Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
..
Jeg har et tips til deg, for å kunne argumetere på grunnlag av blodprøverene dine:
http://www.furst.no/analyse-og-klini...yser/fritt-t4/

Når jeg legger inn din laveste (11) og høyeste (15) verdi for fT4 i Fûrst sin kalkulator så er svaret:
"Signifikant forskjell"

..
Igjen har jeg ikke rukket tilbake tidsnok til å redigere på innlegget fra istad.
Vell, vell - det finns jo verre ting

Ved næremere søk på Fûrst hjemmeside finner jeg følgende her:
http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/
"Tolkning.
De viktigste årsakene til verdier over eller under referanseområdene er summarisk angitt.
For kvalitative prøver er oppført de hyppigste årsakene til positivt resultat.
Listen er imidlertid ikke komplett."

og

"Ved aktuelle analyser er det ved hjelp av en kalkulator mulig å beregne om det er en signifikant forskjell
mellom to analysesvar tatt av samme pasient på to ulike tidspunkt.
Resultatet beregnes etter en bestemt formel på et 95%-signifikansnivå og er basert på analysens analytiske
og biologiske variasjon som er listet opp i listen Analysevariasjon.

Merknader. Her er blant annet anført enkelte av laboratoriets begrensninger ved utførelse av analysen.

Nederst på analysesidene kan man også finne:
Analysenummeret (som er entydig og som også står i parantes på rekvisisjonen),
forkortet navn (som vist i pasientjournalsystemene)
og under hvilken overskrift på hvilken rekvisisjon analysen kan rekvireres.

Akkrediterte analyser
er merket med akkrediteringslogo:

Tematisk analyseliste
Her vises analysene delt opp etter på hvilken rekvisisjon og under hvilken overskrift analysen kan rekvireres.
Denne inndeling er basert på fagområder og subspesialiseringer.

Kliniske problemstillinger
I dette avsnittet diskuteres noen problemstillinger innen medisin hvor laboratoriemedisin har en spesiell plass
og som allmennleger møter regelmessig.
Kapitlene er basert på analyserepertoaret vårt og tilbakemeldinger eller spørsmål fra rekvirenter.
Avsnittet dekker ikke hele medisinen,
så ta gjerne kontakt med oss hvis det er spørsmål som du ikke finner svar på her.
Kontakt oss

Søren Bullsvei 25 - 1051 Oslo

Tlf: 22 90 95 00
Fax: 22 90 96 06
E-post: post@furst.no"

Mesteparten av det som står i de siste setningene forstår jeg ikke en pøkk av,
men det gjør kanskje du.. Hvis man (mot formodning) skulle sprute over av energi en dag,
så går det jo an å sende dem en mail og spørre om hva de tenker om TSH og døgnvariasjoner -
fastende eller ikke. Og også hva de tenker om røyking og TSH. Vss å post svaret her isåfall