Viser søkeresultater 11 til 20 av 30
-
15-11-06, 19:36 #11
Fastlegen min i Oslo :(
Opprinnelig skrevet av nora
Men hun er i det minste ærlig og sier at hun kan lite om "hormoner og slikt". Jeg får se prøveresultatene an før jeg gjør noe mere. Har fått en del tips her og vil be om de prøvene som baremei nevner. Må jeg over på privatpraktiserende lege etterhvert for å få nødvendig behandling gjør jeg det.
Men hvis jeg nå forstår deg riktig så betyr det at hvis jeg får behandling for pcos så kan også stoffskiftet bedre seg? I så fall håper jeg at c-peptid er høy slik at jeg får metformin. Eller bør jeg prioritere behandling av stoffskiftet først? Nei, nå skal jeg ikke fundere mere, men vente på prøveresultatene først!
-
16-11-06, 09:45 #12
Jeg tror at stoffskiftet skal behandles for seg. Har ikke hørt om at skjoldkjertelen sender ut mer hormon på metformin.
Men obs, metformin senker TSH noe (artikkel i jcem.org) så det blir mye vanskeligere å få begynne på levaxin etter at du har begynt med metformin, fordi TSH da har gått ned. (jeg mener det er uvisst hvorfor den går ned, hvis den går ned fordi ft4 har gått opp så er det jo greit, men hvis den går ned uavhengig av ft4 så er det veldig upraktisk i forholt til å få begynne med levaxin...
Om n år man skal få begynne med levaxin, om ft4 også må være utenfor referanseområdet, så kan det stå noe i hormonlabbens nyhetsbrev fra et år eller to siden.
http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 368&I=3104
Nyheter heter siden.
Hmm. Finner ikke listen over alle nyhetsbrev.
Okay, jeg fant teksten igjen i TSH-pdf-en.
Klikk på kapittel 8 (denne her: http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 368&I=3761 og så på Tyreoideastimulerende hormon i serum.
Her er hva som står der:
"Mild hypotyreose
Ved TSH 3,6 - 10 mIE/l, normale verdier for fritt T4 og fritt T3 og
hypotyreosesymptomer (ofte uspesifikke) kan det, hvis pasienten ønsker det, være
indikasjon for å prøve tyroksinbehandling i 6 - 12 måneder for å vurdere effekten på
symptomer. TSH behandlingsmål bør være 1,0 - 1.5 mIE/l. Ved symptombedrende
effekt fortsettes behandlingen. Hvis man velger ikke å behandle, bør symptomer på
hypotyreose og TSH sjekkes hver 6 -12 måneder. Alle med gjentatt målt TSH > 10
mIE/l bør behandles med tyroksin."
Du kan jo påpeke det til legen, at det står at du kan behandles hvis du ønske det.
-
23-11-06, 20:07 #13
Da har jeg endelig fått resultatet av de nye prøvene og jeg kryper oppover på stoffskiftet igjen
Ferritin (15-200) 38
Vitamin B12 (170-650) 314
Folat (>5,7) 8,3
Homocystein (5,0-15,0) 9,2
Metylmalonsyre (<0,30) 0,12
TSH (0,20-4,0) 2,6
FT4 (9,0-22,0) 12,8
FT3 (2,3-5,7) 3,8
Anti-TPO (<35) <35
C-peptid (220-1400) 808
Ser at ferritin har sunket fra 51 til 38, men dette kan vel skyldes at jeg har tatt mange blodprøver i det siste. Skal stikke innom apoteket og få meg jerntabletter. Vet at jeg har en tøff periode foran meg på jobben og vil ha noe å gå på.
Da har vel kanskje fastlegen riktig likevel og det er PCOS som er den primære årsaken til at jeg får småblødninger. Ettersom jeg da samtidig ligger og vipper mot hypotyreose så ryker jeg innimellom og får alle de andre symptomene. Skal bli spennende å høre hva fastlegen og gynekologen sier til prøvene. Jeg har ikke insulinresistens og da er det vel neppe aktuelt med Metformin. P-piller er ikke aktuelt med den skyhøye Lp-prøven jeg har. Da er det vektnedgang som gjenstår, men jeg går ikke ned i vekt uansett hvor mye jeg trener :(
Er det vanlig å ta nye prøver om ca. 2 måneder for å sjekke stoffskiftet igjen når jeg denne gangen ligger innenfor? Antagelig er jeg "svartelistet" hos fastlegen etter siste besøket hvor hun fant ut at jeg hadde lest en del og fått klare tips på hvor verdiene burde ligge. Det var ikke populært......
-
23-11-06, 20:51 #14
:x Hun burde heller rose deg for at du gjør noe aktivt mht din helse, at du er løsningsorientert! Jeg synes du er veldig flink!
Opprinnelig skrevet av Laura
Lykke til videre i jakten på god helse, håper at det går godt med deg!
