Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
15-08-12, 21:48 #1
Bytte fra Levaxin til Armour
Hei dere

Jeg er enda litt fersk i dette gamet, men syns denne nettsiden gir meg mye nyttig info. Lærer masse hele tiden.
Ble diagnostisert med lavt stoffskifte i vår, etter å ha vært energitappet i 2 år etter en fødsel.
Nå har jeg gått på levaxin en stund og merker en økt energi, men effekten er ikke optimal. I følge legen kan det være jeg trenger høyere dose, men det ble også diskutert Armour mtp at den ofte gjør det noe lettere også å gå ned i vekt. (ikke så lett på levaxin...syns jeg)
Jeg lurer nå på:
Hva betyr det dere skriver som dere kaller "grain"? Jeg har fått beskjed om å ta en tablett, syns jeg han sa. Og hva tilsvarer det ifht levaxinen? jeg har brukt 100 mikrogram levaxin. Er en tablett armour tilsvarende?
Når på dagen skal denne tas? Jeg tok levaxin om morgenen, og følte jeg "våknet" raskere av den.
Er det noen kjente bivirkninger med armour?
Og lukter denne så sterkt at det er vanskelig å svelge den?
Som dere skjønner gikk det litt fort hos legen, og jeg innser det var fortsatt mye jeg lurte på og ikke fikk info om. Håper noen av dere kan svare meg
Og forresten, hvor fort skal man merke en effekt av armour? jeg syns legen sa et par dager...men med levaxinen gikk det jo en ukes tid før jeg kjente effekten...
Hilsen Milli
-
16-08-12, 03:57 #2
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
En grain svarer til ca. 60-62 mg. Man kan ikke sammenligne T4 i levaxin med T4 i Armour, fordi den første skal først igennem leveren for at blive til T4, hvorimod i Armour er indholdet af hormoner allerede parate til at gå i kroppen og virke. Det betyder at Levaxin er en omvej, hvor Armour virker direkte.
Hvis den tablet du har fået besked på at indtage er på ca. 60 mg - da er det alt for lidt. Normal effektive dose for folk der går fra 100 mcg Levaxin er to grain = ca. 120 mg. Armour. Nogle Levaxin-faster nogle dage før de starter på Armour, mens andre bytter direkte over. Det sidste er det bedste, mener jeg, idet der er ingen grund til at udsætte kroppen for at tømme T4-lageret og skulle tåle endnu mindre T3 end de i forvejen er i underskud af (ikke "optimal" virkning af levaxin).
Du kunne ikke "vågne" hurtigere af Levaxin om morgenen, fordi Levaxin virker ikke før den bliver omdannet til T3 og det tager længere tid end "hurtigere".
Det er nok noget mere besværligt at tage Armour om morgenen, idet der skal gå mindst ½ time før man kan få sin morgenkaffe eller morgenmad. Alligevel gør mange netop det. Man kan i stedet tage Armour lige inden man sover. Om natten foregår det meste af kroppens administration af thyreoideahormoner og der også dannes mest af cortisol, som understøtter optagelse af hormoner i kroppens celler. Omdannelsen af T4 til T3 vil alligevel foregå over hele døgnet, så der er ingen grund til at være bange for at mangle hormoner om dagen, når man har taget dem til natten. Mange mener at de få langt mere ud af medicinen ved at tage pillen til natten, foruden at det er langt nemmere at tage medicinen til samme tid hver nat, end hver morgen.
Der er ikke nogen særlige bivirkninger forbundet med Armour, undtagen ved grov overdose, men to grain er altså langt fra en overdose. Der er ingen grund til bekymring.
Man bør dog være opmærksom på, at i begyndelsen "mærker" nogle (ikke alle) at de er startet på Armour. Det er ikke bivirkninger og heller ikke overdose, men mere er det kroppens (positive) reaktion på at få rette hormoner til stofskiftet. Noget kroppen ellers har vænnet sig af med, i behandling med Levaxin. Det kan tage nogle få dage til "systemet" har vænnet sig til denne forandring og man bør derfor ikke begynde at sætte doseringen ned af den grund. Usikkerheden på "det ukendte" (som f.eks. skifte til en ny medicin) kan give forbigående angstlignende symptomer som ligner hyperthyreose/overdose. Efter kort tid, eller ganske få dage bliver man fortrolig med den ny medicin og ikke længere over-fokuserer på den. Det bedste at gøre er at tage sine piller og glemme alt om dem til næste dag, man skal have pillerne igen.
Det er ganske almindelige tabletter i normal størrelse. Det fleste vitaminpiller er langt større end Armour-tabletter, så det skal nok gå fint med at sluge dem. Nogle har berettet at den "gamle Armour" lugtede af gris. Jeg har aldrig kunne mærke noget til den lugt.
Tillykke med medicinskifte.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-08-12, 08:07 #3
Grain er nok den amerikanske betegnelsen på styrke på medisinen. Den Armour jeg får utlevert på apoteket, doseres i milligram (mg). Da jeg gikk på Levaxin alene, hadde jeg finjustert meg fram til en dose på 100 og 87,5 µg (mikrogram) annenhver dag. 100 µg hver dag var litt for mye, og ga meg hjertebank - så noen av oss fungerer med så lave doser. Det kan ha sammenheng med at det fortsatt er restfunksjon i kjertelen.
Nå bruker jeg 45 mg Armour og 25 µg Levaxin, som jeg tar om morgenen med en gang jeg våkner. Frokost og kaffe tar jeg på jobben, for at opptaket av stoffskiftemedisin ikke skal forstyrres. Det fungerer for tiden ganske fint!
Jeg må bare passe på å ta pauser og ikke stresse for mye. Stresser jeg for mye, ser det ut til at det blir for mye for binyrene, slik at jeg "kræsjer" og mister energien igjen.
-
16-08-12, 11:37 #4
I et grain/60 mg er det ca 38 mcg T4 (altså samme virkestoff som i Levaxin) og 8-9 mcg T3 (som er det aktive hormonet). T4 er er forhormon som må omdannes til T3 for å kunne virke. Når Levaxin "ikke virker" er den sannsynlige grunnen til dette at kroppen din ikke i tilstrekkelig grad klarer å omdanne T4 til T3. da er det fint å kunne bruke T3 direkte, som i thyroid. Husk å dosere deg langsomt opp til symptomene forsvinner. Hverken du eller legen din vet hvilken dose du må opp i før du er der. Noen klarer seg med 2 grain andre trenger 6 grain, alt er individuelt. Målet med behandlingen bør være at du føler deg frisk og blir symptomfri
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
16-08-12, 21:08 #5
Alle dere tre - så flott med fine, utfyllende svar!!
Jeg håper armour vil fungere bedre på meg enn levaxin gjør. I tillegg mente legen den kunne være heldig mtp vektnedgang. Håper det stemmer ;)
Ellers kan det godt være, Anisa, at man ikke "våkner" av levaxin om morgenen. Men jeg fikk iallefall ikke sove, da jeg tok den om kvelden
Skal prøve ta til meg deres lure tips om når jeg bør ta den. Ikke noe problem å ta den om morgenen tror jeg, i og med at jeg alltid tar medisin mens jeg steller meg på badet, og spiser ikke frokost før 1 time etter inntak. Er det ok å spise 1 time etter inntak?
Skjønner fortsatt ikke helt det der med "grain", men det er vel fordi jeg ikke er inni dette - sånn som dere.
Men det viktigste for meg er at jeg får en dose som er NOK. 100 mg levaxin var ikke nok for meg. Jeg eksperimenterte på egenhånd i noen uker på 125 mg, og ble bedre da...Likevel vil jeg prøve armour - i samråd med legen.
Jeg har visst det som kalles "hashimotos"(?), masse sånne antistoffer. Men det skjønner jeg heller ikke så mye av (enda). Er som sagt nydiagnostisert...
Høres jo ut som det jeg har fått beskjed om (å ta en tablett armour) ikke er nok da. Har foreløpig ikke fått tablettene, skal hentes på apoteket på lørdag. Hm....litt kjipt hvis jeg egentlig trenger to tabletter da...? Men man skal altså øke sakte?
Hva er fordelen med å kombinere levaxin og armour? og syns dere det er verdt pengene å bruke armour?
Håper noen kan veilede meg litt lenger. tusen takk for svar
-
24-08-12, 12:27 #6
Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Hjelpes, legen har fri i dag - og jeg har nettopp fått Armour utlevert. Fikk en sånn boks det står 30 mg på. 1/2 grain=30 mg.
Jeg tok tidligere 100 mg levaxin. Legen sa jeg skulle ta tilsvarende Armour, men hvor mye blir det?
Håper noen kan svare fort!!
Edit: leste litt her på forumet - og tror jeg har gjort det riktige nå- Tok to hele tabletter, og det er jo 60 mg Armour - hvilket jeg har forstått tilsvarer ca 100 mg levaxin...
Please, correct me if I´m wrong....!!Sist endret av Milli; 24-08-12 kl 13:18
-
24-08-12, 14:21 #7
Sv: Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Det er jo ingen kjempedose du har tatt - det går nok bra

