Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Dose ved oppstart av behandling

Jeg fersk på forumet og har vært høyt og lavt for å prøve å lese meg opp på ting og tang.

Men jeg mener å ha sett en rapport hvor man har testet å gå rett på 1,6 mikrogram pr. kilo kroppsvekt (ikke for eldre og de med hjerteproblemer). Rapporten viste en graf hvor symptomene falt mye raskere enn for en "start low, go slow" tilnærming.
    Dessuten er det de som sier (hvis jeg har forstått alt rett) at en for lav dose kan undertrykke egenproduksjon av T4, og da kan du ende opp på null (eller minus?) - altså ingen effekt eller faktisk bli dårligere.

Er det noen som har prøvd å gå rett på vedlikeholdsdosen??

Jeg trodde det var denne her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...887#post130887
    Men jeg finner ikke igjen grafen.

Jeg blir veldig glad for om noen vil rette på ting jeg kan ha misforstått!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Depresjon eller?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Men jeg mener å ha sett en rapport hvor man har testet å gå rett på 1,6 mikrogram pr. kilo kroppsvekt (ikke for eldre og de med hjerteproblemer). Rapporten viste en graf hvor symptomene falt mye raskere enn for en "start low, go slow" tilnærming.
    Dessuten er det de som sier (hvis jeg har forstått alt rett) at en for lav dose kan undertrykke egenproduksjon av T4, og da kan du ende opp på null (eller minus?) - altså ingen effekt eller faktisk bli dårligere.
    Det er en skrøne at ældre og dem med hjerteproblemer skal undermedicineres med thyroxin, alt imens folk med funktionelle hjerteproblemer, højt kolesterol osv. har netop udviklet disse problemer pga. kronisk hormonmangel. Det er velkendt at ubehandlet hypothyreose, selv i en såkaldt mild grad, eller en kunstigt fremkaldt "under-medicinerings-hypothyreose" netop skaber kardio-vaskulære problemer både for hjertet og for blodtrykket. I virkeligheden ved jeg ikke hvor disse "1,6 mcg pr kg kropsvægt" er kommet fra, idet iflg. den klassiske behandling med syntetisk thyroxin skulle folk behandles med mindst 1 mcg pr 453 gr kropsvægt = ca. 1,9 mcg pr 1 kg kropsvægt.

Er det noen som har prøvd å gå rett på vedlikeholdsdosen??
    Igen i "gamle dage", som f.eks. i 1978.... har lægerne ikke besværet sig selv og patienterne med mini-doseringer, men patienterne startede direkte på den dose, lægerne regnede med, skulle fortsættes med fremover. Jeg selv blev startet på 100 mcg. Denne nymodens teori om opstart af syntetisk thyroxin på (rent ud sagt) i bedste fald nytteløse, og i værste fald - skadelige mini-doser, er kogt sammen på tvivlsomt grundlag der overhovedet IKKE kunne bekræftes af nogen form for lødig forskning. Det er en "grebet ud af luften" mainstream-lægers primitive logik som gør sig gældende her: "mindre" virker svagere og "mere" virker stærkere - uden at skænke det en tanke, at effekten bliver modsat: "mindre" - vedligeholder sygdommen og "mere" - svækker sygdommen. Man burde kunne forvente langt mere af akademisk uddannede mennesker.

En læge sagde en gang, at en læge vil aldrig kunne forstå medicin før han/hun forstår hypothyroidism.

Jeg trodde det var denne her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...887#post130887
    Men jeg finner ikke igjen grafen.
    Du må have kopieret linket direkte fra et indlæg, hvor alle links vises forkortet, og derfor virker dette forkortede link ikke når man klikker på det. Den rette fremgangsmåde er at klikke på linket i indlægget hvormed linkets destination åbnes i et nyt vindue, og derfra kopiere URL/adressen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Dose ved oppstart av behandling

Jeg startet også rett på 100 mcg, og justerte det ned etter seks uker fordi stoffskiftet var blitt for høyt, og så startet prosessen med og finne rett dose, som for meg faktisk er 100 mcg pr dag.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Jeg bare trodde at det kunne (burde) ligge noen form for empiriske erfaringer i hvordan medisinen introduseres for kroppen. Hvordan reagerte kroppen når dere gikk rett på "høy"dose? Ble noen symptomer værre?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg er ikke den rette og sammenligne med, siden mitt stoffskifte har vært vanskelig fra starten, faktisk også på alle blodprøver, men jeg kan jo fortelle hvordan det har vært for meg.
    Jeg merket ingen forskjell i starten.
    Jeg hadde TSH på 18,6 og FT4 på 9,3 da det ble oppdaget at jeg visst ikke "bare" var deprimert, jeg gikk på 100 mcg Levaksin i seks uker og hadde plutselig TSH på 0,054 og FT4 på 31,6 og ble øyeblikkelig justert ned til det halve, selv om jeg ikke hadde noen overdose-symptomer og ikke merket noen som helst forskjell i hvordan jeg følte meg.. Nå i ettertid tror de jeg har hatt TRAS i tillegg til anti-TPO fra starten, og at det er grunnen til at jeg har vært særdeles vanskelig og medisinere.
    Faktisk gikk det to år før jeg kjente forandring og litt bedring. Etter jeg i vinter startet med høy dose d3 (hadde d-vitamin mangel og da klarer ikke kroppen nyttiggjøre seg medisinen skikkelig), begynte blodprøvene mine endelig og stabilisere seg litt, og jeg begynte og kjenne meg mer som et menneske.

Lignende tråder

1. Kan for lav dose gjøre meg verre enn ingen dose?
    Av sigo i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 24
    Siste melding: 09-11-12, 10:10
  2. Kan for lav dose gjøre meg verre enn ingen dose?
    Av sigo i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 23
    Siste melding: 24-03-12, 15:47
  3. Oppstart av Levaxin...
    Av Marina73 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 29-05-08, 13:24
  4. Oppstart av Levothyroxin
    Av såga i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 22-06-07, 16:09
  5. Oppstart på Levaxin
    Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 29
    Siste melding: 07-06-07, 09:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn