Viser søkeresultater 1 til 10 av 73
Tråd: Lavt stoffskifte
-
09-06-06, 17:42 #1
Lavt stoffskifte
Hei.
Det er lenge siden jeg var her sist. Jeg måtte melde meg inn på nytt og ser at alt av tidligere innlegg er borte. Har det vært kræsj eller noe sånt?
Hadde planlagt å linke til tdligere prøvesvar for sammenligning, men, men..
Vet ikke om det er noen som husker meg? Jeg skulle til Aker Universitetssykehus ved Thyroidea Poliklinikken. Skulle ta en hel bråte med prøver før jeg dro. Jeg husker ikke de forrige prøveresultatene i farta, men mener at TSH lå på 1,6
Disse prøvene ble tatt 5/5-06
Prøve - Svar - Normalverdi
U-JOD-D(samlet urin i 24 t): [0,5] | >0,8
T3: 2,1 | 1,2-2.7
S-ALDO: 283 | 70-800
P-RA: 1,3 | <1,5, <4,0 i (?)
S-25D3: 31 | 37-131
S-1,25D: 75 | 42-169
Ferritin: 71 | 10-167
B12: 312 | 150-580
Calsium: 2,18 | 2,2-2,6
Ionisert calsium: 1,22 | 1,1-1,34
Kolesterol: 4,6
P-ASAT: 15 | 15-35
P-ALAT: 9 | 10-45
FT4: 21 | 9-22
TSH: 2,3 | 0,2-4,3
FT3: 4,7 | 2,8-7,1
Anti-TPO: <10 | <50
TRAS: <1 | <2
S-LH: 4,3
S-FSH: 10,3
S-Cortisol: 317
P-ACTH: 13 | 9-52
P-PHT: 7,1 | 1,1-6,8
Jeg var hos Overlege Loise Koren Dahl og hun virket veldig oppegående. Det gikk også ann å diskutere med henne noe jeg ikke har kunnet med andre leger. Hun reagerte på følgende prøver; vit D, jod, PTH. For dette ba hun meg ta multivitaminer og ta ny prøve om noen mnd for å se om d ble forbedringer. Hun syns også at jeg hadde en ganske lav dosering av Levaxin og gikk med på å øke den. Jeg tok 87,5 mcg tidligere og har nå økt til 100 mcg pr dag. Jeg stusset litt på at TSH var gått opp siden sist. Sist prøve ble tatt i august i fjor og siste doseøkning skjedde tidlig på våren i fjor. Har ikke gjort noe med doseringen eller måten jeg tar medisinen på.
Jeg fortalte henne også om at jeg kjenner at det stenger seg i halsen. Hun kjente ganske grundig på kjertelen, det er det ingen som har gjort tidligere, og hun syns hun kjente en liten knute. Men hun mente at den var for liten til å skulle plage meg. Jeg fikk rekivisisjon til ultralyd. Det pussige er at jeg nettopp har vært på ultralyd og dem fant ingen ting.
Hun var også rystet over hvordan fastlegen min hadde håndtert min utrednig. Ultralyd av kjertelen og vevsprøve for å utelukke infeksjon, mente hun burde vært gjort før jeg begynte på medisin. Hvis jeg hadde hatt knuter eller forstørret kjertel, så kunne medisinen gjøre slik at det ikke synes lengre.
B12 har gått opp siden sist. Tror jeg hadde ca 256 i august i fjor.
Er det noe mer noen reagerer på?
Det var noen som la ut en link til en side om bi-skjoldbrukskjertelen og sykdommer rellatert til den. Er det noen som har den linken. Finner ikke siden.
Håper noen orker å svare
-
09-06-06, 18:42 #2
Det jeg i hvert fall kan si er at du må ta mer enn et multivitaminpreparat for å få opp vitamin D-nivået ditt!
Det beste du kan gjøre er å sørge for å få sol på kroppen (minst ansikt og armer) i 15-20 minutter midt på dagen, minst tre dager i uken. Og du må IKKE ha på solkrem! (Bare faktor 8 gjør at dannelsen av vitamin D reduseres med 95 %!) I tillegg kan du ta tilskudd av vitamin D, men det må være D3 (kolekalsiferol) - ikke D2 (ergokalsiferol). Du kan trygt ta 800 - 1000 IU.
Dersom du ikke klarer å få så mye sol på kroppen, kan du ta vitamin D-tilskudd i form av D3 (kolekalsiferol) i en dose på 5-6000 IU (ja, 5-6 tusen). Du kan lese mer på siden min om vitamin D og tilskudd:
http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
-
09-06-06, 19:13 #3
Overlege Loise Koren Dahl hadde fordrag her i Stavanger på Thyra-dagen. Hun har virkelig greie på det den damen der!
Skulle gjerne vært hos henne en tur ;)
Forumet har krasjet. Vi måtte alle registrere oss på nytt....
