Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
-
17-02-07, 12:26 #1
Har vel hatt lavt stoffskifte de siste 15 årene
Hei!
Er ikke helt sikker på om alt dette bør ligge under presentasjon eller om det egentlig burde ligge under lavt stoffskifte... Føler liksom at mye henger sammen og jeg finner ikke noe klart skille... (gi meg gjerne beskjed om hva/hvor noe bør flyttes så skal jeg få gjort det straks
)
Jeg heter som sagt Heidi. Jeg er halveis til 70 og bor i Akershus.
Har vel hatt lavt stoffskifte de siste 15 årene, uten å egentlig tenke så mye over det.
Det var legen som etter en blodprøve sa jeg hadde det og at jeg måtte gå på medisin resten av livet. Tror jeg da gikk på 50(mikrogram) thyroxin. Gikk på det noen år og merket ingen forskjell fra før jeg ble medisinet...
Jeg flyttet for å gå på skole og legen der mente det ikke var noen som helst grunn til at jeg skulle ta tyroxin - så jeg sluttet.
Når jeg flyttet hjem etter noen år kunne ikke legen min skjønne at jeg ikke hadde gått på medisin. Så jeg begynte igjen. Trappet meg da opp til 100/125 annenhver dag. Så flyttet jeg igjen og glemte helt medisiner på ca 1.5 år...
Så - etter å ha flyttet, byttet jobb, mann og vaner hadde jeg gått opp 10-15 kg(Har vært mye i sofaen og elsker sjokolade
Fant ut at jeg måtte gjøre noe med saken og begynte på 13 ukers opplegget til TN(Release Youre Potensial). Trente styrke/kardio 3 dager i uken + turer med hunden dagene i mellom + at jeg begynte å spise sundt regelmessig og ofte. Kuttet brus, sjokolade og annet godis.
Det skjedde ingen ting!!!!! (Kjæresten min som bare trente men spiste det samme gikk ned 5 kg på 3 mnd)
Det var da jeg begynte å tenke på stoffskiftet mitt igjen(en på tn sitt forum fikk meg til å skjønne at det faktisk er en alvorlig sykdom(noe ingen noen gang har fortalt meg) ga meg linken til siden her og fikk meg til å dra til legen igjen )
Jeg har lest det jeg har kommet over siden det og ser jo at jeg har mange symtomer som lav kroppstempratur(har alltid syns det var rart at når jeg kjenner jeg har feber, har jeg bare 37 grader..) veldig kalde hender og føtter, tørr hud, lite kjønnsdrift, mister masse ord, er alltid sliten og trøtt, glemmer masse og går ikke ned et gram selv om jeg trener.
Første prøve jeg tok i oktober var:
TSH 13,4 (ref: 0,5-3,6)
FT4 11 (ref: 8-20)
Dessuten tok legen pulsen min(???) som var 64.
Begynte da med 50 mikrogram Levaxin
Ny prøve i desember som jeg ikke har svarene på, men jeg økte til 75 mikrogram
Denne uka tok jeg siste prøve som viste:
B-Hb 14,2 (ref: 117 - 15,3)
S-Ferritin 36 (ref: 15-200)
S-Vitamin B12 310 (ref: 170-650)
S-TSH 6,1 (ref: 0,2-4,0)
S-Fritt T4 15,7 (ref: 9-22)
S-Fritt T3 4,5 (ref: 2,3-5,7)
S-Anti TPO <35 (ref: <35)
Alle de ekstra prøvene krysset jeg av for selv etter tips om at det å var lurt å sjekke...
Noen som kan si noe om hva alt dette betyr? Er jo bare S-TSH som er uten for referansen. Men B-Hb er nesten utenfor. Ferrintin er lav i fht referansen, mens T4 og T3 er vel ca midt i???
Jeg merker jo heler ikke nå(som jeg aldri har gjort) noen forskjell på om jeg bruker medisin eller ikke...
Er sjeleglad jeg har funnet dette forumet og blir fryktelig glad hvis noen kan hjelpe meg litt
Vet fra før at personlig erfaring betyr 100 ganger mer en hva en lege har lest i en bok så jeg er taknemlig for å kunne lese og lære av dere.
Heidi
-
17-02-07, 15:53 #2
Hei!
Følg med litt her på forumet, men først vil jeg si at det er en bra artikkel i legetidsskriftet på nett om behandling av hypothyreose, og der skriver han at ft4 oftest skal opp til øvre tredel.
Det er også pasientenes erfaringer, de fleste må ha ft4 og ft3 rundt øvre tredel. Noen vedig få akkurat over referanseområdet.
Det er en bra artikkel å printe ut og ta med til legen.
Vel, nå vitker legen din oppvakt og trenger kanskje ikke denne påminnelsen.
Din ft4 er på 51% og ft3 er på 64% men din TSH skriker etter mer hormon.
Anbefaler å øke dosen i samråd med legen til ft4 er oppe i øvre tredel, minst 19 altså etter Haugs skriv og se om du ikke merker bedring.
Nora
-
29-03-07, 09:10 #3
Nye blodprøver - bør jeg øke Levaxin?
