Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 73
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

har prøvd kapsler og det er akkuratt like ille :( de løser seg jo opp i magesekken og det er derfa gulpingen kommer....
    jeg må vel legge til at jeg har dårlig lukkemuskel i magesekken og er generellt mye plaget gulping og sure oppstøt... sikkert derfor jeg er så plaget av dette...
    er faktisk ikke glad i å drikke melk... magen tåler det dårlig hvis det ikke er blandet med noe annet. sjokolademelk er bedre faktisk, men det kan jeg jo ikke drikke hver dag..., desverre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard

Jeg roter litt med måleenhetene, merker jeg... Jeg bør ta 1000 IU til å begynne med... Hvor mye er det i mcg? og hva er IE? Ser på kalsiumtilskuddet jeg har kjøpt at det står vit D: 200 IE (5 mcg)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

IE er Internasjonale Enheter. 40IE = 1µG D-vitamin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard

Ok.. Men hva er da IU?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriliss
    Ok.. Men hva er da IU?
    International Unit kanskje?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Angående tran og gulping:

Mange år siden drakk jeg tran uten problemer.
    I flere år nå hadde jeg prøvd å drikke tran, men ga opp fordi jeg gulpet og ble kvalm av det.
    Så leste jeg mer og mer om hvore sunt det er.
    JEg prøvde tran igjen ved juletider nå nesten ett år siden, og ga meg ikke, og jammen gikk det helt fint etter ca. to uker. Ingen mer gulping og kvalme. Rart. Hos meg er det vanesak ser det ut som.
    Fikk noe kribling i kroppen også, akkurat slik det hendte en gang jeg fikk solbehandling hos hudlege, men det går også over. Jeg trodde det var for høy dose D-vitamin, men det skjer både ved opptrapping av D-vitamin og soling....rart.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard Rare prøvesvar..

Hei..

Lenge siden jeg har vært her nå..

Har gått på levaksin i ca 3-4 år.. Ennå ikke funnet riktig dose.

Hadde disse prøvesvarene10/10 -06:

FT3: 4,1 (2,8-7,1)
    FT4: 21 (11-24)
    TSH: 0,9 (0,2-4,3)

Fikk beskjed om ar jeg ikke trengte å øke hvis jeg følte meg bra, jeg valgte å prøve en stund på den dosen.

Prøvesvar 16/3 -07 (Tok medisin kvelden før, ca 12 timer før prøvene ble tatt):

FT3: 5,3 (3,5-7,0)
    FT4: 20 (11-24)
    TSH: 1,3 (0,3-4,5)
    S-25(0H)vit D: 40 (37-131)
    S1,25(0H)vit D: 139 (42-169)

Gikk på 100 mcg 3 dager i uka og 125 mcg 4 dager. siden 14/8 - 06. Økte etter dette til 125 mcg 5 dager og 100 mcg 2 dager. Legen mente å øke med 75 mcg/uke, men jeg rota litt med hvilken dose jeg gikk på fra før av, så d ble litt feil.. Uansett økte jeg med 25 mcg/uke.

1/6 -07 fikk jeg disse resultatene (Tok ikke medisin kvelden før. Speiaslist på Aker har bedt meg om å ikke ta medisin dagen før prøvetaking siden det kan farge resultatet):

FT4: 15 (11-24)
    TSH: 2,6 (0,3-4,5)
    S-KOBA: 146 (150-650)
    S-FERR: 55 (15-130)

Jeg tar hver dag; multivitamin fra nycopluss 1 tab, 100 mcg selen, 1000 IU D-3.

Det jeg lurer på er:

Hvorfor øker TSH, og FT4 synker?

Har d å ikke ta medisin kvelden før så stor innvirkning på resultatene?

Hva synes dere om ferritin og koba (er dette B-12, mener det var det legen sa..)?

Tok nye prøver sist fredag. Er spent på hva de forteller. Da tok jeg medisinen kvelden før. Er det stort sprang mellom resultatene vil jeg be om å få ta prøver 2 dager etter hverandre. En dag tar jeg medisin, den andre tar jeg ikke... Har også vært inne på tanken å kreve å få tatt hver dag en uke for å se om det er store svingninger.. Noen som har tanker om det?

Tok også nye vit D-prøver. Har tatt en del vit D etter sist prøve.

Håper noen orker å svare..

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard

Må legge til at jeg ikke har antistoffer, verken anto-TPO eller TRAS..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jern og B12 er jo ikke bra!! Du bør få tilskudd av begge skal du si til legen. Dette kan gi masse symptomer som kan bli borte om nivåene blir bedre.

Det at TSH øker og T4 synker er jo et tegn på at du ikke er velregulert på medisinene dine og at du derfor er lav. Synes det er rart at legen ikke gir dosering over 150. Vet om flere som tar over 200 pr dag.

Har de sjekket om du har anti TG?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard

Hei!

Legen tok nye prøver som skulle fortelle om jeg hadde akutt mangel av b-12. Skal argumentere når jeg får svarene på prøvene jeg tok sist fredag.

TSH har steget gradvis og jeg har økt dosene med levaxin gradvis for å holde verdiene nede. Vet at jeg ikke er dosert riktig, og at jeg skal ha mer levaxin, men det tar jo tid.. Men det jeg lurer på er hvorfor TSH øker og FT4 går ned.. Etter en doseøkning bedrer resultatene seg for så å sakte men sikkert gli tilbake...

Også fikk jeg en økning i TSH og nedgang i FT4 etter å ha økt dosen med 25 mcg/uke... Den forstår jeg ikke..

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn