Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Standard Armour dosering

Hei!

Jeg trenger forklaring på hvordan doseringen regnes ut når man skifter fra Levaxin til Armour.

Jeg har gått på Block & Replace med Levaxin 125 mcg og Neo Mercazole i 18 mnd. I dag har jeg startet på Armour. Endokrinologen min har bedt meg starte rett på 2,5 grain men når jeg leser bl.a på linken til Anisa: "How To Switch From Synthroid To Armour Thyroid" står det at 3 grain tilsvarer 222-300 mcg Levaxin?!
    Jeg har tatt to tabletter (2 grain) i dag tidlig og hadde tenkt og ta den siste 1/2 nå i ettermiddag. Men nå ble jeg litt redd for at dette er for mye??

Noen som kan hjelpe?

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: Armour dosering

Vi "snakker" om det samme bl.a i denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    - omregning av Levaxin til thyroid er ingen eksakt vitenskap,
    du kjenner det best selv. Kanhende du vil like å lese i denne tråden:

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Thyroid har , fordi den er naturlig, kun helt rent levo-thyroxin og riktig type rent liothyronin.

Hvis man leser i legetidsskriftet og andre steder på nett, så der det fryktelig viktig om en medisin er høyre eller venstre.

Levosthyroxintabletter blir presset ved hjelp av varme, og den prosessen ødelegger en viss prosent av virkestoffet,
    og rett etter fremstilling mister levothyroxin en masse styrke fordi den den nedbrytes.
    Det er et vedlkjent fenomen, og derfor putter de inn i tabletten en del mer virkestoff,
    for at den fremme ved forbrukeren skal være noenlunde lik den riktige styrken.

Av mange erfaringer og prøver over tid, og prøver av gammel Thyroid som er mange år gammel, vet man at det ikke degraderes nevneverdig.

Og, hva brytes tablettene ned til??
    Tetter det igen reseptorene??

Vi mennesker harforskjellige reseptorer, og genetiske varianter av metabolismen, og cyp-varianter. medisiner metaboliseres forskjellig. Tenk bare på marevan, hvor man må ta en genprøve før man kan begynne med marevan. Fremdeles er det mange leger som ikek gjør det. Noen pasienter skal ha en brøkdel marevan i forhold til majoriteten, og det er et stort problem at det ikke fins så små tablettstyrker. Andre må ha ti ganger større doser enn nromalvarianten.

..

På forsiden av forumet ligger det info om erfa og armour - bl.a denne linken:
    http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
    Nederst på siden står det et par tabeller med thyroids innhold - NB! 1 grain = 60 mg
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Standard Sv: Armour dosering

Blir mer og mer forvirret jo mer jeg leser jeg. Kunne rett og slett bare tenke meg ett svar.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg har delvis erstattet levaxinen med Armour - 50µg levaxin byttet ut med 30 mg Armour. Det har fungert for meg. Mine Armour-bokser er dosert i milligram, utlevert på norsk apotek etter søknad om registreringsfritak. Jeg husker ikke nå hvor mange µg et grain er, men vet det skal finnes her på forumet. Var det til noen hjelp?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Et grain er det samme som 60 mg selvfølgelig - det står jo på boksen ... Må ha vært trøtt i går kveld.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Takk for svar!

Du har byttet 50mcg Levaxin med 30 grain, vil ikke det si at 125mcg Levaxin er 75 grain Armour? Første dagen tok jeg 2 grain på morgenen og siste 1/2 grain kl 16.00. Var hyper (for første gang på lenge) hele natten. Høy puls + uro. Ikke deilig.

I dag og i går har jeg tatt 2 grain. Det positive jeg merker er at jeg ikke har fryst og at magen har fungert. Men jeg har hatt hodepine og vært sur som en padde! På Levaxin får jeg lav FT3, derfor skulle jeg få litt "boost"..

Lurer på om legen min har tatt litt mye i så derfor blir jeg usikker.

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Det er ofte vanlig å starte med kun 2 grain......vi har gått på Levaxin og mulig at vi får noe konvertert T3 derfra en stund også.
    Og det vil ta iallfall flere dager før kroppen vil venne seg til å få direkte t3. Derfor lønner det seg å begynne forsiktig og gi seg tid.
    Føler du deg fortsatt ok med de 2, ville jeg gå på det et par -tre uker før jeg økte, kaskje da bare med 1/4 grain om gangen!!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Lignende tråder

1. Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
    Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 02-09-12, 22:00
  2. Bytte fra Levaxin til Armour
    Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 10
    Siste melding: 24-08-12, 20:45
  3. "normal" T3 - bytte til Armour??
    Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 16-06-09, 19:51
  4. Armour - nå skal jeg prøve! :-)