Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
11-10-06, 17:26 #1
skal til legen... hvilke prøver bør jeg be om?
jeg skal til legen igjen neste uke og tenkte å forlange at det blir tatt mer prøver enn vanlig....
jeg sliter som dere sikkert har fått med dere med masse symptomer uten at jeg vet hva som forårsaker dette siden "prøvene er så fine..."
jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med hvilke prøver jeg skal be om... i tillegg til TSH, T3 og T4 selvfølgelig!
symptomene jeg sliter med er:
-vektøkning
-tretthet
-konsentrasjonsproblemer
-kognitive problemer som manglende begrepsforståelse (en gang visste jeg ikke hva en varebil var
)
-blackouts - jeg detter ut av sammenhenger og "fryser" i et sekund eller noe sånnt
-fingrenen stivner og "fryser" i en stilling. etter noen minutter kan jeg riste den løs igjen.
-svært dårlig kortidshukommelse
-tørre øyne
-tørr og kløende nese (slimhinne)
-svettetokter
-labilt ustabil
-leddsmerter og stive ledd
-manglende libido
-mye håravfall
-sprø negler
-hovne øyne (sprenger)
-feberfølelse
-utmattethet
-tiltaksløs
-lysømfintlig
-støyømfintlig
-svimmel (kan ikke kjøre bil i perioder)
-synsproblemer med flekker og duse områder (har påvist bra syn; +0,5 0g +.,25)
-nattblind
-problemer med dybdefølelse, særlig i mørket, da jeg nesten alltid tråkker feil fordi jeg ikke klarer å avgjøre hvor langt det er ned til bakken. :(
det er sikkert noe jeg har glemt også...,men kommer ikke på noemer for øyeblikket
kan dere hjelpe meg med tips?
jeg tenkte å printe ut denne listen + listen over prøver jeg vil ha tatt... er det en god ide?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
11-10-06, 18:20 #2
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i symptomene dine, og har målt for høyt kalsium i blodet. Be legen sjekke kalsium om det ikke er gjort. Ellers er verdiene mine på Ft4, TSH, T3 og A-TPO irriterende bra og jevne, så jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg videre.
Ikke noen ekspert på dette akkurat, så kanskje litt lite info her, men nevnte det jeg kjenner til.
-
11-10-06, 18:44 #3
da føyer jeg til kalsium på lista mi!
er det flere typer prøver av kalsium? lagret og fritt fxeller noe lignende?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
11-10-06, 19:01 #4
Ja.
Det er visst det.
-PTH (parathyreosestimulerene hormon),
-fritt serium Calsium og
-Serum Inoisert Calsium
Det er visst også sånn at selv med målinger innenfor normalen så betyr ikke det at man ikke har problemer. Testene bør visst også tas minimum 3 x med ca. 1 uke mellom hver måling.
Les disse artiklene for å se om du kjenner deg igjen i symptomene:
http://www.lommelegen.no/art/art543.asp
http://www.parathyroid.com/parathyroid-symptoms.htm
-
11-10-06, 19:02 #5
Du bør velge ionisert Kalsium og PTH. Sammen kan målingene klarlegge mer enn hver for seg.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-06, 19:14 #6
Og det er jo viktig å sjekke D-vitamin samtidig, som er en viktig del av kalsiumstoffskiftet. For lavt D-vitamin (og dermed også gjerne for lavt kalsium) kan også gi mange lignende symptomer som det du beskriver. Prøven du skal ta heter 25(OH)vitamin D.
Det kan sikkert også ha noe for seg å sjekke andre typiske "anemiprøver"; ferritin, B12, folsyre, MMA, homocystein.
-
11-10-06, 20:09 #7
... også jeg som har arrete årer i utgangspunktet...
bare fyr løs... jeg vil få utelukket mest mulig nå! har kommet til et punkt der jeg bare er drittlei. nå MÃ… jeg finne ut om det er mer jeg kan gjøre for å bedre situasjonen... er såusannsynlig lei av å ikke fungere... har jo gått sånn i 10 år snart, hele tiden har jeg trodd at jeg baremågi det litt tid ogfinne den rette dosen, så blir nok alt bedre...
det er jo ikke sånn
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
11-10-06, 20:11 #8
Dette er den thyreoidea utredningen jeg tok:
S-THS (TSH)
S-Thyroxin fritt (Fritt T4)
S-Thyroxin (Total T4)
Thrijodthyronin (T3)
S-Thyroxinbindende globulin (TBG)
S-Thyroglobulin (Proteinet THG)
S-Thyroglobulin antistoff (anti-TG)
S-Thyr.perox-antistoff (anti-TPO)
S-THS receptor-antistoff (TRAS)
Lykke til hos legen og med blodprøvene ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-10-06, 20:19 #9
Hoi. Men samtidig som at vi har prob m stoffskiftet, forsvinner saker og ting kjappere ut av kroppen vår(som regel da...), så det er lurt å sjekke alt som fins av blodprøver.
Har fler av de samme symptomene, og de blodprøvene jeg har tatt ligger på"ALTERNATIV" på forum forsiden.
Jeg har mest problemer med hue, hukommelse, begrep, ord som jeg ikke husker, konsentrasjon, lyder, og for ikke å nevne VEKTA..... agh...
Men jeg syns det er blitt no bedre etter at jeg bynte med alt som er av vitaminer og jern og div.
Og hvis jeg skjønte det riktig, arrete årer? Jeg tar blodprøver i beinet, så det går an om du har vrange årer i armen.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
11-10-06, 20:41 #10
arreteårer ja! :evil:
jeg har jo hatt denne diagnosen i snart 10 år.... med ustabilt stoffskifte mesteparten av veien... :( dvs blodprøver mint hver annen mnd i 10 år. i tillegg har jeg hatt massevis av blodprøver i forbinnelse med svangeskap siden jeg har hatt to preklampsier (svangerskapsforgiftning).
naturen har utstyrt meg med tykke årevegger og årer som "glipper unna" som laborantene kaller det...
det resulterer desverre altfor ofte at til og med de mest drevne labarbeidere bommer både 2 og 3 ganger når de skal stikke meg... :(
- ergo; jeg har rimelige arrete årer. fikk faktisk komentar om det her forleden!Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
Hvilke nye prøver bør jeg be om?
Av Laura i forumet BlodprøverSvar: 29Siste melding: 15-04-07, 14:29 -
Hvilke blodprøve-tester skal jeg ta?
Av Zena i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 21-03-07, 21:18 -
hvilke prøver tas ved høyt stoffskifte
Av milla i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 24-04-06, 19:04
Svar med sitat
Bokmerker