Liten oppdatering her, siden jeg nå har vært tilbake til min vanlige fastlege. Hun er ung og hyggelig, neppe noen ekspert på stoffskifte, men virker heller ikke veldig fastlåst i sine meninger. Hun nevnte muligheten for å ta en prøvedose med Levaksin i en periode, selv om TSH ser normal ut. Siden jeg per nå egentlig ikke har noen symptomer ble vi enige om å vente og se an, men ta kontakt med en gang jeg merker tegn til noe.

Så var det blodprøver, og her stusset jeg. TSH og fritt T4 er omtrent som sist, for to måneder siden, hun sjekket også T3 og det så greit ut, i likhet med de andre prøvene. (Kunne hatt noe mer B12, da.) Men anti-TPO, som var >1000 for to måneder siden (ref. <35) var nå 45! (ref. <100). Og TRAS var gått fra <0,9 (neg) til 1,6 (grensepositiv).

Heldigvis hadde jeg lest både her og på sidene til Furst at det er ulike målemetoder med ulik sensitivitet. Men uansett - å gå fra "sterk positiv" til "normal" på to måneder uten behandling er litt for godt til å være helt sant. Så idag har jeg plaget både Aker og Furst, som analyserte de to prøvene, for å få vite litt mer. De ville helst ha meg til å snakke med fastlegen. Har prøvd, hun ringer meg tilbake seinere, i likhet med gynoen som tok den første prøven.

Jeg vil uansett insistere på å få tatt en prøve til, for å luke ut en konkret feil eller forbytting. Men jeg lurer også på andre ting, og tror egentlig det er lab'en som burde kunne svare på det. F.eks. betyr det egentlig noe for sykdommens utvikling om man har høyt eller lavt tall? Hvis ikke, hvorfor gjøres det da studier som tar sikte på å senke antistoffene? Avhenger det av målemetode? Er det ikke slik at høyt tall gir høyere risiko for å utvikle sykdom? Kan Hashis i en tidlig fase svinge mellom angrep og ikke-angrep? Når det er mulig å få så store avvik på to prøver håper jeg ikke man setter igang medisinsk behandling basert på bare en prøve.

En ting er jeg blitt glad for siden jeg fikk påvist dette her, og det er at jeg flink til å skumlese mye informasjon raskt... *puh* Det er søren meg en stor jobb å sette seg inn i dette her, og ikke minst sile ut den mindre seriøse informasjonen som finnes der ute.

Og så har jeg selvfølgelig blitt en sånn "når alt du har er en hammer ser alt ut som en spiker". Jeg "ser" stoffskifteforstyrrelser overalt i folk rundt meg. Jaja.