Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Standard Sv: Re: Erfa/Armour hos fastlegen

Jeg har nå brukt erfa i snart 2 måneder, noen ting har blitt bedre mens andre ting har blitt verre. Jeg plages med hjertebank og får ikke økt dosen med erfa. Jeg velger å gi det litt tid. Men istede har jeg økt dosen med levaxin igjen for stoffskifte mitt er veldig lavt, det var på 12. Jeg regner med TSH var lav for jeg fikk beskjed om å holde meg på samme dose medisin. Jeg velger å gå min egen vei og dosere meg selv.
    Jeg er- og har vært veldig deprimert og vekta har begynt å gå opp igjen og jeg har vondt og hovne ledd. Halve ansiktet mitt et hovent. MEN fyllesyken er borte.
    Opplever dere andre hjertebank når dere gikk over til erfa?
    Gikk det over til slutt?
    Vil gjerne øke dosen med erfa, men litt for hjerte.
    Jeg bruker nå 550 mcg levaxin og 420 mg erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er en høy dose, er det korrekte tall?

Det høres ut som om du kan ha binyreproblemer. Har du forsøkt å ta Erfa på kvelden for å stimulere binyrene?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Det skulle selvfølgelig stå i uka på den medisindosen
    Ja jeg tar 30 mg erfa morgen og kveld
    Har mistenkt binyrene selv i lang tid. Jeg har et stoort sukkerbehov så har veldig problem med å gjøre noe med det, men forsøker så godt jeg kan.
    Jeg har også mistanke om diabetes, blir helt gal om jeg ikke får mat til rett tid, det roet seg litt når jeg begynte på erfa. Har også PCO så diabetes er nok ikke usansynlig

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Jeg har nå brukt erfa i snart 2 måneder, noen ting har blitt bedre mens andre ting har blitt verre. Jeg plages med hjertebank og får ikke økt dosen med erfa. Jeg velger å gi det litt tid. Men istede har jeg økt dosen med levaxin igjen for stoffskifte mitt er veldig lavt, det var på 12. Jeg regner med TSH var lav for jeg fikk beskjed om å holde meg på samme dose medisin. Jeg velger å gå min egen vei og dosere meg selv.
    Jeg er- og har vært veldig deprimert og vekta har begynt å gå opp igjen og jeg har vondt og hovne ledd. Halve ansiktet mitt et hovent. MEN fyllesyken er borte.
    Gikk det over til slutt?
    Hei janis

Hjertebank er for meg symptom på for lite hormoner. Du tar ett grain Erfa per dag. Jeg ville i alle fall tatt det om kvelden før leggetid som Vigdis sier. Og kanskje tatt Levaxinen på morgenen eller i løpet av dagen.

Hvis du har binyreproblemer hjelper det ikke å øke hormondosen før du støtter binyrene. Det gjør bare vondt verre.

En fin kveld til alle sammen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Re: Erfa/Armour hos fastlegen

Super godt råd fra Vigdis og Lisbet!

Jeg har nå brukt erfa i snart 2 måneder, noen ting har blitt bedre mens andre ting har blitt verre. Jeg plages med hjertebank og får ikke økt dosen med erfa. Jeg velger å gi det litt tid. Men istedet har jeg økt dosen med levaxin igjen for stoffskifte mitt er veldig lavt, det var på 12. Jeg regner med TSH var lav for jeg fikk beskjed om å holde meg på samme dose medisin. Jeg velger å gå min egen vei og dosere meg selv.
    Gikk det over til slutt?
    Husker, at flere her har klaget over hjertebank (og andre symptomer) på "blandingen" Levaxin/Thyroid. Husker også, at flere der har blandet Levaxin og Thyroid sammen i starten, har senere fortrudt at de ikke med det samme startet 100% på Thyroid.

Levaxin fungerer "biokemisk" forskelligt fra Thyroid, og at blande disse to sammen, fungerer som når man blander vand og olie sammen, dvs. fungerer ikke.

Dette 12-tallet, er nok et tal for FT4. Det angiver ikke graden af "stofskifte". Kun FT3 afspejler stofskiftet og hvis der ikke er målt FT3, ved man intet om stofskiftet.

FT4 er altid lavt i behandling med Thyroid, og tilskud af Levaxin kan måske hæve FT4 men det vil ikke påvirke selve stofskiftet, fordi der findes INGEN T4-receptorer i kroppens celler, og før T4 bliver omdannet til T3 - har den ingen effekt på stofskiftet. I sammenligning mellem Levaxin og Thyroid, omdannes Thyroids T4 meget lettere til T3, end T4 fra Levaxin, når man sammenligner blodprøve-resultater mellem Levaxin-alene og Thyroid-alene.

Det er i det hele taget - utroligt, at lægerne blander syntetisk T4 ind i Thyroid-behandling, når det var den manglende virkning af syntetisk T4 der - i første omgang - har været årsagen til at Thyroid blev taget i brug. Desuden forslår 2x30 mg Thyroid lige så lidt som skrædder i helvedet, og effekten af denne lave Thyroid-dose vil blive svækket når Levaxin u-virksomhed dominerer i kroppens "hormon-maskine".

