Hei, mitt navn her inne er Sølvi. Jeg er en jente på 17 år som har blitt diagnostisert med en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Har slitt med utmattelsessyndromer i rundt to år nå, og ble diagnostisert med betennelsen for ca. like lenge siden. Har også hatt kyssesyken for ca. 5 år siden. Det skal sies at symptomene mine ikke var så sterke for to år siden, noe som gjorde at jeg ikke tok så mye hensyn. Betennelsen var det man kan kalle "sovende", altså det var ingen andre verdier som var for høye/for lave annet enn TSH4 (?) som viste at jeg hadde en betennelse. Derfor fikk jeg ikke medisiner, og fikk bare beskjed om å se det an.

Fikk en ganske kraftig forverring for 1 år siden da jeg begynte på idrettslinja. Da gikk jeg ut av all gym og byttet også etter hvert linje til studiespes. Da fikk jeg minstedosen med levaxin, noe som ikke førte til en forbedring fram til nå. Da begynte vi og bli ganske utålmodige, grunnet at jeg er så dårlig i perioder at det å følge opp skole er ganske anstrengende... Jeg lurte da på om jeg skulle høyne dosen med medisiner, men fikk fra legen min vite at dette ikke var nødvendig. Fikk ikke noe oppfølging etter dette, noe jeg syns var rart fordi jeg følte meg ganske dårlig Ble ikke bedre, heller dårligere, og reiste igjen til legen og krevde utvidede tester (som for en ME-utredning), og da ble det plutselig klart at jeg skulle ha både B-12 sprøyter og høynet dose. Har ikke for lave B-12 verdier, bare i det "lavere sjiktet av normalen". Har nå tatt 2 av 4 sprøyter, før jeg går over på 1 sprøyte hver 3. måned og føler ingen endring....

Jeg klarer meg såvidt med skole, men har mål om høyest karakter i de fleste fag men dette merker jeg at er vanskeligere og vanskeligere.. Noen som har vært i samme situasjon, som kan dele sine erfaringer? Dette ble en måte å få ut litt frustrasjon, når jeg føler at jeg plager alle rundt meg med å være så syk og sliten hele tiden... Håper noen vil dele sine historier/råd/alt mulig med en frustrert 17 år gammel jente