Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Threaded View
-
25-04-13, 14:12 #17
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Da har vi samme info - jeg mente det het B11, men ser i Hansen innlegg at det også kalles B9 - folat er det iallefall

Jeg har søkt litt - og på denne adressen http://nhi.no/forside/quiz/quiz-arki...uiz-30341.html fant jeg bl.a dette:
"Manglende opptak av vitamin B12 forekommer hos pasienter med sykdom i mage eller tarm.
Særlig en tilstand (atrofisk gastritt) som gir skade av slimhinnen i magesekken.
Skaden vil føre til nedsatt utskillelse av magesyre og av "intrinsic factor" (IF). IF er et stoff som lages i magesekken
og som binder seg til vitamin B12, og som har avgjørende betydning for at dette vitaminet blir absorbert av kroppen.
Forekomsten av atrofisk gastritt i magesekken øker med alderen,
noe som godt kan være forklaringen på at nedsatt opptak av vitamin B12 blir hyppigere jo eldre vi blir.
Andre årsaker til nedsatt opptak kan være tilfeller der pasienten har fått operert bort deler av magesekk eller tynntarm,
sviktende bukspyttkjertel, cøliaki og Crohns sykdom. Langtidsbruk av syrehemmende midler og antidiabetesmidler (metformin)
kan føre til nedsatt opptak av vitamin B12 og muligens utvikling av vitamin B12 mangel."
Jeg har lovet meg bort i en annen tråd, mtp og sjekke mine blodprøvesvar;
men jeg har ikke funnet mappa mi. Det jeg iallefall husker er at verken fastlege, indremedisiner, eller endokrinolog tok affære -
dvs selv om B12 lå lavt og det etterhvert viste seg at jeg manglet intrinisic factor -
så var det ingen av de overnevnte som skrev ut resept
Jeg var noen få ganger hos Oftebro - og det skal han iallefall ha;
han skrev ut resept så fort han hadde sjekket mine papirer
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker