Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om natten

...og min situasjon er at jeg jobber 80% stilling og har en jente på 2 år som er øre,nese og hals barn med konstante hovne mandler og røde ører som ikke sover noe særlig om natten.

ADMIN/EDIT: Off Topic klippet ut av tråden til toneij: Hva blodprøvene mine viser?
    Sist endret av Admin; 06-05-12 kl 20:26
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hva blodprøvene mine viser?

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    og min situasjon er at jeg jobber 80% stilling og har en jente på 2 år som er øre, nese og hals barn med konstante hovne mandler og røde ører som ikke sover noe særlig om natten.
    Prøv at sætte din lille jente, i 3 måneder, på en kost uden gluten, uden homogeniserede mælkeprodukter, kun fuldfede U-homogeniserede mælkeprodukter, INGEN ANDRE planteolier i eller på maden end smør og oliven-/MCT-olie til kold/lun mad samt kokosolje og smør til varmt, nul sukker... og se hvad der sker i løbet af de 3 måneder. Du og din datter har alt at vinde og intet at tabe. Der er en stor chance for, at en lille jente omsider får fred, og at det gør også hendes trætte mor.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard Sv: Hva blodprøvene mine viser?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Prøv at sætte din lille jente, i 3 måneder, på en kost uden gluten, uden homogeniserede mælkeprodukter, kun fuldfede U-homogeniserede mælkeprodukter, INGEN ANDRE planteolier i eller på maden end smør og oliven-/MCT-olie til kold/lun mad samt kokosolje og smør til varmt, nul sukker... og se hvad der sker i løbet af de 3 måneder. Du og din datter har alt at vinde og intet at tabe. Der er en stor chance for, at en lille jente omsider får fred, og at det gør også hendes trætte mor.
    jeg har vært inne på tanken mange ganger om at hun kanskje reagerer på noe i kosten hun har hylt og skriket fra dag 1,og dag 1 ble hun tatt fra meg pga jeg hadde svangerskaps diabetes og hun ble født med lavt blodsukker og tvangs foret med morsmelk erstatning hver 3 time.
    min melk kunne hun ikke fordra så fra uke 7 ble det fulltid med morsmelk erstatning uten at det ble noe bedre...

hun har tidvis ligget veldig urolig sammenkrøllet med bena opp under seg,så ja jeg vet at hun har hatt vondt i magen.men hun viser ingen tegn til magevondt no,annent enn utslett som kommer og går...(huff no føler jeg meg dum her jeg sitter og skriver opp den ene symptomen etter den andre)
    men løs mage har hun ikke slitt med,heller hard mage.....

men hva er egentlig fuldfedte uhemogeniserte mælkeprodukter? hun får h-melk, yoghurt, hvitost,fløte bruker jeg middag og baconost på tube.

her ihuset går jeg på lavkarbo og det brukes bare smør fra kua her

jeg har jo hvete allergi og spiser speltbrød hvis jeg absolutt må ha brød...men har ikke falt meg inn og evt gi henne samme brødet men det går fort ann og ordne på!

sukker får hun sikkert litt i seg av...sånn til kvelds i dag fikk hun havregrøt med sukker og kanel..og syltetøy bruker de i barnehagen for å få henne til å spise...

men siden hun har no slitt hele sitt liv og sukker er noe hun ikke har fått før no det siste gode halvåret...så tenker jeg at det første som bør prøves ut å fjerne er melkeproduktene siden de har no følgt henne siden starten.....

takk for råd!!!!
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva blodprøvene mine viser?

men hva er egentlig fuldfedte uhemogeniserte mælkeprodukter? hun får h-melk, yoghurt, hvitost, fløte...
    Oj, oj, oj, oj.... H-melk! Det kan sagtens ske, at det er H-melk, homogeniseret yoghurt og lige så fløde (kun piskefløde homogeniseres ikke, da den ikke ville kunne piskes til skum) og andre homogeniserede mælkeprodukter, der har sin andel i jentens plager. Det er der ikke ret mange mennesker, der ved så meget om, og "kostholds-myndigheder" tænker mere i nationel økonomi end i borgernes helse!

