Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Standard Nå trenger jeg hjelp

Jeg er helt ny her og trenger hjelp nå. Har brukt en lege på Volvat i 4 år som kun ser på blodverdiene og ikke bryr seg om symptomer. Det siste halve året har jeg slitt veldig, og føler jeg er på vei inn i en depresjon/psykose. Fra å være sosial og svært aktiv fungerer jeg ikke i det hele tatt. Jeg kjenner ikke meg selv igjen. Fikk tvillinger i 2002 og etter 2-3 mnd mistet jeg nattesøvnen en periode. Følte meg hyper men tok ingen prøver.
    Mine symptomer har kommet sterkt de siste 5-6 mnd og sånn jeg har det nå er uholdbart.

Orker ikke lenger det jeg egentlig er glad i, venner, middager osv.
    (Har alltid vært aktiv og sterk. Drevet med klatring, toppturer, løping osv).

Er nå
    Deprimert.
    Hukommelsen er elendig.
    Søvnløs.
    Fryser og hater kulde (jeg som egentlig elsker vinterekspedisjoner).
    Får en hes "pipestemme" i perioder.
    Hovne fingrer og ben, klarer ikke bøye de om morgenen
    Siste halvår smerter i alle ledd og muskler i nakke/rygg.
    Karpalt tunell syndrom i begge hender.
    Degenerative forandringer i ryggen.

Er så nedstemt at jeg blir redd jeg er på vei inn i en psykose og det er ikke meg hvis jeg kan forklare det sånn..
    Trodde det var overgangsalderen og fikk hormoner pga blodverdier. Hjelper lite.

Fritt T4 16
    TSH 1,5
    Anti TPO > 1500
    Kolesterol lett forhøyet (6,1) til tross for relativt sunt kosthold og mye trening og aktivitet.
    Hemoglobin rundt 12
    S-CK 450 (er visst en verdi som er forhøyet ved hypothyreose).

Legen min henviser meg kun for å lindre symptomene men jeg føler det er å begynne i feil ende.

Har jeg stoffskifte problemer eller har jeg ikke?
    Hilsen meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Nå trenger jeg hjelp

Hei Gekko - fint navn da !
    Krypdyr har jo ikke thyreoidea.
    Og det har jo ikke du heller snart, med den Ani-TPO en der.
    Kolesterolet, som jo er alle hormoners mot tyder jo også på at ikke så mye av den omdannes til hormoner......

"Har jeg stoffskifte problemer eller har jeg ikke?" - er jo selve pørsmålet da.
    og det er klart etter symptomene at du har jo det.

CK 450 er jo også en måling som går direkte på kjertelbetennelsen.
    Jeg kan ikke se annet enn at du er mitt i en kjertelinnfeksjon.

Så er det den evindelige diskusjonen : Hvornår starter man behandling med stoffskiftehormoner ?
    Behandlermiljøet kommer dessverre ikke ut av denne diskusjonen.

Jeg vil jo tro at treningsmotivasnonen har fått seg en knekk i det siste også, men klarer du, så tren !
    Det er jo svært psykisk belastende dette, men tro ikke at sykofarmika er veien å gå. Når stoffskiftet kommer seg vil dette bedres.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Ok og takk for kjapt svar! Hvor høy kan denne Anti TPO en bli, og når slutter thyroidea og fungere? Sikkert ingen fasitsvar på dette heller men..
    Tror du jeg ville hatt glede av en svak dose Levaxin?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei og velkommen hit!!
    Du har så høye antistoffer at dette kan jo bare gå en veg. Og jo tidligere du begynner med medisin,dess mindre skade vil kroppen din bli utsatt for.
    Går en FOR lenge, er jeg redd at mange av oss aldri blir slik vi kunne blitt.
    Ja, jeg ville "forlangt" behandling nå!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Nå trenger jeg hjelp

Gekko?

Med det anti-TPO skal du ikke nøjes med en "svag" dose medicin. Heller ikke med FT4 der så lavt som kun 16. Du bliver nødt til at presse på, selv om du har et så "fint" TSH. Der kan være tusind grunde til, hvorfor dit TSH er så lavt. Det burde nu være på mindst 6-7 mener jeg, hvis din hypofyse havde opført sig sundt. Det gør det ikke og det nytter heller ikke at vente på at det rykker sig opad, fordi det er set før, at TSH holdes nede af hypofyse-betingede årsager og imens bliver du mere og mere syg. Gunnda har ret! Mens du venter (på jeg ved ikke hvad) bliver din krop mere og mere slidt af hormonmangel.

Allerede nu ville jeg, hvis jeg var dig - læse mig grundigt igennem forummet Binyrer idet efter så mange år med manglende behandling er dine binyrer med til (nu) forøge dine symptomer. Hvis du vil "teste" min påstand, kan du prøve følgende fremgangsmåde:

Prøv at cutte sukkeret helt ud, 100%. Også de hurtige kulhydrater (det er IKKE et lusket forsøg på at lokke dig på lavkarbo), der jo bliver til glukose i blodet meget hurtig efter indtagelsen. Spar ikke på salt dvs. brug lige så meget/lidt salt du har lyst til, hverken mere eller mindre. Hvis du tage et saltkrystal på tungen og har ikke lyst til at spytte det ud igen - har du brug for salt (binyrerne bliver ødelagt af saltfattigt kost). Og så tag 2 x 1000 mg C-vitamin om dagen. Gør det i et par uger, eller tre (eller længere hvis du kan) og se om der sker noget når tiden er gået. Det er ikke et behandlingsforslag. Det er en test. Får du blot en smule bedre (på lidt anderledes, mere "levende" måde end du plejer) efter denne periode, er det dine binyrer som som "takker" dig for aflastning, og bekræfter, at det er den rette vej at gå for at lette symptomerne. Det er ikke en joke, Gekko. Det er 100% alvorligt ment.

Desuden glutenholdig mad dvs. alt med hvede, alm. havre osv. forstærker autoimmune processer i kroppen = i dette tilfælde anti-TPO, så alene at cutte væk disse fødevarer burde hjælpe på dette punkt.

God bedring, og vi snakkes ved....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Hei Gekko

Trist at du er i dårleg form, men fint at du fann vegen inn hit Eg kan ikkje kommentere blodverdiane dine da det tok meg fleire år å forstå litt av samanhengane. Hadde lenge legar som kun såg på tsh.

Fingrane er jo så viktige når det gjeld klatring. Eg veit kor kjipt det da er å ha carpel tunnel syndrom, og stive og kraftlause fingrar. Heldigvis kjem dei seg når adrenalinet renn litt på etter oppvarminga.

Men trening funkar jo best når stoffskifte ikkje er så sløvt, restitusjon osv. krev jo litt høgare tempo.

Eg saknar så buldringa, men slik det er nå med stoffskiftesjukdom og hus, barn osv. kan eg ikkje lenger bruke det vesle eg har av krefter på min favorittaktivitet. Får i blant til små økter, blir så glad av det

Sambuaren min, som også er klatrar, reagerte aller fyrst på sine kraftlause fingarar på morgonen. Han har ikkje antistoff (slik som eg og du), men mildt nedsett stoffskifte. Fekk Levaxin av ein flott lege (tipsar deg gjerne om denne legen per privat melding). Vi har same legen og eg er fornøgd.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei igjen Gekko.
    Jeg antar jeg har vært omtrent der du er nå. Andre har også det, men om du ber to unger skrive om hva de opplevde i sin felles ferie, så får du to versjoner.
    Sånn er det her også - og i tillegg har vi ikke vært på samme ferie.....
    Så burde jeg valgt noe annet enn "ferie" - men det er sjelden unger er der vi er......

Lavt stoffskifte belaster hele organismen. Det er ikke slik man kan få inntrykk av, at lavt stoffskifte er et kjertelproblem, det er hele kroppens problem, og hele hodets problem. Altså både det kroppslige og psykiske belastes.
    Hos noen rammes en del av kroppen, hos andre en annen del. Og noen synes det ene er verre enn det andre.
    I tillegg er det slik at det gradvis blir mindre og mindre av disse stoffskiftehormonene, fordi kjertlens produksjon er avtagende. Dette fører til at de problemene man har er under et vedvarende press i retning av det verre, og i tillegg kommer det nye.....

Det er også vanlig å oppleve dager med bedring innimellom.
    Det kan skyldes at kjerteldestruksjonen frigjør ferdiglagde hormoner etterhvert som nytt vev angripes.

Man oppdager jo ikke dette før det allerede er langt på vei.
    Så går man til legen, og får beskjed på å vente.......
    Det som kan skje da, er at symptomer kan befeste seg å bli vanskelig å bli kvitt.
    Legen vil vente med å behandle, men spør : Hvor lenge det er fornuftig å vente med å behandle et brukket ben ?
    Sammenlikningen mener jeg er relevant. Kjertelen er brukket, den er foralltid defekt. Det viser den høye anti-TPO.
    Denne er meget høy og levner dessverre ingen tvil.
    Alt over 100 er sikker påvisning av antistoffer, men selv med dine 1300 kommer du ikke i rekordboken.
    Alle har et søskenbarn på Gjøvik vettu
    Denne testen er ikke så perfekt. Den viser ikke hvor fort det går. Det kan gå fortere på 100 enn på 1300. www.furst.no foreslår et par år.

Når kjertelen er helt ute, vil du trenge å erstatte hele produksjonen, som er CA:! 150-200µg T4/dag.
    Men nå, er det etter min mening om å gjøre at du starter behandlingen.
    Kom igang med den, så vil du måtte regulere dosen ettersom kjertelen taper produksjonen.
    Det er vanlig å begynne med 25µg/dag og øke etterhvert som kjerteldestruksjonen går sin gang.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Hvilket lab har tatt prøvene?
    Må ha referanseområdet for ft4 og ft3 siden tallet på ft4 ikke kan kommenteres uten det.
    På AHUS er referanseområdet for ft4 7-16, på andre lab er det 9-20 eller 9-22 eller 12-28 eller noe sånt. Da betyr for eksempel 15 motsatte ting.

Når du har vært hyper, betyr det at du har TRAS også.
    Og da er kan blodprøvene godt være helt misvisende, siden dt fins flere typer TRAS, blant annet blokkkernede TRAS som forårsaker lav ft4 samt lav TSH samtidig. Da kan man ikke gå etter TSH, som legene tenderer å sverge til.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Så mye dere kan alle sammen!
    Unilab er laboriatoriet.

Fritt T3 (3,6-6,0) 4,3
    Fritt T4 (10-19) 16
    Anti TPO (0-60) >1500
    TSH (0,20-4,0) 1,5

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har akkurat lest gjennom første svaret mitt, så hvis du kom deg gjennom all feilstavingen, så gratulere med det da

Det at du har så høy anti-TPO vil jo uvergelig føre til at du blir avhengig av tilskudd med stoffskiftehormoner. Og før eller senere vil det bli påtagelig belastende for deg hvis du ikke får slikt tilskudd.
    Som du sikkert forsto, hører jeg til de som mener man bør sette igang med behandling tidlig i klare fall som dette.
    Langt fra alle i Norsk behandlermiljø er av den oppfatningen.

Refområdet labben har kommet frem til har øvre grense på 19.
    Men du kan jo være av de som har hatt høyere enn dette. 2,5% av de som er med å danne denne statistikken har det.

Uansett så er 16-tallet ditt en dalende verdi og det er etter min mening om å gjøre at man setter inn behandling for å prøve å forhindre at symptomer befester seg.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  2. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  3. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41
  4. Svar: 9
    Siste melding: 07-02-07, 19:27
  5. Ny her, trenger proff hjelp!!
    Av Florence i forumet Presentasjoner
    Svar: 12
    Siste melding: 01-02-07, 13:28