Det med anti-TPO forvanskes med at to analysemetoder brukes i Norge. Den ene, den GODE har referanseverdi < 30. Den andre har stort sett referansenivå <60-100 og fungerer mest som en "enten har du, eller så har du ikke"-test. Prøver som analyseres ved Aker Hormonlaboratorium blir analysert på den første måten. Problemet er at de to ulike analysene benytter ulike definisjoner om hva som er antistoffer.

Legen min, ved Heggeli Helhetsmedisin, bruker antistoffanalyse fra Aker som en pekepinn, men først og fremst klimiske symptomer (hælrefleks, blodtrykk, puls, tørr/ikke tørr hud, øyebrynsvekst, tannmerker langs tungekanten) og pasientsamtalen ("hvordan føler du deg" - søvn/stress/mage/tarm og generel "tilpasshet") for å gjøre seg opp en mening om hvor hissig angrepet er. Nå - etter et mislykket forsøk på å dra igang kjertelen igjen i fjor sommer har vel jeg innstilt meg på at medisinen vil følge meg resten av livet. Men antistoffene vil jeg fortsatt se på fordi de tross alt forteller noe om hvordan kroppen min har det. Nå er de godt på vei ned og jeg håper at de skal holde seg der. (Men nåde den som vil forsøke å ta Erfa'en min.... da blir jeg hissig og høylytt!)

Jodmangel i Norge... Vel - det er det man får høre, og derfor blir det ikke tatt prøver heller. Hvordan kan man da VITE at man ikke har jodmangel, lurer jeg på. I Norge er såvidt jeg vet fisk og melk de største jodkildene. Og i melka er det mindre jod enn før på grunn av kraftforet som nå brukes. Det inneholder raps og raps (og rapsolje) presser jod ut. Det gjelder også for mennesker. Så bremyk og rapsolje i større mengder kan bidra til jodmangel også i Norge. Nå brukes også soya og raps som laksefor.... Videre fortrenger brom, klor og fluor jod... Vi pusser tennene med fluor, gurgler og sitter i sofaer med bromholdig flammehemmer og svømmer i klorvann... Så det er rimelig klart at behovet for jod snarere er høyere nå enn før. Man skal også huske at et "normalområde" ikke sier noe om optimalområde.

Jaja. Det var dagens RANT. Ikke alt gjelder alle, men du har nok fått litt å spinne videre på? Igjen - Lykke til.