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
09-06-06, 19:37 #4
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-06-06, 20:05 #5
Ja, vi har hat krasjer og en oppgradering hvor backupen ikke ville inn.
Kris har lagt sine linkert på bloggen sin, og det er lurt å lagre ting selv også....
Det med D-viaminer har vi hatt en del postinger på når vi undersøkte saken, vi lurte også på om solarium var brukbar.
side det har det har det nå kommet en artikkel av Moan om at sol og solarium er bra i www.tidsskriftet.no
Av en eller anne grunn gir han ikke tydelig anbefalt ny minstenivå som er 80 nmol/l .
Du ser jo selv at PTH er forhøyet og det vil gå ned når du har fått et visst nivå D-vitamin, noramlt rundt 80 nmol/l.
D-vitamin er veldig bra for immunforsvaret, normaliserer det.
Man kan også anta at mange av oss har utviklet hypothyreose fordi vi hadde lavt D-vitamin i årevis og det muliggjorde eller trigget autoimmun thyreoditt.
Samt feil kosthold, for mye sukker/brød jevnt samt stress og røyk og forurensning og for lite antiokidanter og for mye omega-6-fettstoffer.
Ellers har din TSH nok steget noe, det er pga. antistoffene som angriper kjertelen og da trenger du jo å øke dosen.
Jeg har lagt ut noe om emnet antistoffer og kosthold i kostholds-mappen her.
(har ikke tatt med jod og listen med goitrogenic foods ennå)
-
09-06-06, 21:46 #6
Bør vi alle ha slik utredning som legen her har nevnt ? Det har aldri jeg fått. Nå er det vel forsent for det er nesten 1 år siden jeg ble syk, og jeg tør ikke spørre før legen min kommer tilbake i september. Vikaren er så sur :evil:
-
10-06-06, 15:30 #7
Tusen takk for svar!!
Kris:
Sol... hmm... Uten solkrem....
Vel, for å si det sånn; jeg ser ut som en hummer etter å ha solet meg en liten stund uten solkrem... Jeg blir aldri brun, bare rød eller rødbrun.
Har aldri prøvd solarium, men vet ikke om jeg tørr siden jeg blir så lett solbrent. Også er det veldig enkelt å sole seg når man bor i Nord-Norge og det regner mesteparten av sommeren...
Jeg reagerte litt da jeg leste på det multivitaminpreparatet jeg ble annbefalt av legen... Hun bad meg ta to tabeletter, normaldosen er 1.
Dem inneholder hele 5 mcg vit D pr tabelett. Har sikkert ikke vondt av å ta multivitaminer siden jeg spiser ganske lite, eier ikke matlyst og må tvinge i meg mat. Men det var lite vit D synes jeg. Vet ikke vilken type vit D, for det dtår det ingen ting om på glasset...
Hvor får jeg tak i den typen vit D jeg skal ha i så store tabeletter at jeg ikke må ta 10 hver dag for at det skal bli nokk? Også bør det helst ikke koste for mye. Jeg er på attføring og på tur over på rehab.penger og ligger på minstebeløpet der...
Anne Ma:
Ja, det virket som at hun hadde god greie på det. Var aldeles herlig å slippe å argumentere og neste krangle for å bli hørt!!
n`Finn:
Tror ikke det var noen av de der, nei. Tror siden var på norsk (?). Det sto ganske lett forklart og med masse illustrasjoner. Jeg klarer ikke å lese faglitteratur på engelsk, ikke fordi jeg ikke kan engelsk, men det blir for tungt. Men tusen takk for at du forsøkte!!!
Nora:
Du prater om nytt minstenivå... Er ikke så inne på dette. Hilken av de 2 vit D prøvene er det nytt minstenivå for?
Er dette D3? S-25D3
Blir bare mer og mer forvirret, jeg...
-
10-06-06, 17:54 #8
25(OH)vitamin D (eller S-25D3) er den prøven nora snakker om, ja - og hvor det nærmer seg internasjonal enighet om at nedre grense bør heves til 75 eller 80 nmol/L (grensen er pr. i dag satt til 50).
Hos Frogner Helsekost i Oslo får du kjøpt D3-tabletter på 1000 IU, de sender til hele landet hvis man ringer og bestiller.
http://www.opplysningen1881.no/Web/Star ... 9&Vis=info
Her får du også kjøpt tilsvarende preparat, jeg har kjøpt flere bokser derfra selv og er strålende fornøyd med service og kundebehandling der:
http://www.vitaviva.com/da/Shop/Product_List.3.98.aspx
-
10-06-06, 20:03 #9
Ser at dem opererer med en nedre grense på 37 ved den labben som analyserte prøvene...
Opprinnelig skrevet av kris
Så du mener at min vit D-mangel e ganske stor, da?
Hmm.. Får bestille meg litt av den typen du foreslo. Tusen takk for info!! setter enormt stor pris på det!!
-
10-06-06, 20:03 #10
Hei Siripiri - ville bare si at den ene av linkene er på Nosk da
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker