Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: ny med sykdommen
-
19-04-06, 13:04 #1
ny med sykdommen
Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har lavt stoffskiftet, har slitt lenge med vekt og giddaløshet. I høst ble jeg sykemeldt pga kraftige svimmelhetsanfall. det piper og suser i ørene. Veier 30 kilo for mye og har siden i fjor gått opp og ned fra 92-101. nå har den ligget lenge på 100, Har også B12 mangler og fikk Biotre tabletter og etter 14 dager gikk jeg opp 5 kilo... fikk nesten angst. Vil ikke bli større enn jeg er, vil tilbake til den jeg var i 98. da var jeg kjempefornøyd med meg selv.
Har dere noen råd og tips til meg, har lest og lest om hypo, legen sier ikke så mye akkurat, måtte presse han til å gi meg medisiner pga at jeg lå innen for *normalen* og etter at han snakket med en spesialist på området så sa han at jeg skulle få Levaxin. Nå går jeg på 50 mg om dagen. tok nye blodprøver i dag og får svar til uka.
Er så trøtt og sliten hele tiden, har meldt meg inn på et treningsenter så håper at jeg klarer og gå ned i vekt snart.
Har dere noe tips om det er noe jeg burde spise mer eller mindre av?
Leste at lavkarbo mat skal få vekta ned, har ikke sjekket temperaturen som noen her anbefaler, har ikke tenkt på at det kan være en forbinnelse der, men kanskje det er noe i det. skal kjøpe et nytt termometer og sjekke.
TRENGER RÃ…D OG HJELP FOR Ã… KUNNE FINNE UT AV MEG SELV!!!
Gryen
Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
19-04-06, 13:43 #2
Hei Grynet velkommen til forumet :-)
Jeg har et godt råd til lesestoff. Det er ei bok som heter Thyreoideasykdommer av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro. Det er litt tung bok, men det er den jeg har fått mest utbytte av. Har ikke hatt diagnosen lenger enn september 05. Dette er den boken som har hjelpt meg mest. Og så er det dette forumet som er en kilde til inspirasjon og støtte.
Det er ei annen bok som også er bra som heter Hypotyreosen og meg. Det er mer en pasienthistorie av en psykolog som har hypotyreose. Det er mange som kjenner seg igjen i denne historien.
Når det kommer til vekten er det bare tid og tålmodighet som kan hjelpe.
Lykke til med alt. Det er ganske mye å sette seg inn i, men du kommer til å få mye hjelp her.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-04-06, 14:04 #3
ja jeg merker det er MASSE og sette seg inn i.
F.eks.når anbefales det og ta medisiner? med mat uten mat morgen kveld??
jeg tar den nå som regel litt etter frokosten.
skal gifte meg neste så håper jeg har gått ned litt til da... vil jo helst være en vakker slank brud
Legen sa til meg at jeg ikke måtte legge all min tro til at jeg vil gå ned med bare å ta en pille. men jeg tror at så fort jeg får kroppen i balanse så vil vekten gå ned. Lov å leve med håpet
Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
19-04-06, 19:26 #4
Levaxinen liker ikke syrenøytraliserende midler, melk og mineraler sies det. Jeg tar dosen med samme gluggene åpner seg (om jeg oppdager det da)
Og frokosten inntas med god samvittighet innpå et par timer senere.
Har jeg glemt dosen, så tar jeg den et par timer etter frokosten.
Hvis kveldsdosering brukes vil eventuellt glemt dose måtte bli endel forsinket, men det er ikke sikkert det har så mye å si.
I Levaxin er hormonene bunnet til natrium.
I Armour er de bunnet til proteinet albumin.
T4 er noe sårbar ved at opptaket etter forsøk kan variere fra 40-80%, og er avhengig av tarminnholdet. det tas opp over ganske lang tid.
T3 tas opp nærmest 100% innen få timer. Det er normallt ikke stor forskjell på opptak av syntetiske og naturlige hormoner, ifølge pakningsvedlegget til Armour.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-04-06, 20:19 #5
Jeg tar levaxin med melk jeg er ikke det bra ? Jeg har ikke merka noe men :,( Er det noe annet man ikke bør spise? Uff
Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.
-
19-04-06, 20:43 #6
Jeg vet at det foreligger ganske lange lister om hva vi bør og ikke bør.
Hvorvidt disse listene er grunnlagt på teori eller praktiske forsøk vet jeg ikke.
Personlig tror jeg det er en del overdrifter der ute.
Melk nedsetter opptak av Levaxin med opp til 25% skal man tro det som sies og skrives. Men hva gjør vel det ? Dosen du tar blir litt høyere - hva så ? Det som er det viktigste er at du tar dosen din på nøysktig samme måten hver dag, og det er viktig.
Så har jeg mer sans for de som legger fram at lavt stoffskifte fører til at vi trenger B12 og proteiner + + + og at selen nedsetter antistoffer, og at vi ikke har så høy forbrenning at vi derfor ikke trenger karbohydrat i kosten - og den type ting.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hvor har du fått informasjon om sykdommen?
Av jessica i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 13Siste melding: 31-08-07, 17:26 -
hvordan gi andre innsikt om sykdommen sin?
Av Lissa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 13-11-06, 12:53 -
Det verste med denne sykdommen. Min mors manglende forståelse.
Av cathrin i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 6Siste melding: 26-08-06, 00:10 -
Er det sånn denne sykdommen er?
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 3Siste melding: 19-08-06, 15:18
Svar med sitat
Bokmerker