H-mælk. Homogenisert melk, pasteurisert melk som har alle naturlige bestanddeler i behold (helmelk), og er spesialbehandlet slik at fløteavsetningen reduseres. Fullhomogenisering vil si at alle melkens bestanddeler er finfordelt. (Kilde)

Kort og godt kan det siges, at homogeniseret mælk indeholder ødelagte (slynget, centrifugeret) fedt- og proteinmolekyler (og dermed ødelagte cellemembraner og fedt/proteiner blandet sammen i en "suppe"), så små at mange af dem, simpelthen trænger UFORDØJEDE igennem tarmvægge, ind i blodstrømmen! Det som sker bliver så, at immunsystemet får travlt med at forsøge at uskadeliggøre det ufordøjede fedt og proteiner, hvilket ved almindelig indtag af mælk og mælkeprodukter opretholder kroppen i en permanent tilstand af inflammation. Der er intet under at der er ikke kapacitet tilbage til at bekæmpe vanlige bakterier, virus og svampesporer.

I min verdens opfattelse er homogeniserede mælkeprodukter en "sygdom på flaske", og ikke menneskeføde. Homogenisering af mælkeprodukter gavner kun producenter, fordi homogenisering gør fremstillingsprocessen billigere for producenterne og får mælkeprodukterne til at holde sig længere i butikkerne. Men prøv sætte H-mælken i en skål med låg på, i stuetemperatur på køkkenbordet en dag, og det der kommer ud af det bliver en stinkende, ulækker væske, der absolut ikke kan spises og er modbydelig bare at se på.

U-homogeniseret ("ægte") mælk derimod, efter henstillingen en dag eller halvanden, bliver til en sund, smagfuld, lækker "gammeldags" surmælk, med masser af gode mælkesyrebakterier, der gavner fordøjelsen og udrensning i tarmene, foruden at bestanddele bliver til nyttige, letoptagelige nutrienter... I Norge, ved jeg, at Rørosmeieriet fremstiller U-homogeniserede mælkeprodukter.

Et par artikler om effekt af homogenisering af mælk på div. aspekter af helsen her og her og ellers googl Homogenized Milk og se hvad der dukker op... På skandinaviske sprog findes ikke så meget, desværre.

men siden hun har no slitt hele sitt liv og sukker er noe hun ikke har fått før no det siste gode halvåret...så tenker jeg at det første som bør prøves ut å fjerne er melkeproduktene siden de har no følgt henne siden starten.....
    Ved du hvad, toneij? Hvis det var mit barn, ville jeg go for it i fuld bredde fra dag 1, dvs. med alt på en gang... Havde jenten ikke været så hårdt medtaget, kunne man give sig god tid til at teste enkelte dele af kosten, men "god tid" her betyder jo, at jenten har det hårdt, og det har du jo også. Desuden, hvis hun reagerer på mere end en komponent, og bliver bedre af at kvitte en tilfældig kostbestandel, og man derfor ikke tester videre, fordi der er jo en bedring - vil hun ikke få det endnu bedre, hvis resten ikke med i forsøget fra starten. Så hvorfor ikke starte med det hele på en gang - og når det bliver bedre (det tror jeg virkelig på at det vil, på et eller andet tidspunkt) kan man evt. senere bag-teste ved at lægge enkelte madkomponenter til, og se om hun reagerer på det? Men flerumættede planteolier og homogeniserede mælkeprodukter er jeg fuldstændig sikker på, skader på både kort og langt sigt.

Når jenten får det bedre, vil hun kunne begynde at spise bedre, og uden sukker til at lokke med til, overhovedet at få hende til at spise noget. Jeg håber virkelig, at I finder en løsning og får en god hverdag - mor og datter. Det har I brug for.

(Det er blevet til en enorm "off topic", sorry.)
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om na

Jeg vil lægge noget til om mine egne erfaringer:

Hvis du kan give din datter u-homogeniseret mælk, vil måske alene det være en stor gevinst. Den fuldfede indeholder her i Danmark 3,5% mælkefedt, altså fløde
    Jeg er enig med Anisa i hendes betragtninger om mælk. Og i min familie er der faktisk flere, der reagerer nærmest omgående, hvis de indtager homogeniseret mælk, så godt, man kan få noget andet.