Hei!
Var å tok blodprøver på mandag. Var egentlig syk, med vont i halsen og litt feber. De på Fürst sa det ikke gjorde noe så lenge jeg ikke hadde tatt noe medisin...
Nye prøver viste:
TSH 2,9 (0,20-4)
Fritt T4 17,2 (9-22)
Fritt T3 4,3 (2,3-5,7)
Hb 14,4 (11,7-15,3)
Ferritin 34 (15-200)
Vitamin B12 350 (170-650)
Har jo kommet meg innenfor referanseområdet, men merker jo fortsatt ingen forskjell fra da jeg ikke tok Levaxin. Tror dere prøvene er mye påvirket av at jeg var syk?
Det rare er at Ferretin har gått ned fra 36 til 34 etter sist prøve - i mellomtiden har jeg begynt å spise jern????
Legen min er sykemeldt så jeg vet ikke når jeg evt får svar fra henne så jeg lurer på om jeg skal ta 12,5 mq Levaxin ekstra om dagen. Er jo på 59 % i T3 og 63 % T4. Kan da ikke skade å få de litt høyere opp? Ã… TSH litt til ned?
Lurte også litt på det med P-piller. Har hørt at man må øke ca 30 % på medisineringen. Er det etter at prøvene har blitt "bra" man skal øke eller vil det uansett synes på blodprøvene så man kan justere etter dem?
Mange spørsmål her og jeg håper noen har mulighet til å svare på noen av dem
På forhånd takk!
-
29-03-07, 12:09 #4
Hei...
Akkurat det samme skjedde med meg når jeg begynte på medisiner for ca 4 måneder siden. Jeg kom akkkurat innenfor normalverdiene, men hadde fortsatt symptomer. Vi økte med 25 (en halv tablett) og jeg merket god bedring etter 1 uke.
Jeg er ikke lege og ingen proff når det gjelder stoffskifte, men jeg kan ikke se noe i veien for at du øker litt.
Det er nok flere som har gode råd her inne som kommer med et innlegg eller to om ikke så altfor lenge.
God bedring!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
06-04-07, 14:12 #5
Ingen som hare noe forslag til om jeg skalo øke eller ikke? Evt hvor mye mer opp jeg bør i dose/prøvesvar...
Fortsatt god påske til alle
-
06-04-07, 15:37 #6baremei Gjest
Hvor lenge har du tatt levaxin? Og hvor mye tar du?
-
06-04-07, 18:10 #7
Offisiell anbefaling er jo å prøve en TSH på 0,5-1,5, så du er jo ikke i nærheten ennå.
Se Haug sin artikkel.
I tyskland sier de 0,3-0,8 (offisielt)
-
08-04-07, 10:41 #8
Jeg har, i denne omgang, gått på Levaxin siden oktober. Da hadde jeg TSH på 13,4(0,5-3,6) og FT4 på 11(8-20)... Begynte da på 50 microgram.
Opprinnelig skrevet av baremei
Har siden det økt til 100 microgram. Merker fortsatt ingen forskjell fra da jeg ikke tok levaxin i det heletatt.
Har vært av og på medisin i de siste 10-15 åra...
-
08-04-07, 12:33 #9
Du trenger ikke svare hvis du ikke vil, men hvorfor har du vært av og på medisin?
Det er litt ulikt hvor høyt man må ligge i T4 f.eks for å føle seg ok. Selv om f. eks 14 er innenfor normalen trenger jeg å ligge helt på grensen til for høyt for å fungere bra.
-
08-04-07, 14:03 #10
Hei Heidi.
Jeg har vært medisinert i 2 1 /2 år. Jeg gikk først på Levaxin. Så kombinert med Liothyronin. Så over på Armour i August 2006. Nå Armour kombinert med litt Levaxin.
Jeg forstår mindre og mindre av dette med blodprøver. De har variert veldig i denne tiden. Jeg har ikke vært så veldig "stoffskiftesyk" egentlig. Vektøkning, problemer med øynene og diverse annet...husker ikke alt. Men iallefall ikke denne trettheten. Allikevel er mine prøver nå dårlgere enn da jeg startet på Levaxin i sin tid. Selv om prøvesvarene har sving veldig så har jeg ikke merket forskjell på fT4 på 19 mot fT4 nå på 10. Referanse er fra 9-24. Jeg begriper det rett og slett ikke.
Måler bare morgentemperatur, puls og vekt jeg nå. Er de bra så bryr jeg meg ikke lenger om disse blodprøvesvarene. Eller rettere sagt - jeg aner ikke hvordan jeg skal tolke de i forholdt til symptomer/manglende symptomer. Skal til lege den 19.04. Regner ikke med å få noe hjelp.
Før Armour øket jeg opp til 175µg Levaxin. Det ble litt mye. Jeg har vært plaget av skjelvinger ved doseøkning. Håper du finner ut av dette!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
Ser nå at jeg har hatt lavt stoffskifte mesteparten av livet
Av Iris i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 05-12-11, 18:15 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Av Caramella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 43Siste melding: 23-11-06, 15:16
Svar med sitat
Bokmerker