uansett hvordan du velger å jøre det må du nok legge om kosten noe, det er kjempevanskelig, det vet jeg :(

det viktigeste for meg er å sette meg delmål, ikke påvekt,men på vaner...
eksempel fra meg selv:
jeg pleide å drikke mye te med honning og melk... en kopp en gang i bland skader jo ikke,men 4-5 svære ss honning hver dag utgjør jo litt

jeg satte meg 3 mål, ikke drikke te med honning, gå tur hver onsdag og ikke spise sjokade på brødskiva. tre ting jeg hadde for vane å gjøre, eller ikke da når det gjaldt turgåingen.

jeg satte ikke noe tidsramme. jeg fulgte dette så godt jeg kunne. når jeg kom dit at vanen var brutt og det å unngåhonning i teen, sjokade på skiva og det var helt normalt for meg å gå en tur alle onsdager..., da fannt jeg frem 3 nye uvaner jeg ville snu, ikke før.

om jeg hadde funnet 3 nye for tidlig ville de bare ha erstattet de tre første. poenget er jo å få en varig endring... derfor måtte jeg venbte med nye mål til de første var blitt en naturlig del av hverdagen.

dette fungerer for meg i alle fall. det beste rådet jeg noengang har fått anngående endring av vaner.

ikke velg noe som er veldig vanskelig. bestem deg for noe du vet du vil klare. etterhvert vil de tingene som ser ut til å være uoverkommelige å forsake nå være adskillig lettere å forsake på et senere tidspunkt, når motivasjonen er på topp og blodsukkeret er stabilt. det er "lett" å spise sunnt og riktig med stabilt blodsukker.

jeg vet hvor lett det er å legge på seg, når stoffskiftet jobber imot en, så jeg støtter cat i at det er lurest å startei en periode når i alle fall blodprøvene er gode... det hjelper en del.

ikke noe vits i å gå på et mulig nederlag ved å forvente vektnedgang når du er i en dårlig periode, sånnt knekker selvtillitten :( , men legge om noen vaner er jo smart uansett. vi har alle masse uvaner.

uansett er det jo snakk om å spise ferre kalorier enn kroppen forbrenner, men problemet for oss er jo at kroppen ikke forbrenner så mange kalorier som man skulle forvente. derfor bør du ikke forvente det store i en dårlig periode.