Sitat Opprinnelig skrevet av Revolver Vis post
..
Såvidt jeg har lest, så skal det visst være et samspill mellom mangel på B12 og folat om jeg ikke tar feil? ..
Da har vi samme info - jeg mente det het B11, men ser i Hansen innlegg at det også kalles B9 - folat er det iallefall

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
Kjært barn har mange navn.
Eller som her - nummer.
Folsyre - Folat - Folic acid eller Kalsiumfolinat kan i utlandet hete B11.
Her på berget er det gjerne B9.
..
Ser at disse prøvene ble tatt da jeg hadde kyssesyken. Kan dette relateres til det som står om nyresykdom? Når jeg trykker på linken, så kommer det bare opp kroniske tilstander, og kyssesyken er da ikke innenfor det? Veldig tilfeldig å ha mangel på B12 OG forhøyet homocystein uten at det skal ha noe med hverandre å gjøre....
Jeg har søkt litt - og på denne adressen http://nhi.no/forside/quiz/quiz-arki...uiz-30341.html fant jeg bl.a dette:

"Manglende opptak av vitamin B12 forekommer hos pasienter med sykdom i mage eller tarm.
Særlig en tilstand (atrofisk gastritt) som gir skade av slimhinnen i magesekken.
Skaden vil føre til nedsatt utskillelse av magesyre og av "intrinsic factor" (IF). IF er et stoff som lages i magesekken
og som binder seg til vitamin B12, og som har avgjørende betydning for at dette vitaminet blir absorbert av kroppen.
Forekomsten av atrofisk gastritt i magesekken øker med alderen,
noe som godt kan være forklaringen på at nedsatt opptak av vitamin B12 blir hyppigere jo eldre vi blir.
Andre årsaker til nedsatt opptak kan være tilfeller der pasienten har fått operert bort deler av magesekk eller tynntarm,
sviktende bukspyttkjertel, cøliaki og Crohns sykdom. Langtidsbruk av syrehemmende midler og antidiabetesmidler (metformin)
kan føre til nedsatt opptak av vitamin B12 og muligens utvikling av vitamin B12 mangel."

..Kan jeg spørre om hvor høyt nivå av homocystein dine blodprøver viste før du fikk tilbud om B12-sprøyter, Kevlin?
Jeg har lovet meg bort i en annen tråd, mtp og sjekke mine blodprøvesvar;
men jeg har ikke funnet mappa mi. Det jeg iallefall husker er at verken fastlege, indremedisiner, eller endokrinolog tok affære -
dvs selv om B12 lå lavt og det etterhvert viste seg at jeg manglet intrinisic factor -
så var det ingen av de overnevnte som skrev ut resept
Jeg var noen få ganger hos Oftebro - og det skal han iallefall ha;
han skrev ut resept så fort han hadde sjekket mine papirer