Janis. Jeg tror at du aktuelt er for plaget til at kunne udfordre din egen læge, så jeg kommer ikke med nogen råd til dig, andet end du må bruge dage med lidt mere overskud til at overveje hvad du vil gøre. Jeg kan kun sige det, at "blandingen" Levaxin/Thyroid fungerer kun hos meget unge og kun midlertidigt. På længere sigt fungerer det ikke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg er også fersk med naturthyroid; har gått på det littegrann lenger enn deg.
    Jeg styrer medisineringen selv etter avtale med lege siden hun ikke visste noe om naturthyroid annet enn mytene som florerer blant offentlige leger.
    Jeg tok mine siste 100 mcg Levaksin den ene morgenen som vanlig, og ingenting morgenen etter. Om kvelden, rett før jeg skulle legge meg den dagen startet jeg med naturthyroid, Jeg startet pent og pyntelig opp med en lav dose, og økte jevnt og trutt opp til 2 grain hver kveld. Jeg har skrevet om hvordan jeg gjorde det i dagboken min her inne.
    Etter råd fra Anisa tar jeg naturthyroiden rett før sengetid, og det fungerer utmerket. Mine binyrer er nok heller ikke bra forresten.
    Da jeg hadde kommet opp i 2 grain tok jeg det rolig og har økt med bittesmå økninger. Pr.nå bruker jeg 2 og 1/2 grain hver kveld. Da jeg gikk på 100 mcg Levaksin måtte jeg ha en FT4 på ca 27 for og føle meg menneskelig (FT3 lå likevel helt i bunn av referanseområdet).
    På 2 grain naturthyroid var FT4 falt til 15,6, men FT3 hadde endelig begynt og bevege seg i rett retning.
    Jeg har ikke tatt nye prøver etter at jeg har økt opp til 2 og 1/2 grain, men stoffskiftet mitt er nå mindre plagsomt enn noensinne. Jeg har ingen hjertebank eller andre bivirkninger og opplever til min store glede at spindelvevet i hjernen rakner. Jeg husker plutselig telefonnummer, sangtekster, gammel kunnskap og minner. Kjennes helt fantastisk ut for meg.
    Jeg er garantert en av de mange som ikke profitterte på og bruke Levaksin. Skulle bare ønsket at jeg fikk naturthyroid tidligere.

Når det gjelder frykten for diabetes, så kan du enten kjøpe deg en blodukkermåler på apoteket og teste blodsukkeret ditt eller du kan kreve og få tatt fastende blodsukker hos legen. Det er en test som bare er et lite stikk i fingen (er ikke vondt; jeg gjør det 10-12 ganger hver dag) og som bare tar noen få sekund.
    Ellers kan jeg anbefale og forandre kostholdet slik at du lever lavkarbo. Mannen min er av den typen som har måtte spise svært ofte + han har fått ulvehunger.
    Hans blodsukkermålinger er i følge legene normal, men er etter alt jeg har lært det som kalles pre-diabetes.
    Han tar ingen medisiner, men spiser min lavkarbomat og har plutselig ikke lenger det deseprate behovet etter måltider hyppig, han har ikke lenger ulvehunger og blodsukkeret hans har det mye bedre.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Takk for mange gode råd. Jeg har et blodsukker apparat som jeg brukte mye før, men det var helt normalt. Blodsukkeret har også vært normalt når jeg har vært hos legen å målt.
    Jeg lurer på hvor mye er 1 grain?
    På boksen jeg har står det kun mg, altså 30 mg.
    Kanskje jeg skal forsøke å gå over til ren Thyroid og ikke kombinere med levaxin. (Tenkte jeg skulle spare litt penger), men kjenner nå at det ikke er optimalt for meg.
    Jeg tar altså ca 100 mcg levaxin og 30 mg erfa om morgenen, og 30 mg erfa rett før sengetid.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

1 grain er 60 mg. Jeg tar altså nå 150 mg naturthyroid mot de 100mcg Levaksin jeg tok tidligere.

Om blodsukkeret bekymrer deg (topper og bunner viser ikke på en enkelt måling), så måler du blodsukkeret:
    - rett før du spiser
    - en halv time etter mat
    - en time etter mat
    - 2 timer etter mat
    og
    - 3 timer etter mat.

Er det plutselige topper eller bunner, så vil du da kunne se dem.
    Det er forøvrig på denne måten jeg sjekker om blodsukkeret mitt tåler ny mat.......

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Jeg har et blodsukker apparat som jeg brukte mye før, men det var helt normalt. Blodsukkeret har også vært normalt når jeg har vært hos legen å målt.
    Hei janis og Pingvinen og alle andre som kan svare meg (og selvfølgelig hei til alle som leser her) Da har jeg fått med alle tenker jeg

Hva er referanseverdien på blodsukkeret? Jeg målte med et stikk i fingeren på Fürst før glukosebelastning og jeg synes det hørtes høyt ut. Det var enten 6,6 eller 6,9. Husker ikke helt, men tror det var 6,6.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Hei Lisbeth!
    Hos friske mennesker er normalt blodsukker mellom 3-7 mmol/l
    Har du fastende blodsukker over 7 mmol/l har du diabetes