-
23-11-06, 22:55 #15
Tvertimot er medvirkning og undervisning viktig i helsevesenet.
tenk bare på de som har diabetes , eller astma.
De må ha undervisning og opplæring.
Empowerment er også et begrep som kommer mer og mer.
Angående PCOS, vekta, insulinresistens osv:
Uansett er metformin vedtatt behandling ved PCOS. Og mange finner at da greier de å gå ned i vekt. Insulinresistens trenger ikke å være påvist såvidt jeg har skjønt, men jeg har ikke lest mye om det.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... d=15724803
Uansett ser stoffskifteprøvene dine ut til å være på nippet. Må følges med i framtiden.
-
25-11-06, 10:15 #16
Takker for linken Nora
Skal studere disse artiklene nærmere.
-
25-11-06, 15:46 #17
For å finne høykvalitets-artikler er pubmed best, det er omtrent bare artikler i velrennommerte tidsskrift som indexeres der. Altså kan man diskutere dem med legen (ellers er han en dust...)
På noen er det en link til gratis artikkel, i jcem for eksempel blir artiklene gratis etter to år mener jeg.
Hvis man trykker på related articles eller hva det heter pår man opp flere om temaet eller litt ved siden av...man kan da få et inntrykk om det delte meninger om emnet......hender rett som det er.
-
11-04-07, 21:29 #18
Hvor ofte tar dere blodprøver?
Hvor ofte er det vanlig å ta blodprøver for stoffskiftet når man er umedisinert?
Har det siste halvåret hatt flere runder med blodprøver på stoffskiftet og diverse andre problemer jeg sliter med uten at jeg kommer noen vei videre og forholdet til fastlegen er i ferd med å bli noe anstrengt.
13.09.06:
TSH (0,20-4,0) 4,4
FT4 (9,0-22,0) 10,2
FT3 ble ikke målt
17.11.06:
TSH (0,20-4,0) 2,6
FT4 (9,0-22,0) 12,8
FT3 (2,3-5,7) 3,8
Anti-TPO (<35) <35
30.01.07:
TSH (0,20-4,0) 4,0
FT4 (9,0-22,0) 11,4
FT3 (2,3-5,7) 4,2
Som dere ser så har jeg tatt prøver ca. annenhver måned og siste gang så gadd ikke legen engang å kommentere resultatet. Jeg fikk heller ikke beskjed om å ta nye prøver igjen om 6-8 uker igjen slik jeg har fått de andre gangene. Tar jeg blodprøver for ofte? De hopper noe opp og ned, vil jeg få jevnere resultat hvis jeg tar prøvene sjeldnere?
Jeg sliter fortsatt med veldig mye håravfall og nå ser jeg at det er i ferd med å øke igjen etter å ha vært stabilt en periode.
Kjenner at jeg gruer meg for å ringe legen og be om å få tilsendt prøveskjema, føler at jeg maser noe fælt og at det er mange som er mye mere syke enn meg. Hva ville dere ha gjort hvis dere hadde hatt mine prøvesvar?
-
12-04-07, 02:05 #19
jeg er hos legen minst 4 ganger i året, gjerne oftere om jeg er ustabil sånn som nå.
det tar minst 6 uker før kroppen har innstillt seg på en doseendring. så om du har endret dosen din er det ikke noe vits å ta ny prøve før om 6 uker igjen.
det at du ikke får vite prøveresultatet er helt vanlig.
be om å få utskrift, da kan du følge med selv.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
12-04-07, 09:50 #20
Hei!
Det er jo ikke noen vits å ta blodprøver når man ikke bruker blodprøvene til noe...
Har du symtomer og de prøvesvarene du har burde du jo vært på medisin(syns jeg). Du ligger jo å vipper på grensen med TSH og FT4 er veldig lavt. Kanskje hadde du merket forskjell med bare en en liten dose Levaxin... (jeg har enelig kommet meg innenfor referanseområdet, men jeg er jo ikke FRISK av den grunn..)
Jeg er sjelden hos legen (1 gang i året kanskje), men jeg tar blodprøver hver 6. - 8. uke. Jeg trapper jo stadig opp dosen - så da bruker vi jo prøvene til det.
Da tar jeg prøve hos Furst og de setter på skjemaet at svarene skal sendes til meg også. Når legen har fått svar sender hun et brev til meg med ny resept hvis dosen skal økes. Som regel har jeg allerede fått svar fra Furst og har økt dosen i mellomtida
Syns du kanskje skal se deg litt om etter en ny fastlege...
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01 -
skal til legen... hvilke prøver bør jeg be om?
Av Lissa i forumet Hos legenSvar: 16Siste melding: 19-10-06, 11:30 -
hvilke prøver tas ved høyt stoffskifte
Av milla i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 24-04-06, 19:04
Svar med sitat
Bokmerker