Kansje du kan ta mer - omregning av Levaxin til thyroid er ingen eksakt vitenskap,
du kjenner det best selv. Kanhende du vil like å lese i denne tråden:
På forsiden av forumet ligger det info om erfa og armour - bl.a denne linken:
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
Nederst på siden står det et par tabeller med thyroids innhold - NB! 1 grain = 60 mgKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
24-08-12, 16:28 #8
Tusen takk for svar, Kevlin
du har hjulpet meg mye de siste dagene.
1 grain = 60 mg. Men når jeg har fått en boks det står 1/2 grain = 30 mg, da betyr vel det at det er EN tablett som er 30 mg??? eller er det en HALV tablett som er 30 mg? Å, dette skjønner jeg så lite av.
For hvis EN halv tablett er 30 mg - så skulle jeg jo tatt 4 tabletter da, men jeg tenkte at 1 hel tablett er 60 mg, jeg...
Er virkelig dårlig på matte. Kanskje jeg tar 3 tabletter i morgen, for sikkerhets skyld...(?)....
-
24-08-12, 18:15 #9
Hvis styrken på tablettene i boksen er 30mg, så er en hel tablett 30mg. I såfall bør du begynne med to hele tabletter, altså 60mg, som ca. tilsvarer 100mg. Levaxin.
-
24-08-12, 19:41 #10
Det er ikke helt korrekt, Mumimamma. 60 mg svarer til kun en grain og indeholder kun 38 mcg T4 og 9 mcg T3. Hvis man skifter over til Armour fra 100 mcg Levaxin fordi det har ikke virket godt nok før, da vil 60 mg af Armour heller ikke virke godt nok, fordi 60 mg er alt for lidt.
Milli
Du har spurgt om det før... jeg har svaret dig i lørdags, sidste uge....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Bytte av medisin?
Av Ingvild i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 03-11-11, 17:17 -
Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 29-04-10, 23:40 -
"normal" T3 - bytte til Armour??
Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 16-06-09, 19:51 -
bytte ut hvetemel med noe?
Av mammantileir i forumet GlutenfrittSvar: 7Siste melding: 11-09-07, 16:18
Svar med sitat

Bokmerker