Viser søkeresultater 1 til 10 av 107

Threaded View

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Har bestilt time hos privat lege

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Allerede nå kjenner jeg hvor deilig det er å ikke måtte bruke alt for mye tid på å lese meg opp ... .
    Jeg er nok en lesehest...

Før Lynxtimen, trappet jeg ned (først ufrivillig) på jod, og deretter de andre tilskuddene jeg tar. Jeg har bl.a annet spist aswhangada for å balansere binyrer mens jeg har trappet opp på Levaxin. Jeg trappet ned med henblikk på kommende prøver rekvirert hos Lynx. Og jeg har blitt dårligere, og mener å relatere det til binyrene ut fra hva jeg opplever av symptomer. Det er ikke kraftig nok til å sette meg ut av funksjon, og dessuten tilpasser jeg dette ved å kutte ut bl.a fysiske aktiviteter (som elsykling til og fra jobb - det har ikke gått på 2 uker). Men plagene har økt de siste dagene.
    Jeg ser en mulig årsak til hvorfor jeg stadig blir mer glad i lakris (bl.a i te) og at jeg de siste mnd "må" ha kaffe om morgenen. Dette har pågått i mange år. Snikende. Sammen med fallende stoffskifte.

Det er utrolig mye spennende lesing om binyrer og hypotyreose! Det er "ett eller annet" som ligger på morssiden - kanskje dette er svaret....

Slik jeg tenker (har litt tåke i hodet i dag):
    Jeg kjenner ikke til om det er hypotyreose eller kortisolproblemer som kom først hos meg, men de har gått hånd-i-hånd. Uansett blir stoffskiftet nedsatt (tydeligvis perifert hos meg, siden prøvene er fine). Gjennom årene prøver både vekst- og stresshormoner å bidra i forskjellige faser, og kortisolet drar det lengste strået. Kortisolnivået fortsetter å stige for å kompensere for lavt stoffskifte. Det øker stadig, og her er jeg nå: symptomene blir mer fremtredende, spesielt med syntetisk T4. Jeg tror det er forhøyet i alle fall. Dersom noe ikke blir gjort (som å endre til NDT), så vil binyrene til slutt en gang i fremtiden produsere for lite pga langvarig overarbeid. Dette er langt fram i tid, med mye smerte og sykdom.
    Har jeg forstått det rett så langt?
    Inntil jeg får NDT tenker jeg å bruke hydrokortisonkrem (siden jeg tror at det ikke er så langt fremskredet i mitt tilfelle. Tror jeg...). HC-kremen vil avlaste binyrene og gi binyrene en etterlengtet "ferie". Etter hvert trapper jeg ned og lar T3 i NDT gjøre jobben.
    Er jeg helt på jordet nå? Er jeg på riktig jorde? Er jeg i hele tatt på riktig planet?

I morges leverte jeg spyttprøvene for kortisol. Det var riktignok bare to - det er hva OUS tilbyr i disse dager. De er tilpasset for å avdekke Cushings, så det spørs om jeg får noe vettdugt ut av svarene som kommer etter hvert. Uansett begynner jeg å bli ganske flink til å lytte til kroppen.

Så fort jeg hadde levert spyttprøvene, gikk jeg innom et apotek og kjøpte hydrokortisonkrem. Det ble sporenstreks smurt litt på underarmene. Aner jeg en forskjell allerede? Kanskje.
    Jeg har også begynt på tilskuddene igjen. Har vanligvis tatt 1-2 g C-vitamin, men må prøve å øke dette til minst 4 g pr dag - det skal støtte binyrene.

Edit: jeg mener bestemt at det er en ubalanse i binyrene - ikke så unaturlig å tenke seg det.... Kortisolnivået er nok både høyt og lavt, men muligens stort sett høyt, ut fra hvordan jeg leser symptomene. Ubalanse, rett og slett!
    Sist endret av Bellis; 07-10-14 kl 12:04

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-07-12, 23:02
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 13-04-10, 23:37
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  4. Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
    Av Joohoo i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 07-05-09, 13:38
  5. "Flotte og normale blodprøver"
    Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 04-03-09, 15:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder