Lissa ;)

Min dypeste medfølelse til både deg og din mor - dere har hatt mye å stri med.

Råd og råd, fru Blom, vet jeg ikke om jeg har, men mye av ditt likner litt på mitt... Har nok også gått i mange år før jeg ble medisinert, men det er jo ikke relevant her. Det som er relevant er at jeg har sittet hos legen og grått mang en gang fordi jeg var så dårlig. "Nei, nå tror jeg vi skal forsøke med noen antidepressiva." Og så ulykkelig som jeg var da, så har jeg tatt med meg dritten hjem. Fast bestemt på at NÃ… hjalp de nok (det er jo ulike merker, og mange sier at det ene kan hjelpe en, mens et annet kan hjelp en annen. Altså må du kanskje pløye gjennom 20-30 stykker, før du finner "din".) Og poenget mitt her er at jeg alltid ble DÃ…RLIGERE. Fra å ligge 3 uker i angst på sofaen til utslett i ansiktet og på hendene slik at jeg ikke orket å gå ut, og så mye, mye, jeg kan slett ikke huske det. Så din mor har egentlig alt å vinne, og intet å tape. Kan du foreslå for henne at hun forsøker å trappe ned, og ser hva som skjer? Hun kan alltids gå tilbake til samme dose igjen. Også hvis hun slutter helt, hun kan alltids få medisinene sine igjen? Skjønner du - da risikerer hun ingenting. Hun kan forsøke å se om det hjelper, samtdig som hun ikke behøver å frykte at hun blir dårlig uten tilgang til medisinene sine.

Så farene ved å bruke antidepressiva når man er hypo er jo din mor skoleeksempelet på! Sykdommen blir kamulfert av en psykisk diagnose og man får ikke rette hjelp.

Ellers er det mange farer ved antidepressiva for alle. Tenker hver sort har sine ulemper. Men det kan kanskje være nyttig for noen få mennesker i en spesiell situasjon/fase. Problemet nå er at det er blitt en "moteting" hos legene. OK - en tåre! Hit med noe antidepressiva For noe vas.

Men har du lest denne artikkelen?

F.eks.
Det er vist at ca. 25 % av klinisk deprimerte pasienter ikke har nytte av trisykliske antidepressiver.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454

Det er noen som mener at et lite tilskudd av Liothyronin kan hjelpe på psyken. (Levaxin = T4 skal jo omdanne seg til T3 i kroppen. Noen har treghet med dette, og Liothyronin = T3). Det er ikke alle leger som vil gi dette. Og de som vil, har ikke nødvendigvis så god greie på dette. Så les nøye her inne om det før dere (begge to?) evt forsøker dette. Jeg kan f.eks. si at ofte doserer legen for mye T3, og mange må faktisk beholde Levaxin-dosen sin og ikke redusere den, som noen leger foreslår. Dette visstnok fordi Liothyronin får T4 til å gå litt ned. Selv ble jeg hyper når jeg forsøkte Lio, men da var da også dosen på 20 µg - etter legens anbefaling. Nå forsøker jeg meg på 5 µg, og skal kanskje øke til 10 µg.

Lykke til - både til deg og til din familie, Lissa