Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Talking Hvordan opplever dere det?

Jeg har slitt med dritten, altså panikkangst i snart ti år nå, og alle sier at det er kun eksponering som hjelper, og at et anfall sitter i kun i 10 minutter.
    Jeg er egentlig i tvil om det er det som plager meg.
    Det jeg har problemer med er mye støy, stress, lys bl annet, altså ting som foregår på store butikker, kjøpesenter. Visst jeg utsetter meg for disse tingene, ender det til slutt i at jeg blir fysisk dårlig, blir svimmel og en meget kraftig hodepine, dette sitter i hele dagen og jeg må hvile.
    Har gått til psykolog, har forsøkt å tilnærme meg sakte, men jeg blir verre av det. Har prøvd 3 forskjellige antidepressiver uten virkning, medisin mot svimmelhet, da fikk jeg voldsomt til adrenalinrush.
    På gode dager kan jeg gå i butikken å handle, kjøre bil, synge, snakke uten problemer
    Kan man ha panikkangst bare av og til?
    Vår og sommer er verste tiden, jeg får aldri hvile, det er alltid lyst og støy
    Et klokt hode har sagt til meg at jeg mulig har ME, men jeg får ikke bli utredet av legen. Er det sånn det utarter seg?
    Andre som har det sånn?
    Jeg sover ca 11-12 timer i døgnet og blir veldig fort klar.
    Jeg er visst riktig dosert med levaxin nå.
    Er veldig fortvilt nå for nav tvinger meg ut i jobb, noe jeg ikke aner hvor jeg skal ta kreftene ifra og klare.
    Legen sier til meg at han støtter meg i en uføre sak og sier noe helt annet til nav: Jeg er frisk og klar for jobb.
    Alt dette begynte etter en hormonkur og en influensa.
    Ble mye rot dette

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Standard Sv: Hvordan opplever dere det?

Kikk på ubalanser i signalstoffene - link i signaturen min. Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg har været meget nervøs, når jeg har manglet t3. Decideret angst har jeg ikke haft så meget af - men de gange, jeg har haft noget, man kunne kalde et anfald, har det drejet sig om en allergisk reaktion eller, eftersom der ikke kan måles nogen allergi i mit blod, en såkaldt intolerance. Dvs. jeg har fundet ud af, at der er en sammenhæng mellem angst /fravær af angst og det, jeg indtager af mad og drikke. Konserveringsmidler er et eksempel på noget slemt ... Ved du, om du reagerer på sådan noget, Janis? Jeg ved ikke, om antistoffer - af dem, der har med stofskiftet at gøre - kan tænkes at have med angst at gøre. Der er i hvert fald mange, der mener, de i sig selv kan frembringe diverse ubehageligheder, og hvorfor egentlig ikke også nogle psykiske?

Hvis man får noget at spise, man ikke kan tåle, giver det en enorm uro i kroppen - føles for mig nærmest som om, jeg ikke aner, hvor jeg skal gøre af mig selv og om jeg skal gå, stå, sidde eller ligge - det er helt vildt stressende for kroppen, og det må jo belaste stofskifte, binyrer og hele redeligheden. Det kunne være forklaringen på, at man så kommer til at føle angst. I hvert fald fra mit synspunkt/ ud fra det, jeg selv har oplevet. Man er jo også helt alene i verden om at ha den følelse, man har, når "verden vælter", og den er ikke sådan lige at forklare nogen eller få hjælp til. Jeg mener bare, det er en vigtig pointe, at det ikke nødvendigvis har sin årsag "i hovedet".

Som regel er det mælk og gluten, der får skylden for allergi og lignende - men det kan desværre sagtens være alt mulig andet (også). Måske kan du forsøge dig med en slags dagbog med notater om, hvad du har indtaget og hvordan du har det?
    Intolerans er sværere at regne ud end allergi og ikke kun pga. at der mangler en blodprøve; intolerans adskiller sig fra allergi ved ikke at give anfald (af nogen som helst slags) hurtigt efter indtagelsen. Til gengæld kan man faktisk ha "fornøjelsen" af det længe efter, man har spist /drukket noget, man ikke har godt af. Ved en 30 års fødselsdag nåede jeg at drikke hele to øl af en bestemt slags, som jeg ALDRIG skal ha mere - jeg havde slem, slem mave i to uger bagefter.

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Jeg vil bare legge til denne tråden og si at jeg her forleden investerte i et blodtrykksapparat
    Når jeg får disse svimmelhetsanfallene, som legene kaller panikkanfall, faller blodtrykket mitt og hvilepulsen, er det normalt?

Igår var jeg helt ute av meg etter 1 times trimtur, jeg klarte ikke reise meg på grunn av svimmelheten, da tenkte jeg å eksprimentere med blodtrykksmåleren.
    Det viste 110/55 og puls på 59. Jeg dro meg litt til etter en times hvile og da var blodtrykket 120/80 og pulsen 80.
    Er så redd det skal være noe annet som feiler meg enn "bare psykisk"
    Er veldig svimmel når jeg reiser meg, men blodtrykket er ikke lavere når jeg reiser meg

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Et klokt hode har sagt til meg at jeg mulig har ME, men jeg får ikke bli utredet av legen. Er det sånn det utarter seg?
    .
    .
    Jeg er visst riktig dosert med levaxin nå.
    Er veldig fortvilt nå for nav tvinger meg ut i jobb, noe jeg ikke aner hvor jeg skal ta kreftene ifra og klare.
    Legen sier til meg at han støtter meg i en uføre sak og sier noe helt annet til nav: Jeg er frisk og klar for jobb.
    Kan ikke hjelpe deg med hva som er galt, men bytt ut den legejæ*%%&6*'-!!
    Man trenger ikke en/ei sånn i tillegg!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hvordan opplever dere det?

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Jeg vil bare legge til denne tråden og si at jeg her forleden investerte i et blodtrykksapparat
    Når jeg får disse svimmelhetsanfallene, som legene kaller panikkanfall, faller blodtrykket mitt og hvilepulsen, er det normalt?

Igår var jeg helt ute av meg etter 1 times trimtur, jeg klarte ikke reise meg på grunn av svimmelheten, da tenkte jeg å eksprimentere med blodtrykksmåleren.
    Det viste 110/55 og puls på 59. Jeg dro meg litt til etter en times hvile og da var blodtrykket 120/80 og pulsen 80.
    Er så redd det skal være noe annet som feiler meg enn "bare psykisk"
    Er veldig svimmel når jeg reiser meg, men blodtrykket er ikke lavere når jeg reiser meg
    Blodtrykket kan skifte fra sekund til sekund, hvor selv meget små (pludselige) udsving kan betyde forskellen mellem svimmelhed eller ikke-svimmelhed. Hjemmemålinger kan ikke altid nå at opfange udsvingene.

Prøv at opløse en teske salt (uden tilsætningsstoffer) i et glas lunkent vand, og drik det når du er svimmel. Du kan også tilberede et glas saltvand om aftenen og drikke det straks du vågner om morgenen, før du står op af sengen. Gør det i nogle dage og se om det ikke hjælper. Saltvandet skal ikke være mere saltet end at du kan drikke det uden at have u-lyst.

Sveder du i varmen? Prøv at smage på den sved du udsondrer i varmen. Hvis den smager tydeligt salt, er du en "salttaber" og dette relateres til binyrerne og forstyrrelser i aldosteron-balance. Det kan netop give nøjagtig de symptomer du beskriver.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Janis, bruker du T3, og i så fall, hvor mye i forhold til T4? Jeg kan samtykke i Nielsignes innlegg: for lite T3 kan for noen gi angst.

Om du ikke har tillegg med ren T3, be legen om å få Liothyronin eller thyroid. Fortell at angsten kan bedres ved hjelp av det. Bruker du allerede T3, forsøk å øke T3 langsomt og se om det hjelper.

Mangel på T3 kan arte seg som lav energi, angst, depresjon, problemer med hukommelsen og mange flere symptomer. Kort sagt, de samme symptomene som ramses opp ved lavt stoffskifte. Det er kun ved uttesting av stoffskiftemedisiner at du kan finne ut om dette er et symptom på et ikke godt nok behandlet stoffskifte eller om det er psyke.

Skremmende mange stoffskiftepasienter lider helt unødig av psykiske problemer. Dette kunne enkelt vært løst ved å få nok T3
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Jeg svetter veldig mye når det er varmt, men akkurat nå er det ganske kaldt her så jeg får ikke testet.
    Det er nettopp det jeg tror selv at det er hormoner i ubalanse som er årsaken til hele min lange sykehistorie

Vigdis jeg bruker ikke T3, kun 100 mg levaxin i døgnet. Jeg kvier meg litt for å belære legen om ting som faktisk han burde vite. Men jeg skal forsøke neste gang jeg har time hos han
    Jeg kan også nevne det at når jeg begynte med levaxin ble jeg veldig mye verre, og jeg er veldig overfølsom ved doseøkning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg kvier meg litt for å belære legen om ting som faktisk han burde vite. Men jeg skal forsøke neste gang jeg har time hos han
    janis, dessverre vet mange leger ikke om at for mange er Levaxin ikke nok. De har lært at hypotyreose medisineres med Levaxin til blodprøvene ligger fint i normalområdet, da er definisjonen at du er tilstrekkelig behandlet. Det de burde vite, er at det som måles i blodet er ikke det som har kommet frem til cellene. Det er først når medisinen du har fått er blitt konvertert til T3 og kommet inn i cellene at du begynner å kjenne bedring. Men blodprøvene kan se fine ut, cellene (du) kan ha det skikkelig elendig og leve på en sultediett

Jeg kan også nevne det at når jeg begynte med levaxin ble jeg veldig mye verre, og jeg er veldig overfølsom ved doseøkning.
    Det at du reagerer slik på Levaxin kan være en indikasjon på at du ikke nyttiggjør deg den. Kanskje trenger du ren T3, det vil fremtiden vise. Forsøk først å få Liothyronin, og se om det pluss Levaxin gjør deg bedre. Hvis ikke, er neste skritt thyroid. Siste utvei er ren T3. Det kan hende at du er en som har et stort problem på cellenivå, slikt synes ikke på blodprøvene. Anbefaler deg å lese boka http://recoveringwitht3.com/ se også forumet Recovering with T3 her på forumet, noe er oversatt https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245

Anbefaler deg også å lese på STTM http://www.stopthethyroidmadness.com...mental-health/

Har du sjekket jern, alle typer prøver? B12? D3? Tar du et bra B-kompleks, jern, D3 magnesium etc? Mange med hypotyreose har lave verdier på flere andre ting som blir målt. Du bør ligge høyt i normalområdet. les om ferritin (jern) her http://www.stopthethyroidmadness.com/ferritin/ Du kan bli psykisk vrak av å ligge lavt på flere ting, google og les. Lav B12 kan for eksempel ha svært mange like symptomer som lavt stoffskifte osv. Legg deg høyt på B12!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hei!

Du høres ut til å ha mye av samme problemene som jeg hadde/har - kraftløs, svimmel, lavt blodtrykk, lav puls, kraftig hodepine, ekstremt trøtt, overømfintlig overfor lys, lyd og stress, osv. Har du noen blodprøvesvar som kan antyde hvor problemene ligger..?
    Kanskje er ikke Levaxin den riktige typen medisin for deg? Får du ev. prøve noe annet av legen? Stoffskiftemedisin altså..?

Jeg har gått på resultatløs rundgang i det offentlige systemet (fastlege, endokrinolog, gynekolog, nevrolog, hjertespesialist), og fastlegen min tror jeg er tett på å gi meg diagnosen ME, så jeg valgte til slutt å betale meg ut av problemene ved å gå til Heggeli Helhetsmedisin. Går nå på binyrestøtte og stoffskiftemedisin og har blitt vesentlig bedre selv om det nok er mer å hente. Driver fortsatt opptrapping.
    Det viste seg at jeg var "helt tom for" aldosteron og D-vitamin, samt veldig lav på DHEA, testosteron, jod og FT4. Til tross for akkurat innenfor "normalområdet" mente også legen på Heggeli at kortisol og FT3 var alt for lave. Kun de tre sistnevnte var i det hele tatt målt før jeg kom på Heggeli. Anbefaler dessuten døgnurin som metode for måling av kortisolnivå (og aldosteron) da tilfeldig stikkprøve ikke gir annet enn øyeblikksverdi som i grunn sier lite. Døgnurinprøve av disse rekvireres via det vanlige skjemaet hos fastlegen og betales i likhet med alle de andre prøvene der av trygdekontoret.

Min fysiske form har kommet seg veldig, spesielt svimmelheten, frossenheten i kroppen og søvnbehovet. Blodtrykket har kommet høyere etter medisinering - på dagtid rundt 125/70. Hvilepulsen har kommet seg fra 42-54 og opp på ca 60. Var hos hjertespesialist for en uke siden og fikk bl.a. gå med båndopptager et døgn for å kartlegge pulsen. Den viste at jeg har puls mellom 34 og 50 slag pr. minutt på sen kveld og om natta og dette ble av spesialisten antatt å være naturlig for meg da det etter div. tester ikke ble funnet andre "feil". Har fortsatt problemer med stressømtålighet og konsentrasjon, men håper dette kommer seg med økende medisinering.. Og det er vel dette som nå forhindrer meg i å komme tilbake på jobb nå og som de har noe begrenset forståelse for på NAV.. Heldigvis var arbeidsgiveren min veldig klar på dette på møtet med NAV - jeg må kunne jobbe selvstendig med egne prosjekter og tåle litt stress før jeg kommer tilbake da vi stort sett jobber med en-og tomannsprosjekter med tette frister og alle timer føres på prosjekt.. Litt stram i maska over dette hun på NAV, men valgte tydeligvis å svelge en kamel.. Begynte da å snakke om maksdato og arbeidsavklaringspenger og da fikk jeg hetta..! Skal være glad når dette er over - har ikke gitt opp den tanken ennå!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan klarer dere dere i arbeidslivet?
    Av Inemor i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 29-10-12, 08:21
  2. Svar: 7
    Siste melding: 07-04-11, 11:58
  3. Hvordan blir dere behandlet på jobben?
    Av Puselille i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-02-10, 09:08
  4. Hvordan går jula for dere....?
    Av Line i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 1
    Siste melding: 28-12-06, 22:09
  5. armour... hvordan bestiller dere?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-06, 15:10

Bokmerker