Sitat Opprinnelig skrevet av Tjorven Vis post

Er veldig i tvil om dette er ME eller lavt stoffskifte, men ser på mine egne prøver tatt for et år siden tidligere i tråden at TSH var normalt da, så noe er det i hvert fall som skjer nå. Depresjon som jeg begynte tråden med å lure på er i det minste helt utelukket nå!
Jeg har stoffskifteprøver godt innenfor normalen og ingen utslag på antistoffer, har god vitaminstatus og ingen andre "feil og mangler". I blodprøvene, vel og merke!
Allikevel: jeg har lavt stoffskifte - alle symptomer peker i den retningen. Jeg argumenterte meg fram til prøvemedisinering (og det viser seg at jeg får god bedring på dette, akkurat som jeg trodde selv. Legen derimot mente at det kunne være "postviralt", dvs ME dersom det varer i mer enn 6 mnd og gir en viss prosent nedsatt kapasitet.). ME er uansett en utelukkingsdiagnose, dvs at ALT ANNET skal utelukkes, også stoffskiftesykdom.

Har du forresten sjekka basaltemperaturen din? Legg klar et termometer på nattbordet og sjekk med en gang du våkner om morgenen. Under armen er greit. Sjekk minst tre dager på rad, gjerne fra dag 2/3 etter mensstart. Broda Barnes skriver at en temp under 36,6 viser at stoffskiftet er lavt. Normalområdet er 36,6 - 37,7. Denne testen, sammen med øvrige symptomer gir en meget god indikasjon. (Jeg hadde ca 35,3 før oppstart på Levaxin, nå har jeg ca 36,1 og har fortsatt en del symptomer)

Derfor har du 2 gode argumenter for å få prøve stoffskiftemedisiner: symptomer på stoffskiftesykdom og utelukkelse av evt stoffskiftesykdom.