Viser søkeresultater 11 til 20 av 32
-
04-04-13, 16:53 #11
Sv: Erfa/Armour hos fastlegen
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
04-04-13, 21:43 #12
Jeg skal prøve å skrive ned det jeg kommer over til timen. Men jeg regner med at han begynner å spørre meg for å teste meg. Hvordan søker han? Og hvor får jeg tak i medisinen? Mange dumme spørsmål her men jeg vil bare være ordentlig forberett til timen
-
04-04-13, 22:11 #13
Re: Erfa/Armour hos fastlegen
Hei
Erfa (fra kanada) eller armour thyroid må legen skrive ut som/på godkjennings vedtak. Tror det heter det? Han sender en e-resept til apoteket, du ber de sende det inn til godkjenning og det tar max 5 arbeidsdager før de sms er deg og ber deg hente medisin.
Vet ikke hvor du bor, men de kan dette på Boots apoteket på *Oslo s. Jeg har fått det flere plasser i landet.
Skriv opp/print ut og forbered deg så godt du kan og forstår. Vi her inne som har gått foran har også stått med luen i hånden og etterhvert fått mer kunnskap og ikke mins vilje til eget bidrag. Veien blir til mens vi snubbler oss fremover, men du skal vite at det fungere.
Lykke til du
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
05-04-13, 07:43 #14
På forsiden av forume ti venstre kolonne nedover er det en link til registreningsfritak. På bildene av Armour og Erfa er det linker nedenfor bildene. Ellers er Google tingen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-04-13, 11:10 #15
Hehe jeg må nesten le også. Jeg har gruet meg til denne timen og samtalen i 2 år. Men neida, det var ingenting å grue seg på. Idag var jeg hos legen, jeg sa at jeg har bestemt meg for å prøve Erfa thyroid, da jeg ikke synes levaxin virker. Ok sa legen, hvordan gjør vi det? Thats it, så nå venter jeg i spenning på tablettene. åå så glad jeg er... Synes nesten det var litt for enkelt, han visste ingenting om preparatet så det vart mitt ansvar men ansåg ikke dette som noen farlig medisin. Da setter jeg all min lit til erfa og håper den dukker opp på apoteket snart.
Apropo dosering... Hvordan gjør dere andre det?
Jeg bruker nå 150 mcg levaxin pr døgn, kan jeg gradvis ersatte levaxin med erfa? Kan man kombinere disse to for å spare litt penger? er det noen som gjør det?
-
19-04-13, 11:58 #16
Så glimrende lege du har.

Det du nå må gjøre er å forberede legen på at TSH'en din OG t4 (iallfall om du velger Erfa alene) vil bli lav. Det er fordi du vil gå mer på t3, og er helt normalt. Årsaken til at jeg advarer, er at mange leger blir redde og neddoserer når tsh blir lav. Det kan føre til forverring av din tilstand. En tsh ned mot umålbar er normalt, og også ønskelig dersom det er det som må til for at du skal føre deg vel.
Ja, du kan gradvis erstatte og ja, du kan forsøke å kombinere. Noen liker kombinasjon, noen foretrekker kun Erfa. Jeg har vinglet litt mellom kombinasjon/ren Erfa, men har vel landet på at jeg ikke kjenner at levaxin gjør så mye for meg når jeg har erfa. Så jeg har kuttet siste rest nå i vår. Jeg forbeholder meg også retten til å muligens ombestemme meg siden igjen.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-05-13, 10:22 #17
Tenkte å berette om min erfaring så langt etter 2 uker med erfa. Merker egentlig ikke den store forskjellen, er litt usikker på hvor raskt jeg skal trappe ned levaxin og jeg er tydelig underdosert nå. MEN fra første tablettet med erfa merket jeg stor forskjell på blodsukkeret, det ble stabilt og vekte begynte å røre på seg etter et par dager, jeg spiser mye mindre nå enn før og jeg tåler litt bedre lys og støy. Så nå begynner jeg å se lyst på livet igjen for føste gang på snart 10 år.
-
14-05-13, 10:49 #18
T4 har en halveringstid på ca 7 dager når man slutter å tilføre. T3 har en halveringstid på ca 1 døgn. (Det siste varierer litt - noen mener 0,75 dager og andre mener helt opp til 2,5 dager. Legen min mener ca 24 timer)
Om du er tydelig underdosert nå og har opprettholdt Erfa-dosen din stabil i en ukes tid kan du jo bare forsøke å øke litt. Hvor mye går du på nå av levaxin og Erfa? Er målet ditt å bytte helt, eller kjøre en kombo?
For de fleste som tåler Erfa greit kan man bytte i løpet av 2-3 uker. Det er vanlig for oss som bytter helt å ende opp mellom 2-3grains (120-180mg) erfa. Noen må ha mer, men de fleste ender opp et sted mellom her. Så når du passerer 2g så kan det lønne seg å øke med 15mg i slengen i stedet for 30 - som ofte går greit dersom binyrene henger greit med.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-05-13, 11:36 #19
Jeg hadde håpet jeg kunne klare å kombinere for å spare litt penger. Men det er formen som bestemmer. Jeg brukte 150 mcg levaxin pr døgn. Nå bruker jeg 50 mcg levaxin og 60 mg erfa som jeg deler på 2 doser, morgen og kveld. Vil liksom la det virke en ukes tid før jeg øker igjen, men mulig jeg skulle gjort det litt kjappere. Jeg fikk litt hjertebank de første dagene med erfa men det har gått bort nå, temperaturen ligger på 36,8-36,9, så det er noe som ikke er helt bra, selv om jeg føler meg i bedre form enn på lenge. Foruten at jeg er veldig deprimert, men jeg er sikker på at det kommer av underdosering. Blodprøver har jeg sluttet å ta, vil dosere etter min form og ikke formen til legen.
-
14-05-13, 11:55 #20
Jeg tror du får for lite totalt. Jeg brukte 125µg levaxin og 120mg erfa (alene) er muligens for lite for meg... Ikke sikkert det stemmer for deg, men jeg hadde nok tippet at du må opp i 75mg (60 + 1/2 av en 30-mg) eller 90 i tillegg til den levaxinen. Men det kan godt hende at det er for tidlig? Å bytte er en balansegang mellom timing, underdosering, lett overdosering og nye symptomer som følge av at kroppen må håndtere den tilførte t3-en.
Sånn må det nødvendigvis bli siden man bytter medisin med så ulik halveringstid.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Från Armour & Erfa till Thyroid-S
Av Catherine346 i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 11-05-12, 14:54 -
Erfa vs. Armour
Av Pluto i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 23-06-11, 14:56 -
Løse opp Armour/erfa i munnen....
Av knokkel i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 14Siste melding: 23-10-10, 13:13 -
Erfa Thyroid fra fastlegen
Av BeritM i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 25-04-10, 08:38 -
ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa ThyroidSvar: 4Siste melding: 06-04-10, 21:51

Svar med sitat
Bokmerker