Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
Tråd: Håravfall
-
12-07-12, 20:41 #11
Sv: Håravfall
Det er riktig nok en stund siden dette innlegget ble skrevet, men kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har i en periode mistet veldig mye hår fremme på hodet og du kan se rett inn i hodebunnen, jeg har sluttet å bruke butikk sjampoer og balsamer. Jeg lager nå min egen 'sjampo' og 'balsam' av natron og eplesider eddik og jeg har byttet hårbørsten min med en av 100% naturlig bust (også kalt Boar Bristle Brush). Alt dette er mye vennligere mot hår og hodebunn og du slipper alle slag kjemikalier som umulig kan være godt for folk.
Her er oppskriften på sjampoen jeg bruker:
- 2,5 varmt vann (helst kokt)
- 1 spiseskje natron
Bland sammen og ha det i en gammel flaske som er skyld grundig. For meg varer dette i omtrent 3 vask før jeg må lage ny ladning. Ha i ønsket mengde i veldig vått hår, masser inn i hodebunnen og la det være i ca 1 minutt. Skyld grundig med lunket til varmt vann.
Oppskrift balsam:
- 1 liter vann
- 1-2 spiseskjeer eplesider eddik (prøv deg litt frem med hvor mye du trenger, men ikke mer enn 2 spiseskjeer)
Bland sammen og ha i en flaske (grundig vasket) som rommer 1 liter eller mer. Dette er egentlig ikke en balsam, mer en renser etter natron-sjampoen. Hell litt i hånden (eller rett på håret) og skrubb hodebunnen og hår rent. Skyll deretter med lunkent vann.
---
Husk at håret tåler egentlig ikke varme og kulde så veldig bra, derfor skal man være forsiktig med varmebehandlinger og varmt eller for kaldt vann. Føler du at håret blir fettete og du ikke har tid til å vaske det (håret trengs egentlig ikke å vaskes så mye) så kan man bruke Maizena (maisstivelse) som en slags tørr sjampo. Ta en klype med Maizena og skrubb det inn i hodebunnen børstes så ut med en børste (bruk en bust børste for dette).
Jeg har ikke vært på dette lenge, men jeg kan si en ting det funker for meg. Håret mitt har aldri vært mykere og hodebunnen min får en massasje hver dag på grunn av børsten.
Ett tips jeg vil gi til alle som sliter med hår avfall er å kvitte seg meg børster som har en sånn ball på tuppen av hver 'stilk' (fant ikke bedre ord en det
). Det disse gjør nemlig er å rive seg gjennom floker, rive ut hår og du ender opp med å miste mer hår enn du hadde med en bust børste. Enda en positiv ting med bust børste er at du masserer hodebunnen. Folk med tykt hår kan finne disse børstene litt vanskelig å bruke, da kan en gjerne dele håret opp i seksjoner for å gjøre det lettere. Du får tak i en slik børste på nettet bare søk etter Boar Bristle Brush, så finner du garantert en nettside som selger dem. De koster litt, men det er verdt det!
Det jeg liker veldig godt med disse tingene er at alt er naturlig og man slipper skadelige kjemikalier og mineral oljer. Den sist nevnte fordi det er veldig dyrt å kvitte seg med det og folk putter det derfor i sjampo, balsam, kremer og alt mulig rart. Legger til en link hvor du kan lese mer om mineral oljer, denne er på engelsk hvis jeg får tid og orker kan jeg oversette den på ett senere tidspunkt.
http://www.herballuxuries.com/about-mineral-oil.html
-
13-07-12, 18:26 #12
Etter at håret var i ulage i nesten 2 år, og til slutt så pistrete, fikk jeg råd om ta tilakudd av kisel. Det hjalp kjempe bra. Etter nesten et år var håret normalt tykt igjen.
-
13-07-12, 20:25 #13
Så bra da, jeg sliter med håravfall fremme på hodet, men jeg har merket en stor forskjell etter at jeg stoppet bruken av butikk/frisør shampoo og balsam, og gikk over til natron og eplesider eddik.
Vitamin B er også viktig når det kommer til hår og ikke minst negler.
-
13-07-12, 22:39 #14
Har sluttet jeg også med alle hårprdukter som inneholder skadelige stoffer. Både for mennesker og natur. Særlig ille er produkter tilsatt silikon. Det blir liggende i hodebunnen, og man må ha ganske sterke sjampoer for å vaske det vekk.
Kjøper det meste hos Iherb. Føler meg trygg på den butikken
Har tatt et B kompleks i mange år. Ølgjær eller et annet kompleks.
-
14-07-12, 01:40 #15
Veldig bra du har sluttet med sånt griseri. Silikon tilsatte produkter er ett helvete etter min mening, ikke bare blir det liggende igjen i hodebunnen, men fordi det klistrer igjen håret slik at man ikke ser slitte tupper. Har man slitte tupper er det ingenting som fungerer for å fikse det, utenom å klippe de av.
Tror en del glemmer hvor viktig håret egentlig er, for det har en funksjon tro det eller ei. Man kan fortelle mye om helse tilstanden til en person gjennom håret, til og med hva slags livsstil de har i forhold til mat. Utrolig viktig del av en selv man må ta vare på.
Før jeg byttet til natron og eplesider eddik brukte jeg produkter fra Green People, men jeg syns ikke resultatet ble bra nok og så kom jeg over en gruppe på Livejournal som snakket om alternativer til shampoo og balsam, leste en god del og ble overbevist om at dette skulle jeg i det minste prøve. Har lært utrolig mye fra den gruppen, som har mange medlemmer og mange resultater på forskjellige metoder en kan bruke for å få fint, friskt hår.
-
14-07-12, 23:30 #16
Hvordan blir håret ditt etter at du vasker det med natron? Selv har jeg et vanskelig hår som er alt for mykt.
-
15-07-12, 01:09 #17
Jeg har fint tykt hår som etter 10år+ med farging har blitt veldig sprøtt og tørt. Etter at jeg begynte med natron har jeg begynt å få mye finere hår som er mye mykere. Det er sånn at jeg nå nesten ikke kjenner noen forskjell på håret som er farget og håret som er min naturlige farge. Resultatet blir enda bedre med en børste av 100% naturlig bust, brukes når håret er helt tørt, da blir oljer som dannes i hodebunnen fordelt i hele håret.
For meg personlig kommer jeg aldri igjen til å bruke shampoo/balsam som jeg får kjøpt på butikk/frisør/apotek igjen.
Det er litt varierende resultater med natron for folk, for meg funker det men det vil ikke si at det vil funke for deg. Hvis du vil prøve så kan du prøve å bruke mindre natron en 1ss (ikke mer) hvis du får et hvitt lag liggende igjen etter at håret er tørt er det for mye natron. Hvis du føler at dette ikke er noe for deg kan du prøve og gå over til og kun bruke balsam når du vasker håret ditt (vil anbefale at du da bruker en balsam som ikke inneholder parabener, fargestoffer og parfyme. Merket Neutral er veldig greit her, du kan da også redusere sjansene dine for å få parfyme allergi). Det vil ta litt tid før hodebunnen blir vant til begge metodene, men jeg tror og mener virkelig at det gir gode resultater og er bedre for folk.
-
16-07-12, 20:54 #18
Shampoo og balsam
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-07-12, 07:23 #19
Sv: Shampoo og balsam
Det er 2,5 dl, kan ikke tro jeg glemte å skrive det inn

Jeg er ikke helt sikker på om vanlig eddik fungerer, jeg har nemlig bare gjort det med eplesider eddik. Jeg tror jeg ville holdt meg til eplesider eddiken, og ikke prøvd med vanlig eddik, men kan ærlig talt ikke si om det har noe og si.
-
03-09-12, 12:39 #20
Hei!
Bare en liten kommentar. Jeg prøvde å vaske håret med natronblanding. Det svidde som fy i hodebunnen. Men så har jeg problemer med hodebunnen da...
Ang. å skylle håret i eddik, så har jeg brukt vanlig eddik, ikke eplecidereddik. Synes det fungerer kjempefint
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
Håravfall på leggene
Av jolene i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 13Siste melding: 12-11-10, 08:15 -
Håravfall
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 7Siste melding: 24-08-07, 15:59 -
Håravfall
Av pusur i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 2Siste melding: 18-04-06, 17:54
Svar med sitat

Bokmerker