Det med bacon på tube ville jeg aldrig selv give min datter, for vi har masser af allergi i familien. Så vi spiser kun noget, der er uden farve og andre kunstige tilsætningsstoffer. Får vi ved et uheld noget af den slags, reagerer såvel min datter som jeg selv med dårlig mave, udslæt, reaktion fra luftveje m.m. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvilken syltetøj, de giver hende i børnehaven! Hvis hun altså absolut skal ha det ...
    Men det er forskelligt, hvad man kan og ikke kan tåle, så man må prøve sig frem.

Her i Danmark er det sådan, at man ved at spise økologiske madvarer ofte kan undgå tilsætningsstoffer, så det kan du måske prøve at se efter. Min mor er sådan indrettet, at hun får ondt i ører og hals, når hun får noget, hun ikke kan tåle. Det var et mysterie i mange år, men jeg kan fortælle dig, at endda lungebetændelse kan udløses af ting, man ikke kan tåle. Jeg skriver ikke "allergener", for måske er det ikke noget, man kan måle i blodet. Ikke desto mindre kan man altså blive mere eller mindre syg af det. Det hedder intolerance / fødevareintolerance og kan give hurtig reaktion ligesom allergi eller en langsommere reaktion, som kan gøre det svært at regne ud, hvad der foregår.
    Du kan læse om fænomenet bl.a. her: http://www.immunogastro.com/index.ph...d=54&Itemid=78
    og her http://www.alun.dk/sund-kost/foedeva...raet-fed.html# hvor der også står noget om "leaky gut", altså utæt tarm, som du muligvis kan ha en fordel ved at sætte dig ind i. Måske kan du også ha glæde af den danske læge Carsten Vagn Hansens hjemmeside, her om utæt tarm: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore.../26/utaet-tarm

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om na

Dere fra.Danmark.er.nok heldigere stillt.enn oss nordmenn. Så.langt jeg vet eksisterer ikke melk som ikke er homogenisert på det norske markedet. Her er det nærmest monopol for melkeprodusenten "Tine"

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om na

I Norge, ved jeg, at Rørosmeieriet fremstiller U-homogeniserede mælkeprodukter.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Dere fra.Danmark.er.nok heldigere stillt.enn oss nordmenn. Så.langt jeg vet eksisterer ikke melk som ikke er homogenisert på det norske markedet. Her er det nærmest monopol for melkeprodusenten "Tine"
    I Danmark er det Arla, der har næsten-monopol, og Arla homogeniserer ALT, også sine (såkaldte) økologiske mælkeprodukter, så dem holder mange sig fra, men heldigvis har Arla endnu ikke opslugt nogle større, økologiske mejerier, så der fortsat er uhomogeniseret mælk at få. Ellers ville jeg altså helt at undvære mælk i husholdningen. Hellere det, end at få ødelagt fordøjelse med evindelige inflammationer i tarmene...

Kan man ikke købe frisk mælk "ved stalddøre" i Norge?

I Sverige är det främst så kallad Gammaldags mjölk som produceras utan homogenisering. I Norge och Danmark har man länge haft förbud mot homogenisering av ekologisk mjölk, men förbuden har upphävts. I Norge har t ex kritik riktats mot att den ohomogensierade ekologiska mjölken och yoghurten ”klumpar sig”. Andra som ville behålla förbudet menade att homogeniseringen ”innebærer en kvalitetsforringelse, at økomelken vil miste et av sine særpreg, og at uhomogenisert melk ofte kan drikkes av personer som ellers har melkeallergi.” (Kilde)

Neste del av foredraget omfattet homogenisering av melk. Dette er en prosess som foregår under høyt trykk, hvor fettkulene i melka sprenges, med den hensikt at melka skal bli mer homogen og appetittlig. Det betyr at fettkuleoverflaten øker. Denne overflaten består bl.a. av protein. I prosessen blir mengden naturlig membranmateriale for lite og melkeprotein fra melkeplasma blir absorbert til de nye fettkulemembranene. Den nye membranen fører til redusert evne til klumping, redusert størrelse på fettkulene og økt stabilitet i melka. Homogenisering av melk har foregått siden 50-60-tallet, og omfatter all melk utenom Dalsgården per i dag. Mens hun arbeidet i TINE ble Rønneberg kontaktet av flere som sa at de tålte Dalsgården-melka, men fikk allergiske reaksjoner av vanlig melk. Det er nærliggende å anta at homogenisering har noe med dette å gjøre.

På 70-tallet hørtes kritiske røster til homogenisering, bl.a. hevdet forskeren Oster at liposomer som dannes i prosessen inneholder et stoff, XO. Dette stoffet kan opptas fra tarmen, gå inn i blodbanene og ødelegge (oksidere) et annet stoff, plasmalogen. Det har vist seg at ved åreforkalkning er det lite av plasmalogen. Dersom Osters teorier er rett, vil små fettkuler opptas av tarmen og kunne gi hjerte/karproblemer, og hele eller deler av protein tas opp fra tarmen og gi allergiske reaksjoner. Svært få undersøkelser er gjort for å teste hypotesene og forskningsmaterialet som fins er for lite til å trekke sikre konklusjoner. Det lille som er gjort, viser en svak tendens til noe høyere antall barn med allergisk reaksjon på behandlet melk kontra rå melk og tendens til lavere terskel for reaksjon og større hudreaksjoner ved behandlet melk. Andre forskere mener å ha tilbakevist Osters hypotese. Dessverre forsker ingen på dette i dag. Sikkert er det imidlertid at homogenisert melk tømmes raskere fra magesekken og gir lavere pH (dvs. surere) i magesekken enn uhomogenisert. Dette kan gi negative utslag for personer med lite robust tarmsystem.
    (KI8lde)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Vil bare lige komme med et lille pip om, at Arla ikke homogeniserer deres økologiske let- og sødmælk. Men det allermeste ellers ...

... lyder lidt som om, Thise Mejeri, Naturmælk og de andre gutter kan eksportere lidt til Norge?

http://www.thise.eu/
    http://www.naturmaelk.dk/

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Forøvrigt en spændende tråd om mælk eller ikke mælk, af mødre her.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Vil bare lige komme med et lille pip om, at Arla ikke homogeniserer deres økologiske let- og sødmælk. Men det allermeste ellers ...
    Jeg lover og sværger, at Arlas sød og let har ikke altid været u-homogeniserede.... så jeg holdt helt op med at se efter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    ... lyder lidt som om, Thise Mejeri, Naturmælk og de andre gutter kan eksportere lidt til Norge?

http://www.thise.eu/
    http://www.naturmaelk.dk/
    Der mangler Øllingegaard og ellers hele listen her.

Kan det virkelig passe, at der kun er et mejeri i Norge, der producerer u-homogeniseret mælk? Det kan umuligt dække behovet i hele landet...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg lover og sværger, at Arlas sød og let har ikke altid været u-homogeniserede.... så jeg holdt helt op med at se efter.
    Jeg blev også helt overrasket, da jeg fandt ud af det. Kan huske dengang, man i min barndom kunne få uhomogeniseret - og så pludselig kun homogeniseret. Da holdt jeg op med at drikke mælk og det i flere år ... indtil de andre kom på banen. Ja, de må i gang med at eksportere!!
    Tak for listen

I min barndom fik jeg i 10-12 år kun "stalddørs-mælk" fra naboen. De havde de fineste små, røde køer, der blev passet og plejet og rengjort efter alle kunstens regler. Det er vigtigt, at koens yver (jur?) er gjort ren, hvis man vil drikke "direkte" fra den - ellers kan der følge noget ubehageligt med.

Nielsigne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Egen referanseverdi for barn eller ikke?
    Av munch i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 22-05-13, 19:23
  2. Jeg klarer ikke jobbe noe særlig i det hele tatt, for jeg er eeeeeeelendig i formen
    Av tcelinet i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-11, 08:35
  3. Sover ikke lenger.
    Av grynet i forumet Søvn
    Svar: 14
    Siste melding: 01-10-08, 14:25
  4. Øre-nese-hals-spesialist --- folk er rare ;-)
    Av Stina i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 09-11-07, 10:18
  5. Noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 21-08-07, 20:23

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn