Sitat Opprinnelig skrevet av Benedikte Vis post
Jeg trenger hjelp vedr.prøvesvar!! Min bror og jeg født henholdsvis i -88 og -85 har fått akutt lavt stoffskifte med unormalt høye verdier: T3: 1,7 T4: 4,7 TSH: over 150 og Anti TPO på over 1300. Er dette farlig høyt? Har begynt i dag med 50 mikrogram som skal tas hver dag. Min bror fikk dette påvist for et år siden, jeg fikk det akkurat. Burde vi gå til nærmere utredning eller bare følge fastlegens anbefalte Levaxin dose? Trenger sårt svar da jeg er kjempe engstelig. På forhånd tusen takk.
Hei Benedikte, og velkommen hit

Du er på rett plass, her finnes utrolig mye du kan lære om stoffskiftet. Så jeg vil råde deg til å bruke tid på å lese deg opp på dette her inne.

Det første du må gjøre er å ta medisinen din hver dag, og øke medisinen med jevne mellomrom. Når du begynner så lavt som 50 mcg ville jeg tro du kunne øke ganske fort, f.eks. en stund på 75 og så videre til 100 mcg. Men stå ikke for lenge på disse lave dosene. Du må opp i medisin slik at kroppen får den hjelpen den trenger.

Det er vanskelig å si så mye om hva du bør gjøre med så liten informasjon. Hva har legen din sagt om hvor lenge du skal stå på 50 mcg?

Du må ha oppfølging med ofte blodprøver inntil du har fått stoffskiftet under kontroll. Etter det kan du ta prøver sjeldnere for å se om du må øke mer.

Men det viktigste er å kjenne etter om kroppen din får den medisinen den trenger.

Burde dere gå til nærmere utredning?
Hvis du har mulighet synes jeg det er det beste. Jeg tror ikke mange fastleger gir god nok oppfølging på lavt stoffskifte. Selv har jeg erfart at mange av de prøvene som du trenger som stoffskiftesyk vil ikke fastlegen ta. Han tar bare et minimum av prøver.

Det viktigste for deg nå er å få kontroll på stoffskiftet ditt. Du er i behandling, og du trenger ikke være kjempeengstelig. Det farlige med lavt stoffskifte er å ikke bli behandlet for det.

Lykke til videre