Viser søkeresultater 11 til 20 av 73
Tråd: Lavt stoffskifte
-
10-06-06, 20:10 #11
n`Finn:
Ja, jeg ser at den ene var på norsk, men jeg forsto ikke berret for å være helt ærlig.
Men, men.... Sånn er det med denne hersens sykdommen...
-
11-06-06, 09:33 #12
Det er mye ja, og da jeg hørte om at jeg kanskje hadde stoffskifteproblemer første gangen, så spurte jeg : "Ã…hva er det ? Forsto ikke svaret, og spurte påny : Hvilket stoff er det som skifter?
Og det gikk mange år før søking på internett ble aktuellt.
Jeg kan ikke komme fram med en god forklaring enda, men såvidt jeg forstår, så foregår det et stoffskifte også i skjelettet og det er pharathyroidea som styrer med dette. Thyroidea styrer med bløtdelene. Begge (alle) påvirker trøtthetsfølelsen når det ikke stemmer.
Selve styresettet er som alle kjertler sentralstyrt fra hjernen med styringshormoner. Pharathyroidea trenger i tillegg vitamin D3 for å bringe Calsiumet inn i skjelettet. D3 blir av noen nesten forklart som et hormon i seg selv fordi det jo produseres av huden og ikke bare inntas i føden. Men hjernen har ingen mengdekontroll over det som den har over de andre.
Man blir trøtt hvis det er for mye pharathyroideahormoner, og da har man ikke annet å gjøre enn å fjerne en av kjertlene. Normalt er det 4 stk, men kan være fra 2-10.
Det pussige er at for mye av dette kjertelhormonet fører til beinskjørhet og mekanismen er slik at det er i blodet calsiumreguleringen forergår og er det mye Pharatyhyroideahormoner der, så må det også være mye Calsium der - og det skaffes da fra skjelettet.
Og da får man osteoperose etter en tid.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-06-06, 12:51 #13
Du n'Finn hva heter de pharathyroideahormonene?? Kunne vært greit å vite ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-06-06, 17:20 #14
PTH heter blodprøven, parathyreoideahormon.
Calcitonin lages i skjoldkjertelen men er ikke særlig aktuelt som prøve i denne sammenhengen (D-vitamin)
Forresten så sier dem at man tåler sol bedre hvis man får opp D-vitaminnivået.
Gjenstår å prøve.
Og alltid ta kalk hvis du begynner med alvorlig D-vitamintilskudd.
Jeg tåler ikke vitamintabletter fordi det er jod i de fleste. Sanasol er uten jod.
Og apotekene har 10-µg-tabletter, ca 70 kr for 100 stk fra Nyco.
(den ene kjeden)
koster ikke noe ekstra å bestille hvis apoteket ditt tilhører den andre kjeden.
Jeg tror den andre kjeden har begynt med tabletter også men de er 90 stk og 5 µg.
(noen dager etter at apotekene ble frigitt var alle apotek kjøpt opp av utenlandske eiere...)
-
11-06-06, 22:52 #15baremei Gjest
Vitaplex var uten jod sist jeg sjekket.
Opprinnelig skrevet av nora
-
30-10-06, 15:50 #16
Har nå tatt nye prøver.
Har økt dosen med Levaxin 2 ganger siden sist og er nå på 550 mcg pr uke. Legen mener nå at jeg er optimalt dosert, hvis jeg føler meg bra. Er ikke helt sikker selv. Hun mener også at vit D nå er normal. Jeg har gått på dobbel dose multivitaminer og ellers ikke gjort noe. Vurderer nå å kjøpe vit D3. Hvilken dosering trenger jeg da?
Står ikke normalverdiene i brevet, men kan skjekke det om ønskelig.
TSH: 0,9
FT4: 21 (11-24)
FT3: 4,8
PTH: 3,6
25 VIT D: 58
1,25 VIT D: 66
Hva syns dere?
Jeg er mer oppegående, men har ikke prøvd meg i arbeid ennå.
-
30-10-06, 18:16 #17
Stoffskifteprøvene set veldig bra ut.
25-hydroxy-D-vitaminet er det som teller, og skal være på minst 80....Det er omtalt i mange publikasjoner nå at den skal være minst 80.
Se også artikkel i legetidsskriftet iår.
Moan mener at man bør ha minst 100 nmol/l
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1365847
Din PTH er ikke høy, og det viser at du vel ikke har noen direkte D-vitamin og kalsiummangel.
-
30-10-06, 21:07 #18
Du bør absolutt prøve å få D-vitaminnivået ditt høyere! Kalsiumstoffskiftet normaliseres ikke før man kommer over 75-80 nmol/L, og det optimale er høyere - som nora også sier.
Se lenger oppe i tråden for linker til forhandlere av D3-preparater. Du kan trygt begynne med en dose på 1000 IU pr. dag - og så eventuelt øke til 4-5-6000, og ta nye blodprøver etter en stund.
-
30-10-06, 22:41 #19
Takk for svar!!
Men hva gjør jeg hvis legen mener jeg får for høye verdier av vit D?
Skal bestille meg vit D.
-
30-10-06, 23:19 #20
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker