Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
Hej med jer

Har her den seneste tid oplevet træthed/mathed, og uro i kroppen, samt let hjertebanken nogle gange. Synes tit at symptomerne på for høj og for lav dose er de samme, så det er meget svært at skelne
Kan se af et af stofskiftetallene er lidt forhøjet, kan det være derfor?

Jeg tager 155 mg Erfa

Mine resultater ser sådan ud:

D- vitamin 118 (60-160)
P-Trijodthyronin 2.99 (1.2-2.8)
P-Thyroxin, frit 17 (10-26)
P-ferritin 135 (12-300)
P-cobalaminer 642 (150-800)

Håber i kan hjælpe

Ha en dejlig dag
Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
Hmm... Slet ingen der kan hjælpe?
Hej Princessen Norges nasjonaldag (svarer til dansk Grundlovsdag) var fejret i går, og i Norge fejres og festes i denne anledning, meget mere end tilsvarende i Danmark. Der er nok mange, der hviler ud i dag, tillige med at vi går ind i "forum-agurketid-sæsonen" som hvert år, hvor der ikke er så mange der bruger tid ved computere... men hellere er ude og nyder solen.

Jeg kan kun sige, at min "metode" under stabilisering af Thyroid i sin tid var, at ved periodisk reaktion som din, har jeg blot sprunget en dag over med Thyroid og dette alene kunne lægge låg på symptomerne som-om-overdosering. Jeg kender flere, der på regulær basis springer en dose over en gang om ugen eller en gang hver 14. dag, og trives fint med denne "metode". Desuden er vi nu gået ind i sommertid, hvor behovet for T-hormoner er lavere end om vinteren og det plejer at nytte med at reducere dosen ned til f.eks. 2 grain. Man kan evt. overveje at teste en "sommerdosering" og se hvordan det går. Søg på forummet "vinterdose" og "sommerdose" og se hvad der skrives om det...

Ellers ser dit FT3 og FT4 proportionelt korrekt i forhold til at det er Thyroid du er i behandling med. FT3 må gerne være pænt høj mens FT4 må gerne være lavere, end hvis du var i behandling med syntetisk T4 alone. Det er normalt for Thyroid, at FT4 ligger nogenlunde lavt og FT3 ligger nogenlunde højt.

Selv om den nedre ref.tal er på 12, er dit ferritin alligevel ikke højt nok, og dette alene kan bidrage til noget af den "hjerte-oplevelse" du mærker af og til. Problemet er, at ferritin kan som regel ikke hæves effektivt, uanset at man får tilskud af jern, såfremt man har jodmangel i en eller anden grad. Jod kan man ej heller optage godt nok hvis ens selen ligger for lavt, selv hvis det ikke er decideret selenmangel. Alligevel kan der være brug for mere selen, for at kunne optage mere jod, så også optag af jern bliver bedre. Det er forunderligt hvor tingene ofte hænger sammen....

Du kan evt. prøve helt at cutte alle flerumættede planteolier fra din kost (også de "skjulte" som f.eks. i Kærgården) i en uge eller helst to, og se om du ikke får det bedre... Der er komponenter i flerumættede planteolier, der "afmonterer" jod fra de bio-forbindelser jod knytter i kroppen, og så skylles jod ud. Når folk så får foretaget måling af jod i døgnurin, vil denne "kunstige" udskyllning af jod forfalske resultatet af prøven, fordi jod-status i kroppen måles ved målingen af den mængde af jod som kroppen udskiller, og da jod (foruden skjoldbruskkirtlen) er til stede i flere af kroppens væv, herunder i alle hormonreceptorer for alle hormoner i kroppen, kan det faktisk forringe den totale omsætning af hormoner i kroppen, og give en række af symptomer udover de thyreoidea-relaterede, herunder medvirkende til den "rådne" jernoptag, der er så karakteristisk for folk med hypothyreose..

Håber du får ro igen.