bør ta selen-tilskudd når du har pos. anti-TPO.
Det å kutte ut mel, gjær og sukker kan nok være lurt - det har jeg også gjort, men jeg spiser meieriprodukter da. Det er faktisk ikke så vanskelig når du først kommer igang - og du kan faktisk spise mesteparten av det resten av fam spiser (eller de kan spise det du spiser
). Mente han at du skulle kutte ut alt på en gang? Da blir det jo vanskelig å finne ut hva du ev. reagerer på. Og det finnes faktisk endel ok geitemelkprodukter (den harde osten fra snøfrisk syns jeg er god). Det kan jo være at du kan kutte ut melkedrikking, men spise noe meieriprodukter??. Og hva mener han med mel, er det hvetemel du skal holde deg unna, eller alle melsorter - og hva med spelt??
Jeg har et lavkarbo. kosthold og trives veldig godt med det.
Enkle matpakker:
*Fiberrik (den gule syns jeg er best) eller rugsprø med. div pålegg (makrell i tomat, skinke/kjøttpålegg med litt paprika/tomat/el)+frukt
*Salat som du gjør ferdig kvelden før
*Hjemmelaget karbonadekake (varmes i mikro'n eller spises kald)
*Middagsrester
*Dersom du skal holde deg unna alle melsorter har jeg oppskrift på et nøttebrød som du kan prøve (håper du tåler nøtter da).
Lykke til
-
18-02-07, 08:46 #3
Jeg skal kutte ut alt de første 4 ukene og deretter innføre 1 og 1 type for å se.
Det er nok gluten som menes med mel og ALT som kan inneholde melk
Trodde jeg hadde funnet løsningen, men så leser jeg at frukt kanskje ikke er så bra likevel? Blir rimelig forvirret.
Nøtter er nok ok.
-
18-02-07, 09:51 #4
Ok, 4 uker er jo ikke så lange da - det klarer du
Tenk på at innen mars er omme så er du ferdig - dersom du starter nå snart da sef!!
Det lureste er nok å legge opp en plan for hva du skal spise hver dag, skriv ned og forbered deg godt for en uke av gangen! Si ifra dersom du trenger noen oppskrifter så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg. Det finnes jo heldigvis endel glutenfrie brød/knekkebrød på butikken har jeg sett - smaker sikkert helt ok!
-
18-02-07, 10:35 #5
Jeg har lagt en sti til glutenfrit hjemmebagværk i denne tråd https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12798 .
Opprinnelig skrevet av mona
Der findes også en praktisk dansk "madside", der hedder http://www.madital.dk hvor man kan oprette sig som bruger, lægge madplaner og føre "regnskab" med det man spiser, så det er nemmere at holde øje med, end hvis det bare ligger på et stykke papir derhjemme.
På Madital.dk kan man oprette sig som en gæstebruger ved bare et klik, for lige at se om det er noget for een først.
Held og lykke
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-02-07, 11:47 #6baremei Gjest
Re: Kosthold og diett?
Vi har gjort det med 12-åringen i huset, og jeg har ikke tid nå, men jeg skal fortelle litt om det siden.
Opprinnelig skrevet av bambi
Ikke hvete, rug, bygg, havre, sukker, gjær, melk, egg i 5 uker, deretter har vi gjeninnført alt bortsett fra de fire melsortene.
Men det er viktig å avklare om det er gluten du ikke skal ha, eller om det kan være f.eks. ett eller flere av melslagene du ikke bør spise.
Og hva begrunner legen det i?
Hos guttungen går det bra når han spiser spelt, det inneholder jo gluten også. Gi ham en hvetebolle og ryggen hans blir som sandpapir i løpet av en times tid.
Vi tok blodprøver på Balderklinikken, og selv om det var med blandede følelser vi gikk dit har det etterhvert vist seg at vi er på rett spor. Forskjellene på guttungen er dramatiske på riktig og feil mat, og det påvirker konsentrasjon, hukommelse, "sosiale antenner", humør, utslett, evleblest og i det hele tatt.
Lignende tråder
-
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Oppkvikkende diett
Av minnie i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 12-04-07, 08:39 -
Lavkarbo diett!!!!
Av heisann i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 13Siste melding: 29-11-06, 12:48
Svar med sitat
